کد خبر: ۲۲۴۴۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۶
اردوغان: نفرین فتح الله گولن به خودش باز می گردد

تشدید تنش بین اسلامگرایان ترکیه

پس از ماجرای دستگیری دهها نفر در ترکیه به اتهام فساد مالی که برخی از نزدیکان و منصوبان کابینه رجب طیب اردغان نخست وزیر ترکیه نیز درمیان آنان دیده می شود، بحران سیاسی ترکیه روز به روز در حال تشدید شدن است و نشانه ای از عقب نشینی از سوی طرفین دعوا دیده نمی شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش عصر ایران اردوغان که در کانون حملات مخالفان سیاسی اش قرار دارد با افشای فساد اقتصادی جمعی از مدیران کابینه خود و فرزندان آنها ، در شرایط سختی قرار گرفته و این در حالی است که نخست وزیر ترکیه به جای پاسخگویی به اتهام ها و اخراج مدیران متخلف از کابینه اش اصرار دارد تا این پرونده را یک توطئه طراحی شده از خارج و داخل علیه دولت خود بنامد.

با این حال در شبکه های اجتماعی ترکیه و در رسانه های مخالف این کشور روز به روز اتهامات و ابعاد جدیدی از پرونده فساد اقتصادی گسترده که گفته می شود حدود 90 میلیارد یورو بوده است، آشکار می شود و از سوی دیگر دولت اردوغان نیز در مقابل با اخراج افسران پلیس دخیل در دستگیری ها، واکنش نشان می دهد.

فتح الله گولن رهبر متنفذ مذهبی و رهبر جماعت نور در ترکیه که گفته می شود میلیون ها طرفدار در ترکیه دارد، شب گذشته با انتشار یک فیلم ویدئویی از خانه اش در پنسیلوانیا آمریکا، دولت اردوغان را نفرین کرد و در حالی که دستان خود را به آسمان گرفته بود ،گفت:"اگر آنها (اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه) فساد و رشوه را نمی بینند و به جای برخورد با فاسدان و رشوه خواران با پلیس و قضاتی که با مفاسد مبارزه می کنند برخورد می کنند، خدا آتش به خانه شان بزند، خانه شان را رو سرشان خراب کند."

فتح الله گولن در حال نفرین دولت اردوغان



در واکنش به این اظهارات اردوغان پیش از ترک ترکیه به مقصد سفر رسمی به پاکستان گفت : ما برای هدایت مسلمانان دعا می کنیم و نفرین به صاحب آن باز می گردد.  

از سوی دیگر امروز سازمان دیانت ترکیه (این سازمان با وزیری اداره می شود که در کابینه عضو است) امروزدر پاسخ به دهها شهروند ترکیه که به صورت تلفنی با شماره مرکز " الو فتوا" ی این سازمان  برای پرسیدن جایگاه شرعی مساله نفرین در اسلام تماس گرفته بودند،اعلام کرد با توجه به سنت و احادیث اسلامی ، عمل نفرین کردن جایگاهی در اسلام ندارد و رفتاری اسلامی نیست.

تشدید تنش بین اردوغان و گولن در حالی است که سه ماه مانده به ایام انتخابات شوراهای شهر در ترکیه، با تشدید اختلافات بین اسلامگرایان ترکیه و عدم حمایت گولن از اردوغان، پیش بینی می شود از آرای حزب حاکم ترکیه که بیش از 11 سال به طور تک حزبی و بدون نیاز به ائتلاف  با دیگر احزاب ، قدرت سیاسی ترکیه را در اختیار دارد، به شدت کاهش یابد.

از سوی دیگر حزب مخالف اصلی حکومت ترکیه نیز از اردوغان خواسته است تا هر چه زودتر در برابر این رسوایی بزرگ استعفا دهد و در باتلاق این فساد گسترده اقتصادی بیش از این دست و پا نزند.

با این حال اردوغان همچنان بدون توجه به این انتقادات، شب گذشته برای انجام یک دیدار رسمی به پاکستان سفر کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین