کد خبر: ۲۲۲۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴

زمان اجرای فاز دوم هدفمندی به روایت سیف

رئیس کل بانک مرکزی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها پیش از اجرای یکسان سازی نرخ ارز در سال آینده و بازگرداندن پول های برداشتی از حساب بانک ها خبر داد و گفت: بانک ها باید بدهی های خود را با دلار ۲۴۵۰ تومانی تسویه کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ولی الله سیف با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری چهارشنبه شب (۲۰ آذرماه) به تشریح اقدامات انجام شده در بانک مرکزی طی ۱۰۰ روز نخست آغاز فعالیت دولت یازدهم پرداخت و اظهار داشت: بانک مرکزی مسئول سیاست گذاری پولی، کنترل قیمت ها و تورم، نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری، مدیریت و نظارت بر بازار ارز و ایجاد رقابت در نظام بانکی است.

به گزارش تسنیم،وی در توضیح اقدامات انجام شده در بانک مرکزی طی ۱۰۰ روز گذشته گفت: بانک مرکزی در گام اول سیاست گذار و تدوین کننده مقررات است یعنی بانک مرکزی باید سیاست هایی را تنظیم کند که زمینه ساز رشد و تولید در اقتصاد کشور باشد. بدیهی است در نگاه اول و در بدو ورود یک مدیر جدید به این مجموعه باید این مقررات و ضوابط موجود برای رسیدن به اهداف ارزیابی شود.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به صدور بخشنامه های متعدد و متناقض در سیستم بانکی طی دو سال اخیر گفت: این بخشنامه ها باعث سردرگمی فعالان اقتصادی شده و در عین حال رابطه بانک ها با بانک مرکزی را مخدوش کرده بود؛ نیاز اصلی بازنگری در این بخشنامه ها بود که ما هم برای حمایت از تولید این دستور را دادیم.

بانک ها باید بدهی های خود با دلار ۲۴۵۰ تومانی تسویه کنند
سیف با تاکید براینکه در سال ۹۲ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی اصلا نداشتیم، تصریح کرد: بنابراین تعهدات ارزی باید با دلار مبادله ای تامین شود از همین رو باید مکانیزم های تسویه بدهی های قبلی طراحی می شد؛ این مکانیزم طراحی و چند روز قبل به نظام بانکی ابلاغ شد تا مبنای تسویه حساب و رفع ابهامات بانک ها با مشتریان و از طرف دیگر با بانک مرکزی نرخ دلار مبادله ای باشد.

اضافه برداشت بانک مرکزی از حساب بانک ها غلط بود/ پول بانک ها را بر می گردانیم
وی همچنین از دیگر اقدامات غلط دوره قبلی مدیریت بانک مرکزی را برداشت های انجام شده از نظام بانکی طی روزهای پایانی سال گذشته عنوان کرد و افزود: این برداشت ها با استدلال مابه التفاوت ارزی انجام شد؛ در دوره جدید مدیریتی بانک مرکزی در اینباره بازنگری انجام دادیم.

سیف با تأکید براینکه برداشت از حساب بانک ها غلط بود، تصریح کرد: حتما باید مبالغ برداشتی از حساب بانک ها بازگردانده شود البته زمان نهایی بازگرداندن این مبالغ بستگی به بررسی شرایط بانک ها با بخشنامه جدید است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه ضمن اشاره به اینکه برگرداندن اعتماد به نظام بانکی قدم بزرگی است، اضافه کرد: بخشنامه دستورالعمل ذینفع واحد (ناظر بر حداکثر تسهیلات اعطایی که می تواند به یک شخصیت حقوقی و وابسته ها پرداخت شود) مورد دیگری بود که در دوره مدیریت جدید مورد بازنگری قرار گرفت و با شرایط روز منعطف شد. دستورالعمل تسهیلات کلان در جهت حمایت از تولید ساده سازی شد.

وی با بیان اینکه برای برون رفت از رکود تورمی باید مکانیزم خاصی اتخاذ شود، ادامه داد: هدف اصلی خروج از رکود تا پایان سال ۹۲ و حرکت به سمت ایجاد رشد اقتصادی در کشور است؛ بازنگری در مقررات دست و پا گیر، تجدید نظر در قوانین کسب و کار و ... ابزارهای ما برای رسیدن به این هدف است.

دلار با ثبات شد/ بازار را تحت کنترل داریم
سیف ضمن تاکید براینکه هدف مشترک کابینه یازدهم کنترل و کاهش تورم است، گفت: روند تورم ماه به ماه کاهنده است و تا پایان ۹۲ حداکثر تورم ۳۵ درصد خواهد بود؛ تورم نقطه به نقطه از ۴۵ درصد به ۳۱.۹ درصد رسیده و تورم ماهانه به یک درصد رسیده است؛ این علائم جهت گیری مثبت در اقتصاد است. وی همچنین در سخنان خود به ایراد توضیحاتی درباره وضعیت نرخ ارز در بازار پرداخت و با بیان اینکه دلار طی ماه های اخیر از روند با ثبات برخوردار شده و الان تحت کنترل است؛ گفت: جهت گیری درستی انجام شده و امیدواریم الان به شرایط مطلوب برسیم.

رئیس کل بانک مرکزی البته درباره موانع تولید و اقدامات انجام شده برای این بخش در دولت اینطور توضیح داد که دولت در اوایل فعالیت روی این اقدام متمرکز شد تا به صورت ضربتی با تصمیمات صحیح موانع و مشکلات تولید را شناسایی و قوانین دست و پا گیر را مورد بازنگری قرار دهد. این مصوبه دولت ۳۵ بند داشت که ۹ مورد مربوط به نظام بانکی می شد.

وی با بیان اینکه ال سی ۳۰ درصدی از موارد این بخشنامه بود، تصریح کرد: در جلسات کارشناسی همزمان اجازه خرید ارز از مرکز مبادلات را برای ۷۰ درصد ما بقی دادیم اما انجام گشایش اعتبار بر اساس تقاضای اعتبار به نوع رابطه بانک با مشتری نیز بستگی دارد، اگر مشتری بد حساب باشد بانک سخت گیری می کند.

فعالان اقتصادی را با انتشار آمارهای به موقع مطلع می کنیم
سیف در باره مدیرت منابع ارزی در کشور و چرایی ایجاد ثبات نرخ ارز در بازار اظهار داشت: بانک مرکزی مسئولیت اساسی برای نظارت در بازار و ایجاد اطمینان خاطر برای فعالان اقتصادی دارد. شوک در بازار و نرخ دلار باعث مخاطره شرایط اقتصادی می شود. روند نزولی در تورم و نقدینگی باعث ثبات قیمت دلار طی ماه های اخیر شد. در برخی ممکن است که با یک خبر بازار نوسان پیدا کند اما در سه ماه اخیر بانک مرکزی با نظارت جدی ثبات را در بازار تقویت کرد.

وی با اشاره به اینکه الان دو نرخ در بازار داریم، افزود: سعی می کنیم علامت های اقتصادی را به موقع به فعلان اقتصادی بدهیم تا تشخیص دهند قیمت واقعی دلار در بازار چقدر است؟ هدف بانک مرکزی در بلند مدت حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز است چراکه ارز چند نرخی موجب فساد در اقتصاد می شود. پیش نیاز یکسان سازی ارز ثبات در بازار اقتصاد است.

تیم یکسان سازی نرخ ارز تشکیل شد/ فاز دوم قبل از ارز تک نرخی اجرا می شود
این عضو کابینه دولت یازدهم در همین ارتباط به اجرای یکسان سازی نرخ ارز در اوایل دهه ۸۰ اشاره و تصریح کرد: تیم مربوطه برای یکسان سازی نرخ ارز در بانک مرکزی شروع به کار کرده و اقدامات مربوطه را برای تک نرخی کردن ارز تا نیمه دوم سال ۹۳ انجام داده است؛ در بودجه نیز پیش بینی لازم برای یکسان سازی نرخ ارز شده است. پیش بینی ما این است که با کنترل نقدینگی در سال آینده نرخ تورم به ۲۵ درصد برسد. 

رئیس کل بانک مرکزی از اجرای فاز دوم هدفمندی قبل از یکسان سازی نرخ ارز در سال ۹۳ خبر داد و درباره ساز و کار ثبات نرخ ارز در ماه های آتی گفت: بهتر است نگوییم ثابت، بانک مرکزی مسئول نظارت بر بازار است و سیاست ارزی ما شناور مدیریت شده است و ارز باید تابع عرضه و تقاضای بازار و واقعیت اقتصاد حرکت کند نه بر اساس خبرهای مختلف.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید اطمینان داشته باشد که نرخ ارز بازار با واقعیت بازار همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: هدف اصلی در جهت رشد اقتصادی و کنترل نرخ تورم است تا بتوانیم به ثبات در بازار ارز برسیم. سیف در پاسخ به این پرسش که چه مواردی موجب نوسان در بازار می شود؟ گفت: یکی از ابزارهای جدی بانک مرکزی ارائه آماراهای اقتصادی به موقع است این امار و اطلاعات در رشد اقتصادی و سرمایه گذاری اثر می کذارد اگراین اطلاعات شفاف باشد دیگر اطلاعات به افراد محدود داده نمی شود و همگان به آن دسترسی خواهند داشت.

نقدهای رئیس کل بانک مرکزی به نظام بانکی/ ۳ ایراد بانکی از نگاه سیف
رئیس کل بانک مرکزی به فعالان اقتصادی اطمینان داد که با ارائه آمارهای به موقع این بانک امکان پیش بینی آینده اقتصاد را داشته باشند و در ادامه درباره نحوه عملکرد نظام بانکی و نوع تعامل با مردم، اظهار داشت: نظام بانکی را خیلی خوب می شناسم و نقاط ضعف و قوت را به خوبی می شناسم من هم نقدهای زیادی به سیستم بانکی دارم؛ سه گروه اشکال در بانکی وجود دارد؛ یک گروه به بانک مرکزی برمیگردد و آنهم به خاطر بروکراسی های پیچیده و قوانین دست و پاگیر که وظیفه اصلی بانک مرکزی این است که اصلاح کند. 

وی با بیان اینکه سری دوم اشکالات به نوع نگاه و توقع دولتها از نظام بانکی برمیگردد، افزود: مصوبه های دولت در تحمیل تکلیفات غیرکارشناسی به نظام بانکی موجب شده عمده منابع نظام بانکی در جهت های غیراقتصادی مصرف شود. حجم مطالبات بانک ها از بازتاب های چنین رفتارهایی است.

سیف ضمن اشاره به اینکه گروه سوم اشکالات به تک تک بانکها برمیگردد، ادامه داد: بانک ها باید به روشهای نوین بانکداری دنیا مجهز شوند. در کشورمان نمیتوانیم از همه دستاوردهای بانکداری سنتی استفاده کنیم. آنچه مسلم است این است که باید از بخش های عمده تجربیات بانکداری دنیا استفاده شود. بانکداری اسلامی در دنیا هم پیشرفت خوبی کرده و برخی کشورهای کارهای خوبی کردند. وقتی تصمیم گرفتیم ربا را از نظام بانکی حذف کنیم، این را در کلیه بانکها پیاده سازی کردیم. 

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه باید در متون قراردادهای موجود بازنگری کنیم، گفت: در کنار این قوانین غافل ماندن از پیشرفت سریع در بانکداری الکترونیک است. البته الحق و الانصاف بانکها نسبت به ۷-۸ سال گذشته خیلی پیشرفت کردند اما از دستاودرهای این بانکداری به طور کامل استفاده نکردیم. این امر میتواند ابتدا در بازسازی ساختار بانک مرکزی در دستور کار قرار گیرد.

به گفته سیف، مقوله نظارت بر بانکها در بانک مرکزی پیچیدگی های زیادی دارد. ما بخش عمده ای از فعالیت های بانکیمان تحت عنوان بازار غیرمتشکل پولی خارج از نظارت بانک مرکزی انجام می شود که ناگوار است و باید به سرعت تحت کنترل بانک مرکزی قرار بگیرد. باید در این زمینه سایر دستگاه ها با بانک مرکزی همکاری کنند. این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: اگر بخواهیم تصویری مطلوب از وظایف و جایگاه بانک مرکزی در آینده ارائه دهیم راه سنگینی در پیش داریم و باید تبعات و سختی هایش را بپذیریم. نظام بانکی برای ادامه فعالیت باید از ساختار محکمی برخوردار شود.

وی با تاکید براینکه نرخ های سود باید قابل قبول اقتصاد باشد؛ خاطرنشان کرد: وجود شرایط رقابتی در نظام باتکی می تواند به جذب مشتری کمک بسیاری کند. نرخ های سود و هزینه های بانکی می تواند مبنای جذب مشتری باشد. سرمایه اصلی یک بانک اقبال مشتریان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین