کد خبر: ۲۲۳۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۴ - ۰۹:۳۰

انگليس دراستفاده از سلاحهاي‌اتمي به اجازه امریکا نیازی ندارد

آفتاب‌‌نیوز : وی در پاسخ به يك پرسش پارلماني اظهارداشت كه اين كشور براي استفاده از بمب‌هاي آمريكايي قديمي اتمي موسوم به "ترايدنت" احتياج به كسب اجازه از واشنگتن ندارد.

وزير دفاع انگليس گفت: كشور وي مستقل است و در زمينه استفاده از تجهيزات هسته‌اي و يا ايجاد تغييرات در توانايي‌هاي اتمي خود نيازمند مجوز از هيچ كشوري نيست.

وي، همچنين در مورد گزارشهاي مربوط به جايگزيني سيستم هسته‌اي نظامي ترايدنت اعلام كرد كه اين مساله در آينده نزديك رخ نخواهد داد و صحبت در مورد آن بسيار زود است.

دولت كارگري انگليس به شدت از سوي برخي از نمايندگان عضو حزب خود تحت فشار است تا براي نخستين بار مساله بازسازي و خريد سيستم جديد نظامي هسته‌اي اين كشور را منوط به راي اكثريت پارلمان كند.

«كلر شورت»، وزير پيشين توسعه بين‌الملل انگليس، كه به دليل اعتراض به جنگ عراق از سمت خود كناره گرفته بود در اين‌باره گفت: بيشتر نمايندگان پارلمان اين كشور مخالف تعويض سيستم كنوني هسته‌اي ترايدنت هستند.

به گفته خانم شورت، در صورت تغيير اين سيستم با سيستم‌هاي اتمي مورد نظر و ساخت آمريكا هيچ دورنمايي براي استفاده از سيستم جديد بدون تاييد واشنگتن وجود نخواهد داشت و انگليس براي يك نسل ديگر نوكر آمريكا خواهد ماند.

برخي ديگر از نمايندگان انگليس نيز در روزهاي اخير دولت خود را متهم به رفتار منافقانه در برابر فعاليت هسته‌اي ايران كرده‌اند.

آنان مي‌گويند، در شرايطي كه بلر تهران را متهم به تلاش براي ساخت بمب اتمي كرده، خود در انديشه بازسازي و افزايش توان هسته‌اي نظامي لندن است.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین