کد خبر: ۲۲۲۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲

زنان در گذر دولت‌های بعد از انقلاب

بحث حضور زنان در دولت ها همواره یکی از مباحث مناقشه بر انگیز در عرصه سیاسی بعد از انقلاب بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بعد از انتخابات 24 خرداد که منجر به پیروزی دکتر روحانی شد و عده زیادی از زنان و جوانان در این پیروزی نقش تعیین کننده داشتند انتظار از دولت یازدهم برای انتخاب وزیر زن بالا رفت به این دلیل که احمدی نژاد با انتخاب وزیر زن تابوی حضور زنان در کابینه را شکسته بود.

انتظارات از دولت روحانی درست از جنس انتظاراتی بود که در سال 76 مردم از دولت آقای خاتمی داشتند چا که تا قبل از آن خبر چندانی از زنان درحوزه سیاست نبود.

اما دولت آقای روحانی نه تنها وزیر زن معرفی نکرد و همان ریسکی که آقای خاتمی نکرد را انجام نداد در تعداد زنان شاغل در دولت نیز چندان گشاده دست رفتار نکرد در همین زمینه شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده که در برنامه تلویزیونی شب آفتابی سخن می‌گفت درباره تلاش برای انتخاب زنان به عنوان معاونان وزیران اظهارکرد: دکتر روحانی در روزهای اول تشکیل هیات دولت از وزیران خواسته بودند که از زنان در پست معاونت استفاده کنند. من نیز یکی دو بار در جلسات دولت این موضوع را یادآوری کرده‌ام. اخیرا با رییس‌جمهور در زمینه تعداد کم زنان در دولت صحبت کرده‌ام و ایشان هم معتقدند که باید در این زمینه کاری انجام داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بدنه دولت با انتصاب معاون زن موافق است؟ گفت: همیشه بهانه‌هایی مانند بی‌تجربگی زنان در مدیریت بحرانی و فوق‌العاده بودن اوضاع مطرح می‌شود و مدیران معتقدند که نباید با انتخاب مدیر زن ریسک کنند ولی ما معتقدیم که کسب تجربه زنان در پست‌های عالی مدیریتی باید از جایی آغاز شود.

دولت آقای رفسنجانی و زنان

در دولت آقای رفسنجانی و قبل از آن نشانه ای از حضور زنان در سیاست ایران نمیبینیم تنها در دولت آقای رفسنجانی دفتر امور بانوان در ریاست جمهوری قرار داشت.

خاتمی انتظاراتی که به یک معاونت ختم شد

در دوره آقای خاتمی که انتظارات از همه دولتها برای معرفی وزیر زن بیشتر بود نسیم تغییر در حوزه زنان نوزید و نه فقط در دور اول ریاست جمهوری‌اش که در دور دوم نیز نام هیچ زنی را به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد نکرد و زمانی که در مقابل این سوال قرار گرفت که «چرا در میان وزیران انتخابی تان نام هیچ زنی دیده نمی شود؟»، پاسخ داد«نمی خواهم با انتخاب یک زن به عنوان وزیر ریسک کنم.»

امادر دوره ریاست جمهوری ایشان اگرچه هیچ زنی به مقام وزارت نرسید اما ریاست یکی از مهم ترین سازمان‌های دولتی به یک زن سپرده شد. معصومه ابتکار که هم اکنون نیز همان پست دوران خاتمی را دارد ۸ سال متوالی معاون خاتمی و رییس سازمان محیط زیست بود.

مرکز مشارکت امور زنان نیزاز دیگر مراکز بود که در دوران آقای خاتمی تاسیس شد ..این مرکز در آبان ماه ۱۳۷۶ با حکم رئیس جمهور آغاز به کار کرد و ریاست آن از همان موقع به مدت ۸ سال به زهرا شجاعی سپرده شد.

احمدی نژاد رکوردار استفاده از زنان در دولت

دولت احمدی نژاد در زمینه معرفی زنان به عناون وزیر پیشتاز و تابو شکن بود وی قصد داشت دو الی سه وزیر زن در کابینه داشته باشد اما در نهایت به حضور مرضیه وحید دستجردی به عنوان وزیر بهداشت رضایت داد؛ سوسن کشاورز و فاطمه آجرلو که برای سمت وزارت آمورزش و پرورش و وزارت رفاه به مجلس معرفی شده بودند، تنها رای منفی نمایندگان را به خود اختصاص دادند. امادر عوض احمدی نژاد تا توانست در معاونت ها و سازمانها از حضور بانوان استفاده کرد

در زیر به برخی سمت‌های زنان دولت‌های نهم و دهم و اقدامات آنها اشاره شده است؛

مریم مجتهدزاده؛ آخرین رئیس مرکز امور زنان در دولت محمود احمدی نژاد بود. خانواده و تحکیم آن مهمترین برنامه های وی در دوران ریاستش بر این مرکز بود. ستاد ملی زن و خانواده را در این مرکز تشکیل داد و پیشگیری از فروپاشی و تزلزل، کاهش و کنترل آسیب ها و کاهش پیامدهای ناشی از طلاق در کشور را از اهداف اختصاصی آن دانست.

فاطمه بداغی؛ بانوی حقوقدان دولت که برخی نسبتش با محمد علی حجازی (همسر) دبیر و عضو هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی را دلیل انتخاب او به عنوان مشاور حقوقی احمدی نژاد میدانند. 

نسرین سلطانخواه؛ از معدود بانوانی که تا روزهای آخر دولت احمدی نژاد در کنار رییس دولت بود. او در دولت دهم جایگزین صادق واعظ زاده در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری شد.

مینو کیانی راد؛ بانوی اقتصاددان دولت که از سال ۹۰ به سمت معاون ارزی بانک مرکزی در آمد و شاید اولین زنی که در تاریخ ۵۱ ساله بانک مرکزی به هیات عامل این بانک راه یافته است. 

آزاده اردکانی؛ معلم زبان آقای مشایی و بقایی ،او در سال ۱۳۸۸ از سوی حمید بقایی، رئیس آن زمان سازمان میراث فرهنگی به ریاست موزه ملی ایران گماشته شد. اردکانی با پنج سال سابقه کاری در سازان میراث فرهنگی پس از انتصابش به معاونت موزه ملی ایران مدیر این موزه شد. او در سال ۹۰ بازداشت شد و در تیرماه همان سال از این سمت برکنار شد.

فرحناز ترکستانی؛ از دیگر زنانی بود که حضورش در دولت با حواشی همراه شد. آنجا که احمدی نژاد تلاش کرد بعد از بروز اختلافات با مهرداد بذرپاش یک زن را جایگزین وی در ریاست سازمان امور جوانان کند. صدور حکم انتصاب ترکستانی برای ریاست سازمان ملی جوانان از سوی رئیس جمهور انتقاداتی را سبب شد و در نهایت بعد از ۱۰ روز ترکستانی ریاست این سازمان را به دلیل کسالت رد کرد و به وزارت بهداشت بازگشت. بعد از آن بود که سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی ادغام و وزیری برای آن معرفی شد.

در تصویر زیر در صد مشارکت زنان در سیاست نمایان است که وضع ایران در این زمینه چندان مناسب نیست.



چنان که مشاهده می شود کشورما در رده مشارکت بین صفر تا ده درصدی زنان در امور سیاسی- دولتی است و چهار کشور اسکاندیناوی ؛فنلاند نروژ و سوئدو دانمارک در راس مشارکت زنان قرار دارند.

حسن روحانی و تکرار پرقدرت تر روش خاتمی

دکتر حسن روحانی نیز در اظهار نظری معروف بعد از نشستن به صندلی ریاست گفت زنان نباید به داشتن یک وزیر زن راضی شوند.

وی دوباره معصومه ابتکار را به ریاست سازمان محیط زیست برگزید تا وی ادامه دهنده راه هشت سال پیشش در این سازمان باشد شاید او تنها زنی بود که می توانست اعتماد کابینه کاملا مردانه را سکان داری این سازمان مهم به دست آورد

مرضیه افخم، نخستین سخنگوی زن وزارت خارجه

مرضیه افخم هم به سخنگویی وزارت امور خارجه برگزیده شد. او از مدیران قدیمی وزارت خارجه محسوب می‌شود که در دوران وزارت علی‌اکبر ولایتی مسوولیت اداره کل اخبار و مطبوعات وزارت خارجه را بر عهده داشته است. او همچنین در زمان تصدی کمال خرازی بر وزارت خارجه و سخنگویی حمید رضا آصفی در این سمت باقی ماند و برای مدتی در یکی از سفارتخانه‌های ایران در یکی از کشورهای آفریقایی اقدام به فعالیت کرد.

مولاوردی و معونت امور زنان

در ۱۶ مهر ۱۳۹۲ حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، طی حکمی مولاوردی را به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تعیین نمود. روحانی در حکم انتصاب خود خانم مولاوردی را دارای «تجارب ارزشمند» در امور زنان و خانواده معرفی کرده است.

مولاوردی چندین کتاب در حوزهٔ حقوق زنان و خشونت علیه زنان دارد.


الهام امین زاده و معاونت حقوقی

الهام امین زاده هم از جمله زنان فعال در دولت احمدی نژاد و مجلس بود که در تاریخ مراد ماه 92 از طرف دکتر روحانی به عنوان معاونت حقوقی برگزیده شد.

گرچه تعداد زنان در دولت آقای روحانی به همین تعداد محدود می شود اما به نظر می رسد دولت وی پتانسیل آن را دارد در صورت عبور کشور از گردنه های خطرناک و لزوم حضور کابینه ای مسن و باتجربه، باز هم از تجربه زنان در دولت استفاده کند چرا که انتظار جامعه زنان از وی انتظار کمی نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین