کد خبر: ۲۲۲۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶

نتیجه مذاکرات ژنو، تایید حق غنی سازی ایران است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: نتیجه مذاکرات و توافقنامه ژنو حق ایران برای داشتن غنی سازی خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «سرگئی لاوروف» که به تهران سفر کرده است، روز چهارشنبه پس از دیدار با «محمد جواد ظریف» در نشست مطبوعاتی، گفت: البته باید به تمام مسایل و سوالات آژانس در این خصوص توجه شود.

وی درباره مذاکرات با همتای ایرانی خود گفت: ما امروز نتایج مذاکرات ژنو را مورد بررسی قرار دادیم و درباره اجرای مرحله به مرحله این مساله گفت و گو کردیم. 

به گزارش ایرنا،وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: برنامه هسته ای ایران باید تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه پیدا کند ولی در عین حال سند ژنو نیز باید توسط تمامی طرفین به مرحله اجرا دربیاید.

لاوروف تصریح کرد: باید این مذاکرات بسیار فشرده و هدفمند جلو برود تا به مرحله عادی سازی برسیم و در مرحله آخر مسائل به طور کامل حل و فصل شود. 

وی درباره اجرای مرحله نهایی سند ژنو نیز گفت: اینکه چه موقع بتوانیم مرحله آخر را اجرا کنیم بستگی به شرایط مختلف دارد. 

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره تفاهم نامه ژنو میان ایران و گروه 1+5 گفت: من نماینده گروه 1+5 نیستم و از جانب این گروه نیز به تهران نیامده ام؛ توافق انجام شده مکتوب است و زمان زیادی صرف آن شده است. 

وی افزود: مسایل مشخصی در این تفاهم نامه مورد توافق قرار گرفته اند و هم ایران باید اقداماتی را انجام دهد و هم گروه 1+5 باید برخی از تحریم ها به ویژه تحریم های خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل را بردارد. 

وزیر امور خارجه روسیه با یادآوری توافق طرفین برای تشکیل یک کمیسیون مشترک و همچنین حضور بازرسان آژانس در ایران برای بازدید از کارخانه تولید آب سنگین اراک، اظهارداشت: این کمیته به پروسه ای که در جریان است و مسلما رایزنی هایی که بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی جریان دارد و همچنین حل مسایل و سوالات آن کمک می کند. 

لاوروف با بیان اینکه نباید تفسیرهای دوباره ای را از تفاهم نامه ژنو کرد، گفت: البته لازم است تا رایزنی هایی آغاز شود و نقطه پایانی را برای این مساله قرار دهیم. 



*** دیدارهای خود را پنهان نکردیم 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره توافق پنهانی بین ایران و روسیه پیش از توافق ژنو گفت: بنده و آقای ظریف با هم دیدار داشتیم ولی آن را از کسی پنهان نکردیم؛ حتی خبرنگاران در این دیدارها حضور داشتند و شما می توانید خبر آن را در اینترنت هم مشاهده کنید. 



*** ابتکار ژنو2 مورد حمایت همه اعضای جامعه بین المللی است 

این دیپلمات ارشد روسی در پاسخ به این سوالی درباره ژنو2 در مورد بحران سوریه و تهدید عربستان به عدم مشارکت در آن گفت: من چنین اظهار نظر یا بیانیه ای را از سوی مقامات عربستان سعودی ندیده ام اما باید بگویم که ابتکار ژنو2 مورد حمایت همه اعضای جامعه بین المللی قرار دارد. 

لاوروف با بیان این که در قطعنامه 2118 شورای امنیت ابتکار ژنو درباره سوریه مورد تاکید قرار گرفته است و همه کشورها موظف به اجرای آن هستند، اظهار داشت: بعضی اوقات می شنویم که کشوری از این مساله راضی نیست اما باید بگویم که این کنفرانس باید برگزار شود؛ شاید برخی تصور کنند که از طریق توسل به زور می توان این مساله را حل کرد اما هرگز من از کسی تاییدیه این حرف را نشنیده ام. 



*** ایران جزو کشورهای تاثیرگذار در سوریه است / لزوم حضور ایران در ژنو2 

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در مذاکرات ژنو2 گفت: برای نتیجه بخش بودن مذاکرات ژنو لازم است تا همه کسانی که می توانند در سوریه تاثیرگذار باشند، در آن حضور داشته باشند. 

لاوروف افزود: باید بتوانیم تمامی طرف ها را جمع کنیم و تیم واحدی را تشکیل دهیم تا برای جلوگیری از خونریزی ها به نتیجه مشخصی برسیم. 

وی تاکید کرد: بدون شک ایران در زمره کشورهایی است که می تواند در سوریه تاثیرگذار باشد. 

وزیر امور خارجه روسیه با تایید اظهارات ظریف درباره تعیین سرنوشت سوری ها بدست خودشان گفت: فقط مردم سوریه باید آینده خود را تعیین کنند و بازیگران خارجی تنها می توانند به آنها کمک کنند زیرا نباید در گفت و گوهای سوری- سوری دخالت کرد. 

لاوروف کلید حل مساله سوریه و راه حل طولانی مدت و موفقیت آمیز در سوریه را توافق و گفت و گوی سوری ها دانست و افزود: کنفرانس ژنو2 برای تحقق اعلامیه ژنو1 برگزار می شود و این اصلی مرکزی است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا با طرف های غربی درباره حضور ایران در مذاکرات ژنو2 رایزنی کرده است، گفت: این حس را دارم که آنها درک می کنند، لازم است از ایران برای این اجلاس دعوت شود. 

وزیر امور خارجه روسیه افزود: من با طرف های غربی و آقای اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه صحبت کرده ام و امیدوار هستیم که ایران نیز به عنوان یکی از بازیگران اصلی در این کنفرانس حضور یابد. 



*** علاقمند به توسعه همکاری ها با ایران در زمینه هسته ای هستیم 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری هسته ای ایران و روسیه درباره ساخت فاز دوم نیروگاه بوشهر گفت: ما علاقه مندیم همکاری های خود را با ایران در زمینه توسعه انرژی صلح آمیز هسته ای ادامه دهیم. 

لاوروف با بیان اینکه فازهای جدید بوشهر نیز نیروگاه های آب سبک خواهند بود، اظهار داشت: هیچ قطعنامه شورای امنیت این همکاری ها را منع نکرده است. 



*** توضیحات مفصل لاوروف درباره مذاکراتش با ظریف 

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در ابتدای این نشست خبری مذاکرات امروزش را در تهران با همتای ایرانی خود مفید دانست و افزود: در این مذاکرات بر تصمیم دو کشور برای توسعه روابط دو جانبه، منطقه ای و بین المللی تاکید کردیم. 

وی با یادآوری دیدار و تماس تلفنی روسای جمهوری دو کشور افزود: دورنمای خوبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد و با توجه به تعیین روسای کمیسیون های مشترک امیدواریم که این کمیسیون هرچ زودتر برگزار شود. 

لاوروف اظهار امیدواری کرد روابط فرهنگی ایران و روسیه براساس سنت گذشته توسعه یابد. 

وی درباره موضوع سوریه گفت: استفاده از زور پذیرفتنی نیست و ما نگران مسائل سوریه هستیم؛ ما از توقف خشونت ها و خونریزی ها حمایت می کنیم تا حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه حفظ شود. 

لاوروف با بیان اینکه تمامی گروه های سوری باید از حقوق برابر برخوردار بوده و در کنفرانس ژنو2 حضور داشته باشند، افزود: اعتقاد داریم تمام طیف های سوری و بازیگران خارجی که می توانند موثر باشند باید در این کنفرانس حضور داشته باشند و بر این باور هستیم که حضور ایران نیز مهم است. 

وی درباره گفت و گوی طرفین درباره افغانستان اظهار داشت: ما مساله (خروج نیروهای خارجی) سال 2014 افغانستان را بررسی کردیم و علاقه مندیم تا همکاری های خیلی خوبی داشته باشیم تا ملت افغانستان رفاه بیشتری داشته باشند. 

وزیر امور خارجه روسیه افزود: تهدیدات تروریستی در افغانستان کمتر نشده و وضعیت مواد مخدر در حال گسترش است و ما باید در سطح دو جانبه و همچنین سازمان شانگهای با هم در این رابطه همکاری کنیم. 

لاوروف مسائل عراق را محور دیگر مذاکرات خود با ظریف عنوان کرد و گفت: صحبت کردیم که چگونه تهران و مسکو می توانند به برگزاری انتخابات در کشور عراق کمک کنند. 

وی تصریح کرد: تروریسمی که در عراق وجود دارد نگران کننده است و تنها در سال جاری 7 هزار نفر کشته شده اند که بسیار بیشتر از افغانستان است و ما باید توان خود را برای کمک به تامین ثبات در عراق بسیج کنیم. 

وزیر امور خارجه روسیه درباره دریای خزر نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر سال آینده برگزار خواهد شد، بر این باور هستیم که همه کشورها باید آماده تعیین رژیم حقوقی این دریا باشند. 

لاوروف تاکید کرد: همکاری های ما علیه هیچ کشوری نیست و ما به همکاری بر اساس احترام متقابل و منافع قانونی همه کشورها بر اساس منافع خود احترام می گذاریم. 

وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته به همراه «سرگئی ریابکوف» و «میخائیل باگدانوف» دو تن از معاونان خود برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

در دیدار امروز لاوروف و ظریف ، سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی و ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین