مهمترین اظهارات وی در جدول زیر آمده است:
موضوع | شرح موضوع |
وضعیت آموزش در ایران | - با توجه به اینکه قانون اساسی ایران در ماده 30 متعهد کرده که آموزش رایگان تا مقطع متوسطه در سراسر کشور برقرار باشد و حتی برای آموزش عالی نیز آموزش رایگان را تا مقاطع بالاتر ارائه کرده است، این تعهد منجر به اقدامات مثبت ایران در حوزه دسترسی به آموزش شده است. - بر اساس آماری که از آموزش و پرورش ایران در سال 1990 دریافت کردیم، در ایران 84 هزار مدرسه وجود داشت که در سال 2010 این میزان به 120 هزار مدرسه افزایش یافته بود و در حال حاضر بیش از 120 هزار مدرسه در سراسر ایران مشغول فعالیت هستند، لذا این افزایش 42 درصدی مدارس، اقدام موثری در پیشرفت ایران در حوزه ارائه آموزش محسوب میشود. |
مقطع ابتدایی | - آمار آموزش و پرورش نشان میدهد نرخ ثبتنام خالص در دوره ابتدایی در حدود 99 درصد و نرخ حضور دانشآموزان در این مقطع در حدود 97 درصد است که دستاورد قابل توجهی برای رسیدن به اهداف توسعه هزاره است. - ایران توانسته برابری جنسیتی را در مقطع ابتدایی متوسطه به هم نزدیک کند و این یکی از موفقیتهای این کشور محسوب میشود. - در 10 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران توانسته در مطالعات تیمز و بلز موقعیت خوبی داشته باشد، اما چالشهایی هم وجود دارد که ضمن ارج نهادن به این دستاوردها، باید راهکارهایی برای چالشهای پیشروی آموزش و پرورش خود پیدا کند. - برای مثال در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ایران جزو بهترین کشور در زمینه آموزش کودکان محسوب میشود، اما خود این منطقه در سطح جهانی جزو دومین منطقه از لحاظ آموزش است و یونیسف امیدوار است ایران نه تنها در خاورمیانه و شمال آفریقا که در کل جهان به یک کشور موفق در ارائه آموزشها و یک الگو برای سایر کشورها در حوزه ارائه آموزش با کیفیت باشد و در این زمینه یونیسف آماده هر گونه همکاری برای رسیدن به اهداف ایران است. |
چالشهای آموزشی در ایران | - امیدواریم با تدابیری که ایران برای این چالشها اتخاذ خواهد کرد، بتواند این مشکلات را از سر راه مشکلات کودکان و نوجوانان بردارد. چرا که بر اساس مقالهای که وزارت بهداشت در سال 2010 انجام داده است، 16 درصد نوجوانان دختر و 20 درصد نوجوانان پسر، راه انتقال HIV ایدز را میدانند. بنابراین 80 درصد نوجوانان کشور ایران از راههای انتقال HIV ایدز بیاطلاع هستند. - چالش دیگری که ایران و کل منطقه با آن مواجه است، مسئله اعتیاد است و چالش بعدی، حوادث و سوانح رانندگی و ترافیکی است که به عنوان دومین عامل مرگ و میر در ایران و مهمترین عامل مرگ و میر در خاورمیانه به شمار میرود که باید برای این امر تدابیری اتخاذ شود. - ایران باید اقداماتی انجام دهد که کودکان و نوجوانان با عوامل پیشگیری از ابتلا به HIV / ایدز، اعتیاد و آسیبهای آن و همچنین جلوگیری از حوادث رانندگی آشنا شده و بتوانند در مقابل این سه چالش مهم از خود مراقبت کنند. - چه کسی بهتر از معلمان و مربیان مدارس میتوانند چنین آموزشهایی را به کودکان بدهند و ما معتقدیم فضای مدرسه بهترین فرصت برای ارائه این آموزشها است. |
بیکار ی فارغ التحصیلان | - یکی دیگر از چالشهایی که نه تنها ایران بلکه سایر کشورها نیز با آن مواجهند، بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی است و این نشان میدهد که بین آموزش عالی و بازار کار هماهنگی مناسبی وجود ندارد. لذا دانشگاهها در رشتههایی دانشجو میپذیرند که بازار کار به آن نیازی ندارد. -معتقدیم بازار کار نه در ایران که در تمام جهان نتوانسته موفق عمل کند، چرا که نیازهای خود را در دو دهه آینده مشخص نمیکند و نوجوانان نمیدانند که در سالهای آینده جامعه به چه تخصصی نیاز خواهد داشت. - هر فارغالتحصیلی که نتواند کار پیدا کند، به معنای هدر رفت سرمایه دولت، خانواده و خود فرد است. چرا که سالهای زیادی را صرف تحصیل کرده و این به عنوان یک چالش جهانی مطرح است که امیدواریم ایران بتواند در این زمینه و متناسبسازی اشتغال و بازار کار با فارغالتحصیلان به عنوان یک الگو برای سایر کشورها تبدیل شود. |