کد خبر: ۲۲۲۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۳

باید جلوی سوءاستفاده از شهیدان و بچه های جنگ گرفته شود

رییس دولت اصلاحات با بیان اینکه خانواده های شهیدان، بهترین و بزرگترین سرمایه های ما هستند، تاکید کرد: باید جلوی سوء استفاده از شهیدان و بچه های جنگ گرفته شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی ضمن تاکید بر زنده نگاه داشتن یاد شهیدان، جانبازان و ایثارگران، اظهار داشت: البته آن طرف قضیه هم هست که باید بابت آن نگران بود و آن اینکه خدای نکرده از این سرمایه عظیم که منشا عظمت کشور، ملت و انقلاب ما است سوءاستفاده بشود، به نام شهیدان و جانبازان و ایثارگران در جهت سیاست های خاص بهره برداری شود و کسانی که مخالفتی با بعضی سیاست ها و روش ها دارند به عنوان کسانی که با شهادت و دفاع مقدس مشکل دارند مورد فشار قرارگیرند.

وی روز پنجشنبه با حضور در بیت شهیدان اسماعیلی و در دیدار با جمعی از خانواده های شهدا و ایثارگران، گفت: شهید کسی است که زندگی اش را برای آرامش و رفع خشونت از زندگی بندگان خدا فدا می کند.

رییس بنیاد باران اظهار داشت: ما همگی مدیون و مرهون خون شهیدان و ایثارگران و آزادگان مان هستیم و به همین دلیل هم همانگونه که بی اعتنایی به این قشر و از یاد بردن این قشر باید ما را برانگیزاند هرگونه سوء استفاده از این سرمایه عظیم هم باید ما را نگران کند.

وی تاکید کرد: باید سعی کنیم با محبت و مهربانی و همدلی نگذاریم این سرمایه ها را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه دین، اخلاق، انقلاب و شهادت را نباید از دست داد و زیر سئوال برد، گفت: این ارزش ها و اعتقادات یک بار مصرف نیست که به نفع یک حزب و گروه یا جریان و گرایش بخواهد مورد استفاده قرار بگیرد بلکه همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنیم.

وی گفت: وظیفه حکومت و مردم این است که به خانواده های شهدا و ایثارگرانش برسد، اما شان خانواده شهید و ایثارگر بالاتر از این است که در مقابل سرمایه معنوی که داده یک دستاورد مادی کوچکی داشته باشد که الحمدالله خانواده های شهدا و ایثارگران صبوری و شکیبایی خود را نشان داده اند.

وی تاکید کرد: اگر روزی یاد شهیدان، جانبازان، رزمندگان و آزادگان در جامعه ما ضعیف شد و اگر فاصله ذهنی و روحی ما با دفاع مقدس زیاد شد باید نگران باشیم چرا که مایه انقلاب و علت بقای آن و توانمندی انقلاب ما در کاری است که شهیدان کردند و اوج عظمت انقلاب ما در دفاع مقدس آشکار شد.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: اگر ما با آن فاصله بگیریم باید نگران آینده مان باشیم که آیا ما می توانیم آن دستاورد که اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است را با دور شدن از چشمه و منشا ، نگاه داریم؟

وی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز خرسندی از توجه فراوان مردم به شهدا و ایثارگران، گفت: در سطوح بالامحوری هم با جبهه ها و شهیدان پیوند مستحکمی وجود دارد.

وی گفت: رهبرما امروز جانباز انقلاب است و ایشان نسبت به جنگ و رزمندگان همیشه عنایت داشتند، امروز هم همین طور است عنایتی که ایشان به شهدا و خانواده های شهدا دارند، زیاد است.

رئیس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها، اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی با آن سابقه بلند مبارزاتی، از یاران نزدیک امام بودند در دوران دفاع مقدس به عنوان امین امام و قائم مقام فرمانده کل قوا در جنگ حضور کارساز و نقش ممتازی داشتند و جناب روحانی به عنوان قائم مقام هاشمی، به عنوان کسی که همه تلاشش را در دوران جنگ در اختیار این جبهه ها قرار داده بود و نقش ممتازی داشت، امروز رییس جمهور ما است.

خاتمی یکی از افتخاراتش را عضویت در ستاد عملیات جنگ عنوان کرد و گفت: من خودم در دولت موسوی بودم و دیدم که عنایت به جنگ چقدر زیاد بود و این افتخار را داشتم که در چند ماه آخر جنگ، قبل از پذیرش قطعنامه که بنا شد ارتباط میان جبهه و دولت تنگاتنگ باشد و به این نتیجه رسیدیم که دولت بشود ستاد عملیات جنگ و ستاد فرماندهی کل قوا و موسوی رئیس ستاد شد و چند تن از وزرا، معاونان آن ستاد شدند؛ من هم یکی از آنان بودم علاوه بر اینکه ما قبل از آن هم با جنگ در رابطه بودیم ولی یکی از افتخارات بزرگ بنده این است که این انتصاب و خدمت رسمی را داشتم.

به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی؛ وی در ادامه به اداره کردن کشور در سال 65 براساس بودجه آن زمان اشاره کرد و گفت: آن بودجه براساس درآمد ارزی شش میلیارد دلاری بسته شد که با آن هم جنگ وهم مملکت اداره شد.

خاتمی این درآمد را با درآمدهای سالیانه 110 تا 120 میلیارد دلاری هشت سال اخیر که نصیب دولت شد، مقایسه کرد که چگونه دولت وقت نصف درآمد ارزی را صرف جنگ و نصف دیگر را صرف کشور کرد.

رئیس دولت اصلاحات افزود: در آن روزها خود حضرت امام(ره)؛ رئیس جمهور آن روز و رهبر امروز ما، آقای هاشمی که رییس مجلس بودند و در جنگ نقش داشتند، آقای روحانی که معاون ایشان بودند و موسوی و ما و همه در خدمت جنگ بودیم.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به مطرح بودن بحث خشونت و عدم خشونت در دنیا اشاره کرد و گفت: متاسفانه نسبتی هم به شرقی ها و بخصوص به مسلمانان داده می شود که خشونت طلب و خشونت گرا هستند.

وی ادامه داد: حتی گاهی با کمال بی انصافی می خواهند بگویند اصلا اسلام، به خشونت دعوت می کند برای اینکه جهاد و شهادت در اسلام هست، غافل از اینکه اگر ما درست ببینیم جهاد و شهادت اسلامی درست ضد خشونت است نه خشونت گرا و امام حسین(ع) مظهر آن است و در مقابل خشونت ایستاد، گفتند تسلیم خشونت شو! گفت نمی شوم و شهیدش کردند.

وی اظهارداشت: شهید کسی است که زندگی اش را برای آرامش و رفع خشونت از زندگی بندگان خدا فدا می کند.

رئیس جمهور اسبق کشورمان ادامه داد: ایران ما با پشتیبانی قدرت های بزرگ ، مورد تجاوز قرار گرفت، اما ملت ما در مقابل تجاوز ایستاد.

وی افزود: تجاوز بدترین شکل خشونت است و شهید کسی است که زندگی اش را برای آرامش بندگان خدا و برای رفع خشونت از زندگی بندگان خدا برای رفع تنگناهای زندگی مردم و برای اینکه مردم با عزت و آزادی و با معنویت و اخلاق زندگی کنند جانشان را فدا می کنند، این نهایت لطافت کار هست که در اسلام وجود دارد.

رئیس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها، تاکید کرد: ما نباید طوری رفتار کنیم که خدای نکرده این طور تلقی شود که ایمان داشتن و اسلام داشتن مساوی خشونت است، بلکه ایمان و اسلام داشتن به معنای با خشونت مبارزه کردن است.

وی افزود: کاری نداریم که بعضی فرقه ها هم وجود دارند که جز با ترور، خشونت، حذف و سرکوب اصلا نمی توانند زندگی کنند که این موضوع با روح اسلام مخالف است.

خاتمی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران انقلاب خشونت گرا نیست، بلکه دفع کننده خشونت است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی انقلاب رحمت و مهربانی است. این انقلاب ضد خشونت ،ضد ساواک، ضد حکومت نظامی، ضد سرنیزه و ضد حاکمیت مستشاران خارجی در کشور و تحقیر ملت ایران است.

وی با بیان اینکه نخستین گام انقلاب اسلامی، برقراری جمهوری اسلامی بود، گفت: برقراری جمهوری اسلامی یعنی حاکم شدن مردم بر سرنوشت خودشان و اینکه حاکمان در مقابل مردم مسوول باشند و مردم آزادانه از حاکمانشان انتقاد و باز خواست کنند.

وی همچنین با ابراز خرسندی از حضور در جمع خانواده های شهدا در ماه صفر، گفت: من به پدر، مادر و برادران شهیدان اسماعیلی ارادت دارم و افتخار می کنم که در حضور جمعی از خانواده هائی هستیم که دو، سه، چهار و حتی پنج شهید را تقدیم انقلاب کرده اند.

خاتمی با بیان اینکه مردم ایران در سراسر کشور به نوعی با شهدا در ارتباط هستند، یا مستقیما خود شهید داده اند یا با واسطه ای به آن ها منتسب هستند، گفت: امروز در بیت آقای اسماعیلی هستیم که سه شهید را سخاوتمندانه و با دست و دلی باز نثار خدا کردند.

وی همچنین به آقایان قمی با تقدیم پنج شهید، سپهری با چهار شهید، سلیمی و صباغی با دو شهید و صفا و رباطی با تقدیم یک شهید نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این عزیزان نمونه ای از خانواده های بزرگوار شهدا در سراسر کشور هستند. 

در این دیدار محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی نیز رییس جموری اسبق کشورمان را همراهی می کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین