کد خبر: ۲۲۳۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵

10 واقعه تلخ و شیرین جهان در سال2013

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: خدیجه غبیشاوی - سال2013 کمتر از 20 روز دیگر با تمام حوادث و رخدادهای تلخ و شیرین خود به پایان خواهد رسید.
 
کشورهای مختلف جهان در سالی که رو به پایان است حوادث مهم و رخدادهای سرنوشت سازی را سپری کردند. کشورهای بیداری اسلامی (مصر، لیبی، تونس،یمن) در سال 2013 همچنان صحنه اعتراضات و کشتار و خونریزی و مخالفان و موافقان بود؛ بحران جنگ داخلی سوریه نیز در سال 2013 شدت گرفت و بر تعداد کشته شدگان، زخمیان و آوارگان این کشور افزوده شد.
 
به گزارش نامه نیوز، در آمریکا، «باراک اوباما» که در تاریخ 16 آبان سال 2012 درانتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیده بود در 22 ژانویه، 2 بهمن سوگند یاد کرد و در ایران و در تاریخ 24 خرداد «حسن روحانی» توانست در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید و کمتر از 100 روز پس از آن توافق تاریخی ایران و 1+5 در ژنو رقم خورد.
 
در ادامه نگاهی داریم به 10 واقعه مهم کشورهای جهان در سال 2013.
 
1. برکناری «محمد مرسی» رئیس‌جمهور قانونی مصر
 
در تاریخ سوم ژوئیه سال 2013 (12 تیر سال 92) فرمانده کل نیروهای مسلح مصر برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد. مرسی در نخستین سالگرد پیروزی در نخستین انتخابات دموکراتیک پس از سه دهه دیکتاتوری «حسنی مبارک» با اعتراضات گسترده مردمی مواجه و در نهایت از سمتش برکنار حصر خانگی شد. مرسی تاکنون در زندان به سر می‌برد و تنها یک جلسه دادگاه وی برگزار شد.
 
 
2. انفجار تروریستی در مسابقه دو ماراتن شهر بوستون آمریکا و کشته شدن 3 نفر
 
در تاریخ 16 آوریل سال 2013 (27 فرودین سال 92) طی دو انفجار تروریستی در شهر بوستون آمریکا حداقل 3 کشته و 130 زخمی برجا گذاشت. در همین زمان دو انفجار دیگر نیز در خیابان بویلستون نزدیک میدان کاپلی و در کتابخانه جان اف کندی روی داد. این سلسله انفجارات توسط دو برادر چچنی الاصل به نام‌های «جوهر سارنایف» ۱۹ ساله و «تیمورلنگ سارنایف» ۲۶ ساله صورت گرفت که با کشته شدن تیمور لنگ و دستگیری جوهر به پایان رسید.
 
 
3. پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری
 
در تاریخ 14 ژوئیه 2013 (24 خرداد سال 92) «حسن روحانی» یکی از 6 نامزد حاضر در رقابت های ریاست جمهوری ایران با نام «دولت تدبیر و امید»، شعار اعتدال‌گرایی، نماد کلید و رنگ بنفش توانست با کسب بیش از 18 میلیون رای به مدت 4 سال به عنوان رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شود. روحانی نخستین رئیس جمهوری ایران پس از انقلاب سال 58 است که با رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد.
 
 
4.توافق آمریکا و روسیه بر خلع سلاح شیمیایی سوریه و کنار رفتن سایه جنگ
 
در تاریخ 27 سپتامبر 2013 (5 مهر سال 92) وزیر خارجه آمریکا و روسیه از رسیدن به توافقی دوجانبه بین واشنگتن و مسکو، درباره بحران سوریه خبر دادند. پس از حمله شیمایی در اطراف دمشق و کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر کشورهای غربی و اروپایی از تصمیم خود برای حمله نظامی به سوریه خبر دادند که با صدور قطعنامه‌ی خلع سلاح اتمی سوریه میان روسیه و آمریکا سایه جنگ از سر سوریه کنار رفت.
 
 
5. توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو پس از 10 سال مناقشه
 
در تاریخ 22 نوامبر سال 2013 (اول آذر 92) هیئت مذاکره کننده ایران به ریاست «جواد ظریف» وزیر خارجه و وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 (آمریکا،انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) پس از برگزاری چندین دور مذاکره در ژنو سوئیس نهایتا در بامداد 22 نوامبر به توافق داخلی بر سر برنامه هسته ای ایران دست یافتند که به یک دهه مناقشه ایران و غرب بر سر پرونده هسته ای ایران پایان داد. در این توافق‌نامه حق «غنی سازی» ایران از سوی غرب تایید شده است.
 
 
6. در گذشت «نلسون ماندلا» رهبر فقید آفریقای جنوبی و «هوگو چاوز» رئیس جمهوری ونزوئلا
 
در تاریخ 6 دسامبر سال 2013 (15 آذر سال 92) «نلسون ماندلا» رهبر مبارزه با آپارتاید در سن 95 سالگی درگذشت. وی نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی است که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد. ماندلا پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجستهٔ مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی بود که در این راه 27 سال زندان را متحمل شد.
 
در تاریخ 7 مارس سال 2013 (16 اسفند سال 91) «هوگو چاوز» پنجاه و سومین رئیس جمهور ونزوئلا درگذشت. چاوز که برای چهارمین بار به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شده بود به علت ابتلا به سرطان در سن 58 سالگی درگذشت. چاوز به عنوان رهبر «انقلاب بولیواری» شناخته می‌شود و به خاطر سیاست‌های سوسیال دموکراتیک، مخالفت با جهانی‌سازی نئولیبرالی و سیاست خارجی ایالات متحده مشهور بود. چاوز یکی از متحدان اصلی ایران در منطقه آمریکای لاتین به شمار می رفت.
 
 
7. کناره گیری پادشاه بلژیک و هلند به همراه امیر قطر به نفع فرزندانشان
 
در تاریخ 22 ژوئیه 2013 (31 تیر سال 92) «آلبرت دوم» پادشاه بلژیک پس از دو دهه سلطنت از مسند پادشاهی کناره گرفت و قدرت را به ولیعهد 53 ساله اش «فیلیپ» واگذار کرد.
 
در تاریخ 30 آوریل 2013 (10 اردیبهشت سال 92) «بئاتریکس آرمگارد» ملکه هلند امروز سه شنبه به طور رسمی از قدرت کناره گیری کرد و تاج پادشاهی را به پسرش «ویلم-الکساندر» (ولیعهد) واگذار کرد.
 
در تاریخ 25 ژوئن سال 2013 (4 تیر سال 92) «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر در سخنرانی که به طور مستقیم از شبکه تلویزیون دولتی این کشور پخش شد اعلام کرد که بعد از 18 سال حکمرانی، قدرت را به ولیعهد «شاهزاده تمیم» 33 ساله می‌سپارد.
 
 
8. تعطیلی دولت فدرال آمریکا
 
در تاریخ 1 اکتبر سال 2013 (9 مهر سال 92) «باراک اوباما» در سخنانی که از شبکه‌های رادیو و تلویزیون ایالات متحده آمریکا پخش شد، اعلام کرد که به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند. بدین ترتیب دولت آمریکا تعطیل شد. این نخستین بار پس از هفده سال گذشته بود که دولت فدرالی آمریکا تعطیل می‌شد. شامگاه چهارشنبه ۱۷ اکتبر ۲۰۱۳ (۲۵ مهر ۱۳۹۲) کنگره آمریکا به طرح رهبران دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای تصویب افزایش سقف استقراض دولت و همچنین تمدید بودجه دولت رای داد؛ و تعطیلی ۱۶ روزه دولت آمریکا پایان یافت.
 
 
9.آنگلا مرکل برای سومین بار صدراعظم آلمان شد
 
در تاریخ 22 سپتامبر 2013 (31 شهریور سال 92) "آنگلا مرکل" برای سومین دوره در انتخابات صدارتی آلمان پیروز شد. حزب تحت رهبری «مرکل» صدر اعظم وقت آلمان در انتخابات پارلمانی این کشور برای سومین بار پیاپی پیروز و آنگلا مرکل در پست خود ابقا شد.
 
 
 
10. استعفای پاپ و انتخاب پاپ جدید
 
در تاریخ 14 مارس سال 2013 (23 اسفند سال 91) کاردینال «خورخه ماریو برگولیو» 76 ساله اهل آرژانتین به عنوان پاپ جدید انتخاب شد. این برای نخستین بار بود که یک پاپ از آمریکای لاتین انتخاب می شود. پاپ بندیکت شانزدهم چند هفته پیش از آن بدون اعلام دلیل از سمتش استعفا کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین