کد خبر: ۲۲۳۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵

پیشنهاد توکلی برای تخصیص بودجه عمرانی

نماینده مردم تهران در مجلس در رابطه با رویکرد دولت در تخصیص اعتبارات طرح‌های عمرانی گفت: دولت باید از شاخص‌های ترکیبی برای توزیع بودجه‌های عمرانی استان‌ها استفاده کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمد توکلی در گفتگوی با برنامه زنده تلویزیونی پایش افزود: این جهت گیری دولت در اختصاص منابع به پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی و جلوگیری از اختصاص بودجه به روش قطره چکانی به طرح‌های عمرانی قابل ستایش است اما ایراداتی نیز دارد.

این نماینده مجلس گفت : اعتراض نمایندگان به بودجه به دلیل رفتار اشتباه تاریخی ما است که اصولا کلنگ زیاد می‌زنیم. با فشارهای سیاسی تصمیم می‌گیریم که پروژه‌ها آغاز شود که خیلی از پروژه‌ها توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد و به دلیل طولانی شدن هزینه‌های بسیار سنگینی به اقتصاد ملی تحمیل می‌کند و وقتی این پروژه ها آغاز می شوند، بیش از ظرفیت مالی دولت هستند و باعث می شود دوره اتمام پروژه ها نیز زیاد شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دولت باید از شاخص های ترکیبی برای توزیع بودجه های عمرانی در استان‌ها استفاده کند. منطق می گوید که باید طوری منابع محدود را به نیازهای نامحدود تخصیص بدهیم که حداکثر بازدهی را داشته باشد. رویکرد کنونی دولت زود به ظرفیت‌سازی منجر می شود ولی چند نقص دارد.

وی تصریح کرد: به دلیل سابقه ناعادلانه تخصیص منابع برخی استان‌ها، طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد بیشتری دارند که با این ملاک منابع بیشتری به این استان‌ها می رسد.

توکلی افزود: ما باید نگاه ملی داشته باشیم و از نگاه منطقه ای محض فاصله بگیریم. منافع منطقه ای باید در ذیل منافع ملی دنبال شود.

اعتراض نماینده اهواز به نوبخت

ناصر سودانی، نماینده مردم اهواز هم در مورد استعفای نمایندگان خوزستان گفت: استعفای نمایندگان خوزستان بغضی بود که در گلو بوده و بهانه‌ای به دست آمد تا این بغض بترکد و بیان درد مزمن نامهربانی با استان خوزستان و نگاه غیرعادلانه است.

وی با بیان اینکه ما نمایندگان در مقابل مردم خجلت زده هستیم و توان پاسخ دادن به مطالبات به حق آنها را نداریم، اظهارداشت: به نسبت درآمدزایی کشور و به نسبت توان و ظرفیت کشور استان خوزستان مورد توجه قرار نگرفته است. آیا توسعه نیافتگی استانی را که یک بخش اعظمی از کل درآمدهای کشور را تامین می کند، مسئولان در طول این مدت مشاهده کرده اند؟

سودانی در ادامه در رابطه با علت اعتراض نمایندگان خوزستان به بودجه سال 93 تصریح کرد: در رابطه با تملک دارایی های سرمایه ای ملی در کل کشور ما کاهش 34 درصدی را داشتیم ولی در خوزستان 39.5 درصد کاهش داشتیم. وصول درآمدها به طور متوسط در کشور 28.2 درصد است ولی در خوزستان 57 درصد است که باید مردم آن را تامین کنند. آنجایی که افزایش درآمدی برای دولت هست استان خوزستان باید 57 درصد بدهد و آنجایی که باید منابع بگیرد ، کاهش چمشگیری داشته است.

وی گفت: ما در گذشته دو درصد نفت را در مجلس تصویب کردیم ولی اکنون دو درصد نفت را که جنبه استانی دارد و باید برای تکمیل طرح های استانی هزینه بشود را برای پرژوه های ملی اختصاص داده اند.

به گزارش مهر، نماینده مردم اهواز در مجلس افزود : دولت بر خلاف قولی که داده بود و قبل از اینکه ما را قانع کند برای انتقال آب کارون در بودجه 93 اعتبار خاصی پیش بینی کرده است ، ضمن اینکه تاکنون بعد از 45 روز کسی به مسمومیت مردم خوزستان پاسخی نداده است. با این روند اختصاص بودجه ما تا 50 سال دیگر باید منتظر تکمیل طرحهای عمرانی خوزستان باشیم؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین