کد خبر: ۲۲۲۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸

ابلاغ پیام تسلیت رهبر انقلاب به رییس جمهور آفریقای جنوبی

ژاکوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی در جریان دیدارش با محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری گفت مردم کشورش هیچگاه حمایت ها و کمک های جمهوری اسلامی ایران را از مبارزاتشان علیه نظام آپارتاید فراموش نخواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمدفرجی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت، زوما در این دیدار که دیروز در حاشیه مراسم ادای احترام به پیکر نلسون ماندلا صورت گرفت، ضمن تاکید بر گسترش روابط تهران و پرتوریا از حضور هیات بلند پایه ایران در مراسم یادبود نلسون ماندلا تشکر کرد. وی افزود: رییس جمهوری آفریقای جنوبی همچنین سلام گرم خودش را به مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و ملت ایران ابلاغ کرد.

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری نیز در این دیدار پیام تسلیت مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و ملت ایران را به مناسبت درگذشت نلسون ماندلا ابلاغ کرد. محمد فرجی گفت: محمد شریعتمداری تصریح کرد مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و ملت شریف ایران احترام خاصی برای ماندلا قایل هستند.

وی افزود: محمد شریعتمداری در جریان دیدارش با زوما گفت، حضور هیات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران بیانگر این احترام و نیز موید اهمیتی است که تهران به توسعه روابطش با پرتوریا می دهد. ˈمعاون اجرایی رییس جمهوری همچنین تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش روابطش با آفریقای جنوبی است.ˈ

فرجی اضافه کرد: محمد شریعتمداری همچنین دیروز در حاشیه مراسم ادای احترام به پیکر نلسون ماندلا، دیداری کوتاه با نکوآنا ماشابانه وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی داشت. وی گفت: معاون اجرایی رییس جمهوری در این دیدار نیز ضمن ابلاغ پیام تسلیت مقام معظم رهبری ، رییس جمهوری و ملت شریف ایران، بر توسعه روابط تهران و پرتوریا تاکید داشت.

سفیر ایران افزود: شریعتمداری در این دیدار با اشاره به همزمانی آزادی نلسون ماندلا در سال ۱۹۹۰ میلادی با روز ۲۲بهمن روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: مردم ایران همواره خاطره آزادی نلسون ماندلا به عنوان یک روز به یادماندنی را به یاد دارند.

وی اضافه کرد: ماشابانه نیز دراین دیدار با اشاره به حضور اخیر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی در پرتوریا، اظهار امیدواری کرد شاهد گسترش هرچه بیشتر مناسبات دو کشور باشیم . محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور همچنین در حاشیه مراسم یاد شده با شماری از مقامات شرکت کننده در این مراسم از جمله رییسان جمهوری سریلانکا و بنگلادش، معاون نخست وزیر مجارستان و معاون نخست وزیر کویت دیدار داشت.

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم ادای احترام و یادبود نلسون ماندلا در پرتوریا روز چهارشنبه گذشته وارد آفریقای جنوبی شد.

نلسون ماندلا رهبر جنبش مقابله با نژادپرستی آفریقای جنوبی چهاردهم آذرماه ماه در سن ۹۵ سالگی درگذشت. ماندلا ۲۷ سال از عمر خود را در راه مبارزه با نژادپرستی و آپارتاید (تبعیض ن‍ژادی) در زندان گذراند. به منظور بزرگداشت نلسون ماندلا، روز سه شنبه نیز یک مراسم یادبود در استادیوم اف ان بی در سووتو با حضور شمار زیادی از رهبران جهان برگزار شد.

در مراسم تدفین ماندلا در روستای کونو - محل تولد وی - قرار است حدود ۵۰ تن از سران و مقامات ارشد کشورهای مختلف جهان شرکت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین