کد خبر: ۲۲۲۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵
/به انگیزه اعلام بودجه پیشنهادی صداوسیما در سال 93 /

بودجه‌؛ سپری در دست ضرغامی در مقابل انتقادها؟

لایحه‌ی بودجه کل کشور در سال 93 که از سوی دولت به مجلس پیشنهاد شده است، صداوسیما را در صدر دستگاه‌هایی قرار می‌دهد که مشمول بودجه‌ی فعالیت‌های فرهنگی می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: صداوسیما در سال 93 با دریافت بودجه‌ای بالغ بر 967 میلیارد تومان، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پیشی گرفته که قرار است سال آینده رقمی بالغ بر 623 میلیارد تومان را دریافت کند.

نگاهی به میزان بودجه‌ی صداوسیما در سه سال گذشته نیز حاکی از این است که این رسانه در سال 93 در مقایسه با سه سال قبل، بیشترین میزان بودجه را دریافت خواهد کرد.

بودجه صداوسیما در سال 92 ، 905 میلیارد تومان اعلام شد که نسبت به سال قبل (91) با کاهش مواجه بود. این رقم در سال 91 ، 920 میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبلش (90) با رشدی قابل توجه همراه بوده است.

بودجه صداوسیما در سال 90 ، 689 میلیارد تومان اعلام شده بود.

اما صداوسیما در حالی در سال 93 بودجه بیشتری را دریافت می‌کند که این رسانه در حال حاضر با انتقادهای وسیعی از سوی هنرمندان و برنامه‌سازان به لحاظ کسری بودجه مواجه است.

در این میان حتی مدیران ارشد صداوسیما هم از اذعان بر کمبود بودجه در این رسانه ابایی ندارند و از آن به عنوان «پاشنه آشیل رسانه ملی» یاد می‌کنند. حتی این روزها بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی بدون توجه به گروه مخاطبی که قرار است به تماشای برنامه‌شان بنشینند، به تبلیغ مستقیم کالاهایی مشغولند که تولیدکنندگان آن به عنوان اسپانسر با تلویزیون همکاری دارند.

می‌گویند صداوسیما 430 میلیارد تومان بدهکار است و البته این رقم تاکنون از سوی مقامی رسمی در رادیو و تلویزیون ایران تایید نشده است.

ضرغامی – رییس سازمان صداوسیما – مهر ماه امسال در مصاحبه‌ای تفصیلی با خبرگزاری وابسته به مجلس، عملکرد 10 ساله‌اش را تشریح کرد.

رییس سازمان صداوسیما که به ندرت حاضر به گفت‌وگوهای تفصیلی می‌شود، در این گفت‌وگو

با این پرسش مواجه شده بود که «بیشترین مشکلی که در دوره مدیریت‌تان با آن روبرو بودید چه چیزی بود؟»

ضرغامی گفته بود: «حق مردم است که وقتی انقلاب کرده‌اند سیمای جمهوری اسلامی را ببینند و بتوانند سیمای این انقلاب را در برنامه‌های رسانه ملی‌شان پیگیری کنند ولی در مواردی این اتفاق نمی‌افتد دلیل آن هم مشکلات اعتباری است، سال قبل بودجه اعتباری صدا وسیما 150 میلیارد تومان در قانون دیده شد که بسیار کمتر از انتظارات ما بوده حال اینکه یک ریال از این بودجه نیز پرداخت نشده است، امسال درشش ماه اول یک ریال از بودجه عمرانی ما داده نشد، پس چگونه می توانیم در صدا و سیما توسعه ایجاد کنیم.»

مدیران ارشد رادیو و تلویزیون در حالی از مشکلی به نام کمبود بودجه در سال 92 رنج می‌برند که به نظر می‌رسد سازمانی مانند صداوسیما با توجه به ابزارهایی که در اختیار دارد قادر است با جذب مخاطب بیشتر و همچنین بازاریابی مناسب، به یکی از سود ده‌ترین سازمان‌های کشور تبدیل شود.

صداوسیما به خاطر امکان انحصاری جذب آگهی در شبکه‌های داخلی که به طور کامل دولتی هستند، به اعتقاد کارشناسان اقتصاد رسانه، یکی از سودآورترین سازمان‌های کشور است. سازمانی با درآمدهای افسانه‌ای از محل پخش آگهی‌ها و رپرتاژها و ... .

رییس سازمان صداوسیما برای این مطلب هم پاسخی دارد.

ضرغامی در پاسخ به این پرسش که «به نظر می‌رسد صدا و سیما درآمدهای بالایی دارد» می‌گوید: درآمدهای صدا وسیما در محاسبه بودجه آن دیده شده، به عبارتی نیمی از بودجه ما از درآمد خود سازمان است که همین موضوع فشار زیادی به صدا وسیما وارد می‌کند، بودجه صدا وسیما باید از سوی نظام تأمین شود، درست است که ما درآمد بازرگانی داریم و می‌توانیم بخشی از بودجه را تأمین کنیم اما این درآمدها باید صرف هزینه‌های توسعه‌ای شود، مجلس این درآمدها را مصوب کرده و دستگاه‌های نظارتی بر آن نظارت می‌کنند، اما این بودجه اصلا کفایت نمی‌کند بودجه عمرانی که از طرف دولت باید داده شود پرداخت نشده است.

بر اساس این گزارش ایسنا، در حالی بر اساس ارقام رسمی، بودجه‌ی صداوسیما نسبت به سه سال گذشته با افزایش همراه بوده است که این رسانه روزهای پرانتقادی را از سوی مخاطبان، کارشناسان و البته برنامه‌سازان می‌گذراند.

افزایش شبکه‌های تلویزیونی که اغلب به پخش برنامه‌های تکراری اقدام می‌کنند،‌ عدم ارتقای کیفیت برنامه‌ها در رقابت با موجع عظیم شبکه‌های ماهواره‌یی، جلب اعتماد مخاطب در ارائه‌ی سریع و صحیح اخبار، بدهی‌های مالی پروژه‌های تلویزیونی، وابستگی به یک جناح سیاسی خاص و تبدیل شدن به تریبونی برای یک جناح (صحبت‌های اخیر شجاعی کیاسری) و ...، از جمله مواردی است که این روزها در نقد از صداوسیما مطرح می‌شود.

به گزارش ایسنا، نقدهایی که سید عزت‌الله ضرغامی فرصت دارد در یک سال باقی مانده از ریاستش با بهره‌گیری از بودجه‌ای که بیشترین سهم را در بین نهادهای فرهنگی به خود اختصاص داده، برطرف کند و سابقه‌ای خوش از عملکردش در بین مخاطبان و برنامه‌سازان به یادگار بگذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین