کد خبر: ۲۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ - ۱۴:۳۶
با برگزاری انتخابات شورایاری

130محله تهران صاحب انجمن شورایاری می شود

آفتاب‌‌نیوز :
روابط عمومي و امور بين المللي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گزارش داد ، رسول خادم در نخستين همايش توسعه محله‌اي چشم انداز توسعه پايدار شهر تهران با بيان اين كه انتخابات شوراياري‌ها در سال 79 تنها در 10 محله و به تدريج تا پايان سال 81 در 87 محله از 13 منطقه شهرداري تهران انجام شد روند شكل‌گيري شوراي محلات را بسيار كند ارزيابي كرد و اظهار داشت : حركت‌هاي محدودي كه در اين زمينه انجام شده نيز عمدتا در قالب تشكيل انجمن‌هاي امدادي بوده است كه فاصله زيادي با نقشها، كاركردها و اهداف شوراياري‌ها دارد. 

رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران ابهام در وجاهت قانوني را چالش اصلي فرا روي شوراياري‌ها عنوان كرد و ادامه داد : شوراياري‌ها به دليل فقدان جايگاه حقوقي چندان مورد اعتنا واقع نشده‌اند و در دوره دوم شوراها يكي از محورهاي كاري ما آسيب شناسي اين موضوع بوده است. 

خادم با بيان اين كه شهر تهران فاقد شهردار محله است گفت : حضور و فعاليت مردم محلات در شوراياري‌ها سطح تعامل شهروندان با مديريت شهري را افزايش مي دهد و موجب انسجام بسياري از امور محلات توسط خود مردم مي‌شود. 

عضو شوراي اسلامي شهر تهران با انتقاد از نظام مديريت خطي افزود: اين رويكرد از بالا به پايين به مردم نگاه مي‌كند و حتي قادر به تعامل با مردم نيست. چنين رويكردي معتقد است مشكلات همان است كه ما مي‌گوييم بنابراين مردم هم بايد همان طور ببينند كه ما مي‌بينيم و در واقع ادبيات مشتركي بين مردم و مديريت وجود ندارد. 

وي گفت : اين رويكرد در حوزه شهرسازي نقش مهمي در فرآيند هويت زدايي از شهر تهران ومحلات آن داشت و مصداق آن ايجاد پل‌هاي هوايي عابر پياده است. در حالي كه مردم ما به طور سنتي تمايل بيشتري به استفاده از زيرگذرها دارند. 

خادم با تأكيد بر ضرورت شفاف كردن جايگاه شوراياري‌ها اظهار داشت: آنچه در مصوبات مجلس و قانون اساسي آمده بسيار كلي است و براي تعيين جايگاه روشن براي شوراي محلات نيز به مستندات و مراجع قانوني با قابليت صريح اجرايي داريم. 

وي تأكيد كرد: اگر اعتماد مردم براي مشاركت در امور فرهنگي، اجتماعي و امور شهر جلب نشده و راهكار عملي براي تحقق اين امر اجرا نشود مجموعه مديريت شهري به تنهايي قادر به حل و فصل مشكلات رو به رشد شهر نخواهد بود. 

بنا براین گزارش ، معاونين شهرداري در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین