کد خبر: ۲۲۳۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷

تماس تلفنی بان‌کی‌مون با ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان از تماس تلفنی دبیرکل سازمان ملل با وی و تاکید بر ضرورت حضور ایران در نشست ژنو 2 خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو سیما از تماس تلفنی بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد با وی و تاکید بر ضرورت حضور ایران در نشست ژنو 2 خبر داد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص جایگاه دیگر کشورها در سیاست خارجی ایران با بیان اینکه سیاست نگاه به شرق و غرب معنا ندارد دنیا را مجموعه یکپارچه خواند که باید سیاست منسجمی را در قبال آن دنبال کرد و افزود: اولویت ما همسایگان هستند و به همین خاطر من اولین سفرم را به عراق شروع کردم و پس از مذاکرات با ژنو به دیگر کشورهای منطقه رفتم.

وزیر امور خارجه از سفر پنجشنبه خود به اسلام‌آباد پاکستان برای حضور در نشست وزرای D8 خبر داد.

ظریف روابط ایران با روسیه و چین را راهبردی خواند و با بیان اینکه این روابط عکس‌العملی به روابط ما با غرب نیست،‌ خاطرنشان کرد: چین در حال حاضر یک طرف رابطه مهم با همه کشورهای دنیاست و روسیه نیز همسایه مهم و بزرگ ماست و با آن روابط ذاتی و نگرانی و منافع مشترک داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما معتقد به روابط دوسویه با همه کشورها هستیم و روابط یک‌سویه را قبول نداریم. اولویت ما همسایگان هستند و نگرش ما به منطقه حیاتی است.

ظریف امنیت منطقه و کشورهای منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران خواند.

وی در خصوص رابطه با آفریقا نیز گفت: 6 سال بود که کمیسیون متشرک ما با ‌آفریقا جنوبی تعطیل بود و به فاصله 60 روز از دولت یازدهم و به پیشنهاد آفریقا این کمیسیون را برگزار کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی به برگزاری نشست کمیسیون مشترک با کویت آنهم پس از 6 سال اشاره کرد و افزود: اینکه تصور شود ما حوزه پیرامونی کشورهای منطقه و عدم تعهد را فراموش کرده ایم بسیار اشتباه است. روابط ما بسیار معتدل، همه جانبه و فراگیر است و نه افراط و نه تفریط داریم.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: نه نگاه به شرق داریم و نه غرب و نگاه کلی‌نگر بر اساس منافع ملی خود به دنیا داریم و هیچ تناقضی بین منافع آرمانی و ملی نمی‌بینیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین