کد خبر: ۲۲۲۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰

احتمال آزادسازی واردات کالاهای اولویت 10

وزیر صنعت، معدن و تجارت از احتمال لغو ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو درباره برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مبارزه با قاچاق کالا گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این نتیجه رسیده اند که با اقدامات مکانیکی نمی توان با قاچاق مبارزه کرد. باید برای مقابله با قاچاق کالا اقدامات نرم افزاری انجام داد.

او با اشاره به اینکه ایجاد هرگونه ممنوعیت در واردات باعث افزایش قاچاق کالا به کشور می شود، افزود: حتی زمانی یادم می آید که واردات سیگار را ممنوع کردند که در پی آن قاچاق سیگار به کشور به شدت افزایش یافت که در این بین حقوق و تعرفه دولت نیز پایمال شد.

به گزارش ایسنا،‌نعمت زاده با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از لحاظ مقررات صادرات و واردات می تواند به برنامه های مبارزه با قاچاق کالا کمک کند، اظهار کرد: امیدواریم کالاهایی که ثبت سفارش آن‌ها ممنوع بود با شرایطی آزادسازی شوند. همین الان نیز این کالاها به کشور قاچاق می شوند چرا که در داخل تقاضا برای آنها وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امیدواریم به زودی دولت در زمینه آزادسازی این دسته از کالاها تصمیم گیری کند.

او با اشاره به اینکه رفع موانع تولید اصلی ترین کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در 100 روزه نخست دولت یازدهم بود، گفت: امیدواریم از نیمه دوم سال روند کاهشی در برخی از بخشهای تولید متوقف شود. ما در این مدت 10 مصوبه مشکل دار دولت قبل را در هیئت دولت لغو کردیم و 20 مورد از مصوبات مشکل دار مربوط به گذشته نیز در وزارت صنعت، معدن و تجارت رفع شدند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت واردات نهاده های دامی و گندم نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، گفت: هم اکنون انبارهای کالاهای اساسی مانند روغن، برنج و شکر در وضعیت خوبی قرار دارند و برای تنظیم بازار میوه شب عید نیز اقدامات لازم انجام شده است.

نعمت زاده با اشاره به اینکه هم اکنون 20 قلم کالا مشمول قیمت گذاری هستند، گفت: سازمان حمایت 3500 بازرس در سراسر کشور دارد که از طریق آنها قیمت کالاهای مشمول قیمت گذاری را مورد نظارت قرار می دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با انتقاد شدید از طرح های شبنم و ایران کد گفت: این دو طرح موانع زیادی را برای تجارت کشور به وجود آوردند. شبنم اگر واقعا طرح خوبی بود باید مانع قاچاق می شد اما در همین مدت اجرای این طرح قاچاق زیاد هم شد. ضمن اینکه طرح شبنم در دسترس همگان قرار گرفت و عملا باعث مشروعیت بخشی به کالاهای قاچاق شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین ایران کد نیز هیچ سودی جز صرف هزینه و اتلاف وقت برای کشور نداشته است. این طرح در هیچ کجای دنیا وجود نداشته و عملا بلااستفاده بوده است.

نعمت زاده همچنین از اجرا نشدن مصوبه گشایش ال سی ۳۰ درصدی توسط برخی بانکها خبر داد و گفت: برخی بانکها مصوبه ال سی ۳۰ درصدی دولت را اجرا کرده اند اما متاسفانه برخی بانکها که مشکلاتی نیز دارند هنوز این کار را انجام نداده اند که ما از آنها می خواهیم هرچه زودتر مصوبه صریح دولت را در این زمینه اجرایی کنند.

او همچنین از اصلاح و تغییر تعرفه واردات برخی کالاها در راستای مدیریت واردات کشور خبر داد و با بیان اینکه بورس کالا می تواند در شرایط خود عامل گرانی شود، گفت: در حال رایزنی با بورس کالا هستیم تا امکان عرضه مواد اولیه با تناژ کمتر نیز در بورس کالا به وجود بیاید تا تولیدکنندگان کوچک مجبور نشوند مواد اولیه موردنیاز خود را از واسطه ها و با قیمت بیشتر خریداری کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به نظر من تولیدکننده باید بتواند علاوه بر بورس کالا مواد اولیه خود را از خارج از بورس نیز تامین کند تا به این شکل رقابت به وجود آمده و زمینه کاهش قیمت مواد اولیه فراهم شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین