کد خبر: ۲۲۲۹۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

جاذبه‌های گردشگری استانبول در تور استانبول

آثار شاخص این شهر در تور استانبول از جمله (آیه صوفا، کاخ توپکاپی، مساجد آبی و بازارهای بزرگ)، زمان کافی برای دیدن دیگر جاذبه های گردشگری این شهر باقی نمی گذارد. اگر چه بسیاری از جاذبه های توریستی داخل شهر یا در نزدیکی منطقه قدیمی شهر سلطان مهمت واقع شده اما جاذبه های متنوع دیگری در دورتر از شهر نیز وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

استانبول یکی از بزرگترین شهرهای جهان است که در طول قرن ها تحت تاثیر امپراتوری های بزرگ قرار گرفته است. حدود 1000 سال قبل از میلاد، قسطنطنیه به پایتخت امپراتوری بیزانس تبدیل شد و پس از پیروزی عثمانی این شهر، جایگاه خود را به عنوان پایتخت امپراتوری عثمانی حفظ کرد. این شهر (به طور رسمی پس از تاسیس جمهوری ترکیه به نام استانبول تغییر نام یافته است) به بقایای با شکوه تاریخ طولانی خود مشهور است و گشت و گذار در این مکان در هر لحظه و گوشه و کنار این شهر به یاد ماندنی و تاثیر گذار است.

آثار شاخص این شهر در تور استانبول از جمله (آیه صوفا، کاخ توپکاپی، مساجد آبی و بازارهای بزرگ)، زمان کافی برای دیدن دیگر جاذبه های گردشگری این شهر باقی نمی گذارد. اگر چه بسیاری از جاذبه های توریستی داخل شهر یا در نزدیکی منطقه قدیمی شهر سلطان مهمت واقع شده اما جاذبه های متنوع دیگری در دورتر از شهر نیز وجود دارد.

ایا صوفیه

گفته می شود زمانی که امپراتور بیزانس یونان باستان برای اولین بار در 536 میلادی به کلیسای صوفیه وارد شد، فریاد زد: " خدایا مرا عفو کن که ارزش این شاهکار را کم شمرده بودم. سلیمان، من شما را دست کم گرفتم!

Aya Sofya (در گذشته "Hagia Sofia" نامیده میشد) بیانگر ثروت و توانایی های و قدرت و بزرگی امپراتوری وی بود است. در گذشته این منطقه ؛ پایتخت امپراتوری بیزانس؛ در کلیسا صوفیه مرکز رسمی جهان شناخته می شد.

بعد از اینکه ارتش عثمانی قسطنطنیه را فتح کرد، کلیسای صوفیه تبدیل به مسجد شد و کاربری آن تغییر یافت و در قرن بیستم تبدیل به موزه تاریخی شد. Aya Sofya یکی از آثار گرانبهای استانبول است.

قصر Topkapi (Topkapi Sarayi)

این نخستین قصر سلطان محمد عثمانی است. این شاهکار اسلامی در قرن 15 میلادی ساخته شده و این قصر شکوهمند مرکز سلطنت امپراتوری عثمانی تا قرن نوزدهم بوده است. کاخ های عظیم مزین به هنرهای اسلامی خیره کننده است و حیاط های فراوان که با کاشی های نقاشی شده با دست ساخته شده اند و تعداد زیادی از اتاق های تزئین شده که همه آنها توسط دیوارهای برج احاطه شده است.

از نکات برجسته بسیاری که در این قصر قابل مشاهده است، محبوب ترین آنها حریم سلطان (جایی که زن ها و فرزندان سلطان زندگی می کردند)؛ بارگاه دوم، که در آن شما می توانید از میان آشپزخانه عظیم کاخ راه بروید و در محیط چشم نواز اتاق شورای امپراتوری قرار بگیرید و بارگاه سوم که شامل اتاق های خصوصی سلطان بوده است.

همچنین بارگاه سوم یک مجموعه قابل توجه از آثار پیامبر (ص) را در اتاق مقدس نگهداری می کنند و به خزانه امپراتوری تعلق دارد، جایی که شما هنر دست گذشتگان را در طلاهای پر زرق و برق و چشم نواز کاخ می بینید. برای اینکه به طور کامل کاخ Topkapi را ببینید، حداقل نیمی از روز نیاز دارید.

مسجد آبی (سلطان احمد کامی)

این مسجد زیبا هدیه معماری بزرگ سلطان احمد کامی به پایتخت بود که امروزه به عنوان مسجد آبی شناخته می شود. این مسجد بین سالهای 1609 و 1616 ساخته شده و زمانی که ساخت آن به پایان رسید، در میان مسلمانان سرتاسر جهان شناخته شد، چرا که شش مناره (به تعداد مناره های مسجد بزرگ مکه) دارد. مناره هفتم بعدا تکمیل شد.
مسجد آبی نام مستعار خود را از دهها هزار کاشی Iznik که در ساخت آن بکار رفته، برگرفته است. نوع معماری و کاشی کاری های رنگی داخلی باعث می شود که این مسجد یکی از بهترین دستاورد های معماری عثمانی باشد. لذت بردن از جاذبه های گردشگری استانبول در میان باغ هایی که بین مسجد آبی و Aya Sofya قرار گرفته اند سفر شما را رویایی خواهد کرد.

در پشت مسجد آبی بازار Arasta قرار دارد. این بازار مکان عالی برای خرید از مغازه های صنایع دستی و خرید سوغاتی با کیفیت بالاست. حتی اگر شما علاقه مند به خرید در بازار نیستید، به اینجا بروید تا موزه بزرگ کاخ را ببینید که بین بازار آرنا و مسجد قرار دارد. این موزه دارای 250 متر مربع قطعه از سنگ ریزه موزاییک است که در دهه 1950 کشف شده است.

مخزن ریحان (Yerebatan Sarniçi)

مخزن ریحان یکی از جاذبه های گردشگری شگفت انگیز استانبول در تور استانبول ارزان است. مخزن ریحان یک سالن بزرگ زیرزمینی کاخ مانند است که از 336 ستون در 12 ردیف تشکیل شده است، ساخت این پروژه توسط کنستانتین بزرگ آغاز شد اما در قرن ششم توسط امپراتور جاستینینی به پایان رسید.

بسیاری از ستون های مورد استفاده در ساخت این سازه از سازه های پیشین کلاسیک برگرفته شده است و دارای حکاکی های تزئینی است . معروف ترین آنها ستون شناخته شده به عنوان مدوسا در گوشه شمال غربی است که با حکاکی مدوسا مزین شده است. بازدید از این مکان بسیار شگفت انگیز است.

هیپودرم hippodrome

به گزارش سفر باتو، ساخت هیپودروم باستانی توسط Septimius Severus در 203 میلادی آغاز شد و توسط کنستانتین بزرگ در 330 میلادیی تکمیل شد. این مکان مرکز زندگی عمومی بیزانس و صحنه ای از بازی های پر زرق و برق و وانواع ارابه، و البته درگیری های جناحی بوده است. امروزه به جز قسمت کوچکی از دیوارهای گالری در سمت جنوبی، چیز دیگری باقی نمانده است، اما At Meydani (پارک)، که در اطراف آن قرار دارد، دارای مناظر مختلف است.

در سمت شمال غربی چشمه ای است که در سال 1898 توسط امپراطور آلمانی ویلیام دوم در سالن سلطنتی عثمانی به پادشاهی عثمانی ارائه شده است. سپس به سمت جنوب غربی که می رویم سه آثار باستانی دیگر وجود دارد: ابلیسک مصر با ارتفاع 20 متر (از Heliopolis)؛ ستون مار که از دلفی توسط کنستانتین آمده است؛ و ابلیسک سنگی که با فلز برنز پوشش داده شده در گذشته با طلا پوشیده شده بود تا زمانی که توسط سربازان جنگ های صلیبی در سال 1204 به سرقت رفته است.

موزه باستان شناسی استانبول

این مجموعه مهم موزه ای از آثار ماندگار ترکیه و سراسر خاورمیانه است که این آثار از طیف گسترده ای از تاریخ این منطقه به شمار می آیند. سه مجموعه جداگانه در مجتمع وجود دارد که هر کدام از آن ها مورد بازدید قرار می گیرند: موزه ی شرق باستان؛ موزه اصلی باستان شناسی؛ و غرفه تزیینی Mehmet The Conqueror که مجموعهای جذاب از هنر سرامیک را نگهداری میکند.

بازار بزرگ (کاپالی سارسی)

برای بسیاری از بازدیدکنندگان، خرید در بازارها بازدید از موزه ها و جاذبه های شگفت انگیز استانبول بسیار مهم است و بازار بزرگ کاپالی سارسی یکی از این بازارهای زیبای استانبول است . این بازار بزرگ سرپوشیده اساسا نخستین مرکز خرید در ترکیه است و در امتداد دیوارهای بین مسجد نور عثمانیه و مسجد بایزید قرار دارد. مسجد بایزید (که در سالهای 1498-1505 ساخته شده است) و دارای معماری است که از آیا صوفیا الهام گرفته شده است.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه یکی از مشهورترین آثار های استانبول است که در بالای تپه بالای منطقه سلطان محمد قرار دارد. این ساختمان برای سلطان سلیمان بزرگ توسط معمار معروف معماری عثمانی Sinan بین سالهای 1549 تا 75 ساخته شده است. داخل مسجد گنبدی به ارتفاع 53 متر قرار دارد، از لحاظ هماهنگی و یکپارچگی طراحی داخلی سازه ای قابل ستایش و شگفت انگیز است. در خارج از محوطه منطقه آرام گورستان جالب عثمانی قرار دارد، و همچنین قلمرو سلطان سلیمان و همسرش هسکی خرم سلطان (که در غرب به عنوان Roxelana شناخته می شود) نیز در آنجا واقع شده و در گذشته در آنجا زندگی می کردند.

قصر Dolmabahçe

قصر Dolmabahçe معروف و پر زرق و برق است که نشانگر تلفیق هنر اسلامی و عثمانی و دکوراسیون و معماری اروپایی است که در امپراتوری عثمانی در قرن 19th توسط سلطان عبدالمشید در سال 1854، ساخته شده است و کاخ توپکاپی را به عنوان محل اقامت اصلی سلطنتی جایگزین کرد.در کاخ باغ های رسمی با چشمه ها، حوضچه های تزئینی و تخت گل پر زرق و برق مشاهده می شوند. فضای داخلی از عناصر روکو، باروک، نئوکلاسیک و عثمانی، با لوسترهای کریستال ماموت، استفاده از لیبرال از طلا، مبلمان فرانسوی استفاده شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
قلم فرانسه
|
Turkey
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
0
0
سایت محترم ، نمی دانم این نوشتار را از کجا وام گرفته اید! بسیار ضعیف است وُ ناقص! مترجم متن هم بسیار ناشیانه عمل کرده! مسجد سلطان احمد کامی! در زبان ترکی ترکیه به مسجد جامی گفته می شود. و حرف C صدای ج می دهد! آنوقت دوست مترجم Cami را کامی ترجمه کرده و نام خانوادگی سلطان احمد قرار داده! همینطور ترجمه اشتباه واژه Blue mosque.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین