کد خبر: ۲۲۲۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۹

گفتمان «تدبیر و امید» گفتمان کار است نه توجیه

استاندار مرکزی در اولین نشست خبری با اهالی رسانه، عملکرد دولت یازدهم را در استان تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «محمدحسین مقیمی» در نشستی با خبرنگاران که در راستای ارائه‌ی گزارش عملکرد 100 روزه دولت در استان برگزار شد، گفت: دولت «تدبیر و امید» در شرایطی کار را تحویل گرفت که مردم با مشکلات اقتصادی دست به گریبان بودند و براین اساس، اصلی‌ترین رویکرد دولت بر سامان‌دهی معیشت مردم قرار گرفت.

وی اقدام دولت در راستای کاهش تورم و افزایش درآمدها را از مصادیق تلاش برای برطرف کردن مسائل و مشکلات اقتصادی مردم برشمرد و افزود: دولت در حوزه‌ی سیاست خارجی نیز قول‌هایی به مردم داده بود که نتیجه‌ی عملکرد در این خصوص را نیز در نشست 1+5 مشاهده کردیم.

به گزارش ایسنا، مقیمی در ادامه در خصوص عملکرد 100 روزه دولت در استان گفت: عمده‌ترین مسائل استان مرکزی اقتصادی و عمرانی است.

وی با اشاره به تشکیل شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در استان براساس قانون برنامه‌ی پنجم توسعه گفت: این شورا برای نخستین بار با حضور بیش از 40 شرکت تولیدی، صنعتی و کشاورزی در استان برگزار و موضوعات مختلفی در این شورا بحث و گفت‌وگو شد.

مقیمی از استمرار در برگزاری این شورا خبر داد و با بیان این‌که برای پیشبرد اقتصاد استان نیازمند ایجاد سازوکارهای لازم در این حوزه هستیم، افزود: این گفت‌وگوها به تقویت بخش خصوصی کمک می‌کند. تاکنون ادبیات حاکم بر کسب و کار ادبیاتی دولتی بوده و اگر امروز خواهان رشد و توسعه‌ی کسب و کار و اقتصاد استان هستیم باید این گفتمان را تغییر دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی و ایجاد زمینه‌ی مناسب فعالیت این بخش در استان گفت: شورای گفت‌وگو به ایجاد و رواج گفتمان بخش خصوصی در اقتصاد کمک می‌کند.

فرآیند سرمایه‌گذاری تسهیل می‌شود

مقیمی هم‌چنین با اشاره به برگزاری سه جلسه ستاد سرمایه‌گذاری در این مدت که با دستور کار رسیدگی به شکایات و گلایه‌های سرمایه‌گذاران از دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است، گفت: خدمات دولت به سرمایه‌گذاران بعضاً با تأخیر انجام شد و امور آنچنان که باید پیش نمی‌رود که این روند باید تسریع و سرمایه‌گذاری تسهیل شود.

وی برگزاری 100 جلسه ستاد تسهیل و پشتیبانی واحدهای تولیدی را از دیگر اقدامات در این مدت برشمرد و افزود: در این جلسات، رسیدگی به مشکلات 55 واحد تولیدی انجام شده است. در این ستاد برای کارخانجات و واحدهایی که مشکل بدهی داشته یا در خصوص نقدینگی با مشکلاتی مواجه هستند نیز تصمیم‌گیری شد و جلسات کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان نیز با محوریت تعیین تکلیف مشاغل خانگی و بنگاه‌های زودبازده برگزار شده است.

مقیمی از تصمیم‌گیری برای برطرف کردن مشکلات آب، برق و گاز سرمایه‌گذاران دام و طیور در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: تصمیماتی نیز در خصوص فعال‌تر شدن شهرک گل و گیاه محلات و احداث کارگاه‌های شهرک گل و گیاه خمین گرفته شد و تعدادی از کارگاه‌ها تا اوایل تابستان سال آینده فعال می‌شوند و این روند تا آماده‌سازی همه‌ی کارگاه‌ها ادامه دارد.

لزوم اولویت‌بندی در حوزه‌ی پروژه‌های عمرانی

استاندار در خصوص اقدامات عمرانی انجام شده در این مدت نیز گفت: در مدت زمان یاد شده زلزله‌ی سنگک به وقوع پیوست که بلافاصله بازدید از منطقه انجام شد و نسبت به اسکان موقت زلزله‌زدگان اقدام شد و هم‌اکنون منتظر بهتر شدن شرایط آب و هوایی و مصوبه هیئت دولت برای آغاز بازسازی هستیم.

مقیمی بازدید از شهرستان‌های مختلف استان و تشکیل شورای مشترک برنامه‌ریزی استان و شهرستان در شهرستان‌ها را از دیگر اقداماتی دانست که در راستای آشنایی با شهرستان‌ها و مشکلات آنها انجام شد و افزود: مصوبات این جلسات در حال پیگیری است.

وی با بیان این‌که در حوزه‌ی پروژه‌های عمرانی باید اولویت‌بندی شود، گفت: استان مرکزی، استانی صنعتی است و از همین‌رو کارگروه صنعت نیز فعالیت زیادی در این مدت داشته است. مشکلات واحدهای صنعتی در این جلسات دسته‌بندی و به اقتضای مشکلات به ستادهای تسهیل یا صیانت برای رسیدگی ارجاع و یا به‌صورت انفرادی رسیدگی شده است.

مقیمی در خصوص حجم سرمایه‌گذاری در استان با بیان این‌که در برخی شهرستان‌ها چون اراک، ساوه، زرندیه و دلیجان شرایط مناسبی ایجاد شده و فعالیت سرمایه‌گذاران در این شهرستان‌ها مناسب است، گفت: باید تلاش لازم برای ایجاد زمینه‌ی سرمایه‌گذاری در دیگر شهرستان‌ها در راستای توسعه‌ی متوازن استان انجام شود.

وی کاهش زمان رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران در ادارات و سازمان‌های دولتی را یکی از عوامل مهم در افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران برای حضور در استان دانست و گفت: استان مرکزی از نظر داشتن راه‌های ریلی و زمینی در شرایط خوبی به سر می‌برد و باید از این مزیت بهره‌برداری شود.

مقیمی در ادامه با اشاره به برنامه‌های استان در خصوص توسعه‌ی صنعتی نیز گفت: بانک‌ها اجرای پروژه‌ها از طریق فاینانس را ترجیح می‌دهند بر این اساس، راه‌اندازی چند واحد بزرگ صنعتی از این طریق در آینده‌ی نزدیک اجرایی می‌شود.

وی سرزمین ایرانیان را با 1500 هکتار مساحت، بزرگترین منطقه‌ی گردشگری کشور دانست و گفت: این منطقه که به‌عنوان منطقه‌ی ویژه احداث می‌شود وزنه‌ی بسیار مهمی در توسعه‌ی گردشگری استان و حتی کشور است و به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل می‌شود.

آب مهم‌ترین چالش استان مرکزی است

استاندار مهم‌ترین چالش استان را آب عنوان کرد و با بیان این‌که جهاد کشاورزی با توجه به کمبود آب باید توسعه‌ی آبیاری تحت فشار را در دستور کار قرار دهد، گفت: در همه‌ی اقدامات این حوزه باید مدیریت آب را سرلوحه کار قرار دهیم.

مقیمی هم‌چنین خشکسالی و خشک شدن قنوات در استان را از دیگر مشکلات موجود دانست و با بیان این‌که در جلساتی با کشاورزان در شهرستان‌ها برای لایروبی 275 قنات تأمین اعتبار شده که تا پایان سال لایروبی شوند و دو برابر این میزان نیز تا فصل تابستان سال آینده تأمین اعتبار جهت لایروبی انجام می‌شود در ادامه گفت: برای تعمیر و نوسازی کانال‌های آب کشاورزی استان نیز در راستای جلوگیری از پرت آب تامین اعتبار انجام شد که در سال آینده نیز ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به کاهش آلودگی هوا به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم اراک گفت: کاهش ترافیک شهری با پایان پروژه‌ی 55 متری، ارائه‌ی آموزش به مردم در خصوص مصرف بهینه‌ی سوخت، تعیین تکلیف خودروهای دودزا، توسعه‌ی فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی و تعیین تکلیف قطار شهری از اقداماتی است که در این راستا باید انجام شود.

تصمیم‌گیری در خصوص قطار شهری منوط به نتایج مطالعات است

مقیمی با تاکید بر این‌که انجام پروژه‌ی قطار شهری منوط به انجام مطالعات لازم است که باید توسط پیمانکار انجام شود، گفت: گازرسانی به کوره‌های آجرپزی حاشیه‌ی شهر اراک از اقدامات مثبتی است که با همکاری شرکت گاز در حال اجراست و می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی این شهر داشته باشد.

وی با تأکید بر این‌که تصمیماتی که در جلسات گرفته می‌شود دارای برنامه زمانبندی است و همه موظف به اجرای آن هستند، گفت: وقتی شایسته‌سالاری مطرح می‌شود باید به این نکته توجه شود که مسوول شایسته، آن کسی است که تصمیمات جمعی را به‌خوبی اجرا کند.

مقیمی افزود: اجرای تصمیمات جلسات کاهش آلودگی هوا نیز پیگیری می‌شود. ما ساز و کار و منابع را در راستای اجرای تصمیمات، مشخص و تأمین می‌کنیم و مدیران کارخانجات موظف به اجرای آنها هستند. همه‌ی این اقدامات کاملاً پیگیری می‌شود و مسئولانی که به وظایف محوله عمل نمی‌کنند باید پاسخگو باشند. این اقدامات انجام می‌شود تا تصمیمات تنها جمله‌ای بر روی کاغذ نباشند.

مقیمی در ادامه بر لزوم ارتقای فرهنگ عمومی در جامعه در راستای توسعه و به نتیجه رسیدن برنامه‌های توسعه محور تأکید کرد و افزود: برطرف کردن مشکلاتی چون کاهش آلودگی هوا مستلزم فرهنگ‌سازی نیز هست و رسانه‌ها نقش مهمی را در این حوزه ایفا می‌کنند.

گفتمان تدبیر و امید گفتمان کار است نه توجیه

وی هم‌چنین در خصوص رویکرد سیاسی مسئولان ارشد استان گفت: از ابتدای حضور به‌عنوان استاندار مرکزی تا امروز جلساتی با فعالان سیاسی استان برگزار کرده‌ایم و از این نظر نشاط خوبی در استان حکمفرماست.

مقیمی با تاکید بر اتفاق نظر همه‌ی گروه‌های سیاسی در خصوص به‌کارگیری نیروهای بومی استان افزود: تغییرات مدیران در دستگاه‌های اجرایی با هدف روان‌تر شدن کارها انجام می‌شود و در صورت نیاز به انجام تغییرات نیز از افرادی استفاده می‌کنیم که با گفتمان دولت همراهی کنند. همچنین تغییرات به‌گونه‌ای انجام می‌شود که برآیند آن برای استان مثبت ارزیابی شود.

وی با تأکید بر این‌که گفتمان تدبیر و امید گفتمان کار است نه توجیه، افزود: مهم‌ترین انگیزه برای ما جهت تغییر افراد در سمت‌های مختلف این است که به این جمع‌بندی برسیم که فرد مورد نظر در کار جدی نبوده و در انجام وظایف محوله سستی می‌کند که البته تاکنون چنین موردی وجود نداشته است.

استاندار مرکزی رویکرد اصلی را ایجاد تغییر و تحول در سازمان برشمرد و افزود: ارتقاء سازمان، انگیزه‌ی افراد را برای ارتقاء افزایش می‌دهد، براین اساس، باید به سازمان بها دهیم تا عملکرد افزایش یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین