کد خبر: ۲۲۳۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹

چرایی برگزاری کنکور دکتری به شیوه نیمه‌متمرکز

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در کمیسیون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پذیرش باید در چارچوب مصوبات هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها انجام شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  در صد و هشتاد و ششمین جلسه کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نحوه برگزاری آزمون نیمه‌متمرکز دکتری بررسی شد.

در این جلسه گزارش مزایا و معایب شیوه برگزاری آزمون دکتری توسط یکی از اعضا ارائه شد.

در این گزارش و در بخش مربوط به مزایا به شیوه برگزاری آزمون غیرمتمرکز به مواردی مانند تنظیم ظرفیت پذیرش براساس ظرفیت اساتید در هر دانشگاه، جذب دانشجویان توانمند، آزمون تشریحی و مصاحبه براساس استانداردهای علمی و... اشاره شده است.

در ادامه گزارش و در بخش مربوط به معایب آزمون غیرمتمرکز به مواردی مانند امکان اعمال نظر اساتید، عدم نظارت بر صحت علمی و اجرایی آزمون‌ها، ایجاد هزینه برای داوطلبان و دانشگاه‌ها و... اشاره شده است.

در بخش مربوط به چرایی برگزاری آزمون نیمه‌متمرکز نیز توجه به اصل توزیع فرصت عادلانه ادامه تحصیلات تکمیلی، پاسخ‌دهی به تقاضای روز افزون برای تحصیل در مقطع دکتری، عدم امکان اعمال‌نظر برخی از اساتید، کاهش هزینه‌های برگزاری آزمون و جذب دانشجویان توانمند از جمله موارد مطرح شده بود.

این گزارش با بررسی نتایج آزمون‌های متمرکز در سه سال گذشته و تأکید بر موفقیت این شیوه برگزاری آزمون، راهکارهایی برای بهبود این شیوه ارائه داده که اهم آنها به شرح ذیل است:

در نظر گرفتن ارتباط پایان‌نامه مقطع کارشناسی‌ارشد با رشته مقطع دکتری در مصاحبه‌ علمی، توجه به ابعاد شخصیتی دانشجو و تعهد اخلاقی و لزوم همکاری با دانشگاه در امر پژوهش

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز به تشریح چرایی برگزاری آزمون به شیوه نیمه‌متمرکز پرداخت.

خدایی گفت: روندهای متفاوت و مختلفی که در دانشگاه‌ها و بر اساس سلایق مختلف مدیریتی اعمال می‌شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر آن داشت تا موضوع شفاف سازی در روند پذیرش را جدی بگیرد.

وی افزود: در پذیرش نیمه متمرکز تلاش شده تا همه ابعاد ضروری برای تحصیل در مقطع دکتری لحاظ شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: ما معتقدیم پذیرش باید در چارچوب مصوبات هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها انجام شود که پیشنهاد دانشجویان عمدتاً به تقسیم 50% امتحان کتبی و 50% مصاحبه است.

در ادامه جلسه اعضا پیشنهادهای خود را از جمله  تفکیک سنجش و پذیرش در راستای توجه به اختیارات دانشگاه‌ها، تدوین آئین نامه‌های عدالت محور و رعایت سهمیه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، لزوم تحصیل تمام وقت دانشجویان دکتری، توجه به خلاقیت‌های شخصی متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری، تفکیک ساز و کار پذیرش در رشته‌های دارای سابقه با رشته‌های جدید، در نظر گرفتن ویژگی های خاص برخی از رشته های میان رشته ای و رشته های علوم انسانی، توجه به مسئله محور بودن پایان نامه‌های دکتری و جدی گرفته شدن موضوع پژوهش در مقطع دکتری عنوان کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین