کد خبر: ۲۲۳۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸

جمع‌آوری بخاری‌ها از مدارس تا سال 95

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در حال حاضر 150 هزار کلاس درس با سیستم گرمایشی غیرایمن در سراسر کشور وجود دارد، گفت: برای حذف تمامی این بخاری‌ها، نیازمند اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان هستیم. اما تا سه سال آینده تمام بخاری‌ها را از مدارس جمع‌آوری خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر مرتضی رئیسی، معاون عمرانی آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت سیستم‌های گرمایشی مدارس و اقداماتی که آموزش و پرورش برای ایمن‌سازی مدارس انجام می‌دهد، با بیان اینکه از پیگیری رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما از موضوع ایمنی مدارس استقبال می‌کنیم، گفت: طی سال‌های گذشته در فصل سرما تعدادی از مدارس کشور دچار حوادث بسیار دردناکی شده‌اند که حتی یک مورد آن برای کشور و آموزش و پرورش غیرقابل پذیرش نیست.
 
وی افزود: به عنوان یک واقعیت باید بپذیریم که در حال حاضر از 500 هزار کلاس درسی که در سراسر کشور فعالیت دارد، حدود 150 هزار کلاس سیستم گرمایشی استانداردی ندارند و به وسیله بخاری نفتی کاربراتوری یا بخاری گازی گرمای آنها تامین می‌شود.
 
معاون عمرانی آموزش و پرورش درباره تعمیر و نگهداری سیستم‌های گرمایشی مدارس، گفت: بر اساس استانداردهایی که آموزش و پرورش تدوین کرده، مطلوب‌ترین نوع سیستم گرمایشی، سامانه حرارت مرکزی است و به عنوان یک هدف مد نظر آموزش و پرورش است. اما باید به عنوان یک حقیقت بپذیریم تعداد زیادی از مدارسی که پس از انقلاب ساخته شده‌اند و عمدتا در مناطق روستایی و شهری که وجود دارند، علی‌رغم تلاش‌های زیادی که صورت گرفته، همچنان سامانه حرارتی آنها غیراستاندارد است.
 
رئیسی ادامه داد: در دستورالعمل‌ها و خریدهایی که توسط سازمان نوسازی و یا خود مدارس انجام می‌شود، این الزام وجود دارد که بخاری که تهیه می‌شود، از نوع نفتی کاربراتوری استاندارد باشد، اما باید بپذیریم که همچنان تا حد مطلوب آموزش و پرورش در این حوزه فاصله داریم.
 
وی درباره اینکه خطای انسانی علی‌رغم وجود تجهیزات، چه تاثیری در رخ دادن حوادث در مدارس دارد؟ اظهار کرد: رعایت نکات ایمنی در کنار نصب وسایل استاندارد بسیار حائز اهمیت است و بر همین اساس باید کادر آموزشی و خدماتی مدارس از جمله مدیران، معلمان و سرایداران و خدمتگزاران آموزش‌های مربوط به نکات ایمنی از جمله اطفای حریق را به خوبی آموزش ببینند.
 
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره اتفاق رخ داده در خوزستان، گفت: اقدام معلم این کلاس قابل تقدیر است و آموزش و پرورش به خود می‌بالد که در بین نیروهای انسانی خود، چنین افرادی را دارد. اما باید در نظر داشت استفاده از وسیله معیوب، مترادف با وقوع حادثه است و در زمان حوادث، باید بهترین تصمیم انسانی اتخاذ شود.
 
رئیسی درباره میزان آموزش‌هایی که به مسئولان مدرسه در زمان زلزله و آتش‌سوزی باید داده شود نیز گفت: در بیشتر مدارس کپسول‌های آتش‌نشانی وجود دارد و در تمام مدارسی که سازمان نوسازی، احداث و تحویل آموزش و پرورش داده است، همه مدارس به این دستگاه اطفای حریق مجهز هستند. اما نکته قابل توجه، شارژ به موقع آن و استفاده در زمان بروز حوادث است که به دستور صریح وزیر، آموزش اطفای حریق به مسئولان از جمله مدیران، معلمان و خدمتگزاران الزامی شده است.
 
وی در پاسخ به برخی از پیامک‌هایی که به برنامه «حرف حساب» مبنی بر استفاده از چراغ علا‌ءالدین در برخی از مدارس، گفت: در شش سال گذشته حدود 300 هزار بخاری کاربراتوری استاندارد در سراسر کشور توزیع شده و امسال بر اساس مصوبه مجلس در بودجه 93، اعتبار خوبی را برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی دیده‌اند.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای استانداردسازی 150 هزار کلاس درسی که در آنها سامانه گرمایش غیراستاندارد وجود دارد، اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان نیازمند است و امسال از 200 میلیارد تومانی که برای این امر اختصاص یافته، 100 میلیارد تومان پرداخت شده که برای تامین سامانه استاندارد کلاس‌های فاقد سامانه گرمایشی ایمن، رقم مناسبی است.
 
رئیسی با بیان اینکه اقدام سریع آموزش و پرورش برای جمع‌آوری بخاری‌ها از سطح مدارس کشور آغاز شده، گفت: در صورت تداوم اعتبارات مناسب در بازه زمانی سه ساله، همه کلاس‌های فاقد سیستم گرمایشی استاندارد، جمع‌آوری و همه آنها به سامانه حرارت مرکزی، موتورخانه‌ای و یا پکیج تبدیل خواهد شد.
 
وی همچنین از توزیع 45 هزار بخاری تابشی در سراسر کشور خبر داد و گفت: این بخاری‌ها با منبع انرژی برق تامین حرارت می‌شوند که بخش عمده‌ای از آنها نصب شده و تلاش سازمان نوسازی نیز ارتقای سطح ایمنی مدارس در سراسر کشور است.
 
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی درباره اینکه به نظر می‌رسد بر اساس گزارش‌ها، توزیع امکانات به صورت عادلانه انجام نمی‌شود که منجر به ایجاد کلاس‌های کپری شده، گفت: هر گونه اعتبار دولتی بر اساس قانون توزیع می‌شود که بخشی از آن اعتبارات ملی و بخشی دیگر استانی است و در سال‌های اخیر به ویژه در حال حاضر توجه ویژه‌ای به مناطق محروم شده‌ است که می‌توان با صراحت گفت در بسیاری از مناطق محروم، وضعیت فضاهای آموزشی از لحاظ مقاومت در برابر زلزله، بسیار بهتر از شهرهای بزرگ و کانون‌های پرجمعیت است. اما در عین حال منکر وجود کلاس‌های کپری هم نیستیم.
 
به گفته رئیسی، کلاس‌های کپری بر اثر جابجایی سریع جمعیتی یا عوامل اجتماعی، اقتصادی و حتی خشکسالی به وجود می‌آید، به طوری که امکان تصمیم‌گیری برای مسئولان محلی نیز وجود ندارد. اما اینکه عنوان می‌شود می‌توان از کلاس‌های پیش ساخته در این مناطق استفاده کرده، سازمان نوسازی نیز موافق این پیشنهاد است، اما باید توجه داشت در بین 500 هزار کلاس درسی که وجود دارد، ممکن است در برخی مناطق محرومیت‌هایی داشته باشیم.
 
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به مشکلات مردم و خیرین در احداث مدارس نیز گفت: پس از انقلاب 18 درصد کلاس‌های کشور با مشارکت مردم به ویژه خیرین احداث شده و آموزش و پرورش همواره نیازمند مشارکت مردم در تامین فضا و تجهیزات آموزشی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین