کد خبر: ۲۲۴۱۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶

چرا برخی کارمندان زود پیر می‌شوند؟

یک روان شناس بالینی گفت: فراهم نشدن سلامت روانی کارمندان عوارض ناگواری از جمله پیری زودرس و به خطر افتادن بنیان و محیط خانواده را به دنبال دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد یعقوبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه لازم است افراد برای انتخاب شغل به خلقیات خود توجه کنند، اظهار کرد: افراد باید در انتخاب شغل دقت کنند و شغلی را برای خود برگزینند که مطابق با شخصیت درونی آن‌ها باشد.

وی با بیان اینکه افرادی که شخصیت درون گرا دارند بهتر است به شغلی بپردازند که حالت برون گرایی نداشته باشد، افزود: معمولا افراد درون گرا دوست دارند در بخش‌های کم رفت و آمد تر و در محیطی به دور از امر و دستور کارفرما و ارباب رجوع مانند قسمت بایگانی فعالیت کنند، اما افراد برون گرا علاقه‌مند به ارتباط مستقیم با ارباب رجوع هستند.

این روان شناس بالینی با اشاره به اینکه انتخاب شغل مطابق شخصیت موجب می‌شود افراد از کار خود لذت ببرند، اضافه کرد: برای تامین سلامت روانی در محیط کار لازم است از شغل خود راضی باشیم و با علاقه‌مندی شغل خود را انتخاب کنیم.

یعقوبی با تاکید بر اینکه برقراری عدالت از مسایل مهم برای تامین سلامت روانی افراد است، خاطرنشان کرد: مسایل محیط کاری باید شفاف و واضح به تمام افراد شاغل در یک محیط کاری گفته شود و برای ایجاد سلامت روان برای کارمندان لازم است تبعیض و بی‌عدالتی در محیط کار کم باشد.

وی با بیان اینکه از دیگر عوامل ایجاد سلامت روان شغلی افراد، فراهم شدن حقوق آن‌ها است، ادامه داد: فراهم شده حقوق افراد متناسب با نوع عملکرد آن‌ها کمک می‌کند تا در جهت افزایش ارتقا جایگاه شغلی خود گام بردارند و حتی برای پیشبرد اهداف محیط کاری تلاش مضاعف‌تری کنند.

این روان شناس بالینی با بیان اینکه محیط کار و فعالیت نباید به یک محیط یکنواخت و تکراری تبدیل شود، افزود: ایجاد احساس رقابت صحیح میان افراد شاغل در یک مجموعه در پیشبرد اهداف موثر است، البته باید توجه داشت در صورت ایجاد رقابت سنگین و شدید ممکن است حقوق برخی کارمندان پایمال شود.

یعقوبی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسایل مهم در تامین سلامت روانی افراد، مهیا بودن امکانات اولیه است، تصریح کرد: محیط کار از نظر گرما، سرما و وسایل لازم برای فعالیت افراد باید تامین باشد تا کارمندان برای تامین نیازهای شغلی احساس کمبود نکنند.

وی با اشاره به اینکه از مسایل مهم و اساسی برای تامین سلامت شغلی، جدا کردن مسایل محیط کار و خانه است، خاطرنشان کرد: افراد موفق 9 ساعت کار و 3.5 ساعت در خانه استراحت می‌کنند و در کنار افراد خانه وقت خود را می‌گذرانند و 1.5 ساعت را به فعالیت شخصی اختصاص می‌دهند.

این روان شناس بالینی اضافه کرد: نباید مسایل خانه با مسایل محیط کار تداخلی پیدا کنند چرا که در این صورت افراد به آرامش شغلی دست پیدا نخواهند کرد.

یعقوبی با تاکید بر اینکه زوجینی که هر دو شاغل هستند باید در کارها و فعالیت‌های خانه به یکدیگر کمک کنند، ادامه داد: زمانی که تقسیم کار بین زوجین صورت می‌گیرد احساس فرسودگی و خستگی گریبان گیر یک نفر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ابتلا به بیماری‌های روانی منجر به افت شغلی می‌شود، افزود: برای نمونه افسردگی یک اختلال روانی است که احساس رقابت‌مند سالم را در کارمندان از بین می‌برد.

این روان شناس بالینی با تاکید بر اینکه لازم است در محیط کار سلامت روانی شاغلان تامین شود، ادامه داد: فراهم نشدن سلامت روانی کارمندان عوارض ناگواری از جمله پیری زودرس و افزایش هزینه‌ها به دلیل نیاز افراد به درمان را به دنبال دارد. زمانی که فرد شاغلی به عوارض روحی و جسمی کار مبتلا می‌شود بنیان و محیط خانواده نیز به خطر می‌افتد زیرا این افراد دیگر قادر نیستند ارتباط مناسبی با اعضای خانواده خود برقرار کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین