آفتابنیوز : آفتاب: در این جلسه تعدادی از مدیران عامل و مسوولان واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی کشور حضور داشتند. همچنین وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز با احمد دوست حسینی، قائممقام خود و محسن صالحینیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه حاضر شد.
ضرورت تقویت صادرات به آفریقا
یونس ژائله، صادرکنندگان صنعت غذای کشور در این جلسه با اشاره به اینکه ظاهرا گفته میشود تحریمها در حال لغو است اما باید خود را برای شرایط سختتر آماده کنیم، افزود: مهمتر از تحریمهای خارجی تحریمهای داخلی هستند که باید برداشته شوند. دغدغه صادرکنندگان به جای تقویت حضور در بازارهای خارجی، صرف مسائل پیش پا افتاده مانند تعزیرات حکومتی و غیره شده است.
او با اشاره به اینکه هنوز بخشنامههای ارزی شفافسازی نشدهاند، گفت: به همین دلیل صادرکنندگان در قراردادهای سال 2014 خود با ابهام روبرو هستند.
وی افزود: بسیاری از کشتیهای ما در بندرعباس خوابیدهاند و راه نمیافتند. در حالی که بازار آفریقا بهترین بازار برای ما است و ظرفیت زیادی دارد و میتوانیم حجم زیادی مواد غذایی و سیمان را به این بازار صادر کنیم.
ژائله گفت: باید مشکلات مربوط به حمل و نقل کشور حل شود. در شرایطی که صنعت ساختمان در کشور خوابیده است این صنعت در آفریقا فعال بوده و ترکیه نهایت استفاده را از بازار صنعت ساختمان آفریقا میبرد.
وی افزود: متاسفانه خلف وعدههای رخ داده در جریان مذاکرات بینالمللی باعث شده تا پرستیژ ایران در عرصه بینالملل پایین بیاید. این درحالی است که مسوولان باید اگر در سفرهای خارجی وعدهای به طرف مقابل میدهند حتما آنرا اجرایی کنند.
وی با اشاره به اینکه کارخانههای آردسازی با 30 درصد ظرفیت خود در حال کار هستند، گفت: این اتفاق در حالی رخ داده که عراق و افغانستان حجم زیادی آرد از فیلیپین و اندونزی وارد میکنند. در حالی که ما به عنوان کشور همسایه باید آرد عراق را تامین کنیم.
بازارچههای مرزی جمع شوند
امیری، مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه صنایع الکترونیک نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تجارت و صنعت واقعی در ایران هزینههای به مراتب بیشتری نسبت به تجارت غیر واقعی دارد، گفت: متاسفانه سوءاستفادههای زیادی از بازارچههای مرزی میشود. از این مناطق کالا با کارتهای بازرگانی نامعلوم وارد میشود.
وی افزود: بهتر است واردات کالا از بازارچههای مرزی حذف شود و به جای آن بخشی از مالیات تجارت واقعی کشور به صورت یارانه به مرزنشینان پرداخت شود. این بهتر است از آن است که اجازه رونق تجارت غیرقانونی را در بازارچههای مرزی بدهیم.
امیری گفت: متاسفانه در کمیسیون ماده یک به منظور تعیین تعرفههای واردات از تجربیات تولیدکنندگان باتجربه استفاده نمیشود.
چرا جهان سومی شدهایم؟
عسگریان، فعال صنعت شیشه در این جلسه با بیان اینکه در شرایط فعلی نمیتوان سرمایهگذاری را براساس برنامههای بلندمدت انجام داد، گفت: سرعت عمل در اجرای امور بسیار پایین است و آنقدر در اجرای بخشنامهها و مصوبات کند عمل میشود که بعضا طرحها از توجیه اقتصادی خارج میشود و به همین دلیل ما به کشوری جهان سوم تبدیل شدهایم.
او با اشاره به اینکه تکلیف بدهیهای ارزی همچنان مجهول است، گفت: این وضعیت هم به ضرر دولت و هم به ضرر بدهکاران است. از سوی دیگر بخشنامهی دولت درباره گشایش السی با 30 درصد هنوز اجرایی نشده است.
ورود یک سرمایهگذار آلمانی به ایران
قصاعی، فعال صنعت چینی و بلور نیز با اشاره به اینکه هنوز 80 درصد از صنعت کشور دولتی است و باید به سمت خصوصیسازی برویم، گفت: شب گذشته یک سرمایهگذار آلمانی وارد ایران شد اما هنوز نمیدانیم که وی در آستانه تعطیلات کریسمس به دنبال انجام چه کاری در ایران است. امیدواریم وزیر صنعت وی را در این زمینه راهنمایی کند.
او با بیان اینکه وزارت اقتصاد دارای پنج سازمان وابسته است که هر کدام جلوی تولید سنگاندازی میکنند، گفت: نباید طرحهای توسعه در محدودههای قبلی واحدهای تولیدی نیازمند دریافت مجوزهای جدید و طی فرآیندهای طولانی باشد.
ضرورت حل مشکلات ایران و آلمان
رجالی، فعال صنعت نساجی و پتروشیمی نیز با بیان اینکه در صورت 10 برابر شدن سرمایه بانکهای صنعت و معدن و توسعه صادرات حدود 35 تا 38 درصد پول به بخش صنعت تزریق میشود که با این کار بخشی از مشکلات نقدینگی واحدها حل میشود، گفت: درخواست ما از دولت این است که هرچه سریعتر روابط دولتی ایران با آلمان بهبود یابد و بخش خصوصی دو کشور نیز همکاریهای فیمابین را گسترش دهند.
وی گفت: به نظر من اگر مشکلات ما با آلمان حل شود کل مشکلاتمان با اروپا حل میشود. ضمن اینکه اگر ما مشکلاتمان با اروپا حل شود نیاز چندانی به آمریکا نخواهیم داشت.
رجالی همچنین با انتقاد از عملکرد بورس کالا گفت: بورس کالا تبدیل به یک دکان شده و باید فروش کالا در آن از حالت اجباری خارج شود.
انتظار کاهش قیمتها در بازار خودرو
شریعت، مدیرعامل یک شرکت خودروسازی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بازار دارای انتظارات کاهش قیمت است، گفت: همین موضوع باعث شده تا بازار خودرو دچار رکود شدیدی شود و مردم دست از خرید کردن برداشتهاند. باید در چنین شرایطی به بازار اطمینان داد تا شرکتها بتوانند نقدینگی لازم برای اجرای طرحهای توسعه خود را به دست آورند.
نظارت صوری سازمان استاندارد
عباسی، فعال صنعت تایر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید هماهنگی بیشتری در زمینه تعیین تعرفههای واردات در کمیسیون ماده یک ایجاد شود، افزود: متاسفانه سازمان استاندارد نظارت چندانی روی واردات ندارد و عمده این نظارتها نیز صوری هستند.
وی افزود: بیش از 30 برند در بازار تایر کشور وجود دارد اما هیچ کنترلی از نظر فنی روی آنها وجود ندارد و بعضا حتی شاهد واردات کالای تاریخ مصرف گذشته به کشور هستیم.
وی گفت: بانک مرکزی چهار سال پیش بخشنامهای را در زمینه امکانپذیر نبودن دریافت تسهیلات توسط واحدهای تولیدی دارای سهامدار بانک اعلام کرد که این بخشنامه تبعیضآمیز بوده و باید اصلاح شود.
مظلومیت کارآفرینی
احمدپور، استاد دانشگاه و رئیس یک شرکت سرمایهگذاری نیز با اشاره به اینکه کشور هنوز دارای هیچ استراتژی صنعتی نیست، گفت: کارآفرینی در کشور مظلوم واقع شده و هنوز ارزش واقعی خود را پیدا نکرده است. در دولتهای گذشته وزارت صنایع کوچک و متوسط داشتیم که این وزارتخانه به مرور با شهرکهای صنعتی ادغام شد که باعث تضعیف آن شد.
اصلاح سیستم تعرفه واردات فولاد
ایزدپناه، فعال صنعت فولاد نیز با اشاره به اینکه سیستم تعرفههای واردات در حوزه محصولات فولادی باید اصلاح شود، گفت: متاسفانه بانکهای خصوصی شرکتهایی تاسیس کردهاند که تمام امور مربوط به تولید و سرمایهگذاری را خودشان انجام میدهند. به این ترتیب تسهیلاتی به واحدهای مستقل نمیرسد.
ایجاد منطقه اقتصادی مشترک ایران و افغانستان
احسانفر، مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده سیمان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حضور کشور افزایش یافته است، گفت: در سال گذشته با وجود کاهش نرخ رشد اقتصادی شاهد رونق فعالیتهای سیستم بانکی و تجارت پول در کشور بودیم. این در حالی است که با تجارت پول نمیتوان ارزش افزوده در کشور ایجاد کرد.
وی گفت: استان سیستان و بلوچستان با 2.5 میلیون نفر جمعیت و سهم 11 درصدی از کل مساحت کشور عقب نگه داشته شده است. ما پیشنهادی را در زمینه ایجاد منطقه مشترک اقتصادی ایران و افغانستان ارائه کردهایم و میتوانیم با ایجاد پالایشگاههای کوچک در این منطقه سالها نیاز افغانستان را به سوخت تامین کنیم.
افزایش هزینه حمل داخلی
عزیزیان، فعال صنعت شیشه در این جلسه با اشاره به اینکه هزینههای حمل داخلی از 30 درصد ارزش کالا به بیش از دو برابر ارزش کالا افزایش یافته است، گفت: متاسفانه سفارتخانههای ایران در خارج از کشور هیچ حمایتی از فعالان اقتصادی ایرانی نمیکنند. چندی پیش یکی از فعالان اقتصادی پولش را در چین خورده بودند جلوی سفارت ایران در این کشور سه روز نشسته بود اما در نهایت مسوولان سفارت اعلام کردند که این موضوع ربطی به ما ندارد.
دولت بدهیاش را بدهد
رضایی، فعال صنعت خودرو نیز در این جلسه گفت: اگر شرکتهای دولتی و نیمه دولتی بدهی خود را به ما بپردازند ما هم میتوانیم تعهداتمان را به شرکتهای دیگر پرداخت کنیم که به این ترتیب بخشی از مشکلاتمان نیز حل میشود.
بانکها قوانین را به نفع خودشان اجرا میکنند
فردوس، یک فعال دیگر حوزه خودرو نیز گفت: متاسفانه بانکها بخشنامههای خود را در هنگام اجرا عطف به ماسبق میکنند. ضمن اینکه بانکها قوانین را به گونهای که به نفع خودشان است، اجرا میکنند.