کد خبر: ۲۲۴۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۶

پیشنهاد کمک قطر به ایران برای افزایش برداشت از پارس جنوبی

یک مقام دولتی فعال در یکی از واحدهای حفاری قطر پترولیوم نیز گفت:در این منطقه حفاری های بسیاری انجام شد و تحقیقات بسیاری در باره این میدان در اختیار داریم. من مطمئن هستم به این تحقیقات به سود ایران هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: قطر پیشنهاد کرده است در زمینه بهره برداری بیشتر از میدان گازی پارس جنوبی به ایران کمک کند.

به گزارش عصر ایران، منابع آگاه در شرکت نفت قطر (قطر پترولیوم) به رویترز گفته اند این کشور قصد دارد در زمینه بهره برداری بیشتر از بزرگترین میدان گازی جهان (پارس جنوبی) به ایران کمک کند تا دو طرف بیشترین سود ممکن را در دراز مدت از این منبع گازی کسب کنند.

رویترز به نقل از منابع آگاه در شرکت قطر پترولیوم گفته است که این پیشنهاد پس از درخواست مطرح شده از سوی ایران ارائه می شود.

این اقدام به دنبال بروز نشانه هایی درباره احتمال کاهش تحریم های غربی علیه ایران و امضای توافقنامه هسته ای میان تهران و گروه 1+5 در ژنو صورت می گیرد.

بزرگترین میدان گازی جهان در خلیج فارس که در ایران "میدان پارس جنوبی" و در قطر "میدان شمال" نامیده می شود منبع بخش بزرگی از تولید گاز قطر و 60 درصد از صادرات این کشور است.

رویترز می نویسد: قطر توانست با سرمایه گذاری میلیاردها دلار در صنعت گاز و با همکاری شرکت های انرژی خارجی، به بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) و بزرگترین صادرکننده این نوع از گاز در جهان تبدیل شود اما تحریم های گسترده مانع از چنین توسعه و پیشرفتی در صنعت گاز ایران شد.

این خبرگزاری اضافه کرد: قطر به دلیل نگرانی از کاهش میانگین برداشت گاز از پارس جنوبی به دلیل برداشت سریع، در سال 2005 تصمیم گرفت طرح های جدید توسعه را متوقف کند. پیش بینی می شود این توقف حداقل تا پایان سال 2015 ادامه یابد.

ایران با مشکلات گازی زیادی روبه رو است و به همین دلیل افزایش تولید در میدان پارس جنوبی را در مدت زمان کوتاه، در راس اولویت های خود قرار داده است.

برخی در قطر نگران هستند افزایش بیش از اندازه برداشت ایران از پارس جنوبی، میانگین برداشت گاز در دو کشور را کاهش بدهد.

برخی دیگر در قطر هم گفته اند روابط غرب با ایران به میزانی بهبود یافته است که کارشناسان بخش انرژی قطر، ایرانی ها را از برخی اطلاعات جمع آوری شده در پژوهش ها و تحقیقات در عمق خلیج فارس آگاه کنند.



یک منبع آگاه در شرکت قطر پترولیوم هم گفت امضای توافق هسته ای ژنو توسط ایران، باب کمک به ایرانی ها برای افزایش بهره برداری از پارس جنوبی را باز کرد. برنامه این است که از طریق مشورت درباره فناوری ها و اکتشاف زمین شناسی میدان، به طرف ایرانی کمک شود.

آژانس بین المللی انرژی می گوید میدان پارس جنوبی 51 تریلیون متر مکعب گاز و 50 میلیارد بشکه میعانات گازی (نفت بسیار سبک) دارد.

یک مقام دولتی فعال در یکی از واحدهای حفاری قطر پترولیوم نیز گفت: بسیاری از گاز و نفت "آسان برداشت" در منطقه دریایی مرزی دو کشور قرار دارد. در این منطقه حفاری های بسیاری انجام شد و تحقیقات بسیاری در باره این میدان در اختیار داریم. من مطمئن هستم به این تحقیقات به سود ایران هستند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا قبل از این گفته بود به رغم اینکه طرح های توسعه جدید در پارس جنوبی متوقف شده اند ولی عملیات های اکتشاف در دو سوی میدان منجر به کاهش فشار در بسیاری از چاه ها شده است. این موضوع باعث می شود خروج گاز به سطح با کُندی انجام شود.

یکی از تاسیسات گازی قطر در خلیج فارس


وزیر نفت ایران هم در اگوست گذشته گفت که او خواهان همکاری دو کشور قطر و ایران برای افزایش تولید است.
همچنین نشانه هایی بروز کرده است که دو کشور ایران و قطر برای همکاری تلاش می کنند.

وزیر انرژی قطر هم در حاشیه نشست اخیر اوپک گفته بود که کانال های ارتباطی با ایران وجود دارد.

قطر از طریق دو شرکت "راس گاز" و "قطر گاز" فعالیت های برداشت و فرآوری گاز را انجام می دهد. شرکت دولتی قطر پترولیوم سهامدار عمده این دو شرکت است و شرکت های بزرگ آمریکایی و اروپایی مانند توتال، اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس و شل بقیه سهام این دو شرکت را در اختیار دارند.

سهامداران می گویند تا هنگامی که تحریم های غربی علیه ایران ادامه داشته باشد قطر تنها می تواند کمک های عملیاتی محدودی به ایران در حوزه صنعت گاز داشته باشد.

"کامل الهرمی" تحلیلگر کویتی مسائل انرژی نیز در این باره گفت: این تنها یک اقدام روابط عمومی از سوی قطر است. این کشور مالک هیچ یک از فناوری های مورد استفاده در میدان پارس جنوبی نیست. در صورتی که قطر دیگران را از فناوری های مورد استفاده شرکت های غربی آگاه کند در این صورت تحریم های ضدایرانی را نقض کرده است.

شهروندان قطری کمتر از نصف کل کارکنان در شرکت قطر پترولیوم هستند.

یکی از کشتی های حمل گاز ال ان جی قطر


یک کارشناس حقوقی در زمینه تحریم های ضدایرانی هم در این باره گفت: هیچ یک از کارکنان آمریکایی در شرکت قطر پترولیوم نمی توانند در گروه های ارائه مشورت به ایران حاضر باشند.

یک مقام مسؤول در یکی از شهرکت های بین المللی گازی در قطر نیز تاکید کرد: تا هنگامی که قطر پترولیوم فناوری شرکت های غربی را به ایران منتقل نکند در ارائه مشورت های زمین شناسی منطقه به ایران آزاد است و این موضوع نقض تحریم ها نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین