کد خبر: ۲۲۴۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۶

مردم بم آبروداری می‌کنند/بانک‌ها برای هیچ کاری وام نمی‌دهند

نماینده‌ی شرق استان کرمان در مجلس با بیان این‌که بم دارد می‌سوزد و می‌سازد گفت: بم نیاز جدی به راه‌اندازی اداره کل میراث فرهنگی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا در کرمان، حجت‌الاسلام غضفرآبادی ظهر امروز در نشست تخصصی «بم و یک دهه تجارب میراث فرهنگی» با بیان این‌که بم تاریخ شکوهمند و بزرگی دارد اظهار کرد: ارگ بم به‌عنوان یک سند برافراشته، دلیلی بر این شکوه، تاریخ و تمدن است که مورد توجه همه بوده است.

وی تصریح کرد: بم، ظاهری دارد که مردم دارند آبروداری می‌کنند؛ اما آتش درون آن‌ها بروز نمی‌کند، بم دارد می‌سوزد و می‌سازد.

او خطاب به استاندار تهران گفت: ما نگاه‌مان این است که امروز همه برای درمان درد به اینجا آمده‌اند نه برای تماشای درد. ارگ بم در کنار ده‌ها اثر میراثی در سایر شهرستان‌های شرق استان کرمان قرار دارد. با این ظرفیت‌ها، ما نیاز داریم که اداره کل میراث فرهنگی در بم ایجاد شود.

حجت‌الاسلام غضفرآبادی ادامه داد: خواسته‌ی بعدی ما در این شهرستان، وام‌های بعد از زلزله است که بم را قفل کرده، ساختمان‌ها نیمه‌تمام مانده و بانک‌ها برای تکمیل خانه‌ها و برای هیچ کار دیگری به مردم تسهیلات نمی‌دهند. مردم درآمدی هم ندارند. در حد توان باید در این زمینه کمک شود. ما به توان زیاد دکتر نجفی - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - واقفیم و از ایشان می‌خواهیم درد ما را به گوش مسوولان برساند.

وی افزود: گاهی آن‌قدر از طرف مردم بم، فشار روی من زیاد است که واقعا می‌بُرم و گاهی حتی اشکم جاری می‌شود که من چگونه می‌توانم پاسخ همه‌ی این دل‌های سوخته را بدهم. بانک‌ها هم فشار آورده‌اند و زندگی مردم در حال نابودی است. ما تقاضا داریم دولت در این زمینه اقدامی انجام دهد.

استاندار کرمان نیز در این نشست با درخواست کمک از همه‌ی دلسوزان میراث فرهنگی برای احیای ارگ بم، گفت: اگر می‌خواهیم مساجد ما پر و دیانت جوانان ما حفظ شود، ثروتمندان را ترغیب کنید که برای سرمایه‌گذاری بیایند.

علیرضا رزم‌حسینی با بیان این‌که ما جاذبه داریم اما گردشگر نداریم اظهار کرد: اگر بخواهیم محرومیت و فقر را در این استان ریشه‌کن کنیم باید موانع توسعه‌ی اقتصادی را رفع کنیم.

وی ادامه داد: الگویی مثلث‌گونه هست که ما باید آن را عملی کنیم تا استان کرمان توسعه یابد؛ در رأس این مثلث، نماینده‌ی مردم است و در ضلع پایین آن، فرمانداری با گرایش اقتصادی است و کسی که مفاهیم اقتصادی و توسعه را بداند، ضلع بعدی کارآفرینان هستند که من آن‌ها را قهرمانان جهاد اقتصادی می‌دانم. اگر بدون داشتن گرایش‌های سیاسی این مثلث را تشکیل دهیم و با هم تعامل داشته باشیم، محرومیت‌ها از بین می‌روند.

رزم حسینی با بیان این‌که بازماندگان زلزله‌ی بم و مسوولان باید دین خود را به جان‌باختگان ادا کنند گفت: این کار ار طریق ساختن شهری آباد و کاهش بی‌کاری محقق است. ما باید شهر را آباد و زیبنده‌ی یک گردشگر خارجی و ساکنان آن کنیم. بمی‌ها مردمی با شأن بسیار بالا هستند و شایسته‌ی آن‌ها نیست که مستمری‌بگیر دولت باشند.

او بیان کرد: موانع توسعه را از سر راه بخش خصوصی باید برداریم. اگر برای بازسازی بم فراخوان می‌دادیم، مردم خودشان پول می‌دادند. ما این کار را نکردیم، ایرانیان خارج از کشور و مردم بم خودشان برای احیای این اثر ارزشمند کمک کنند.

رزم‌حسینی گفت: اعتبارات عمرانی استان کرمان بسیار کم است. ما عقب‌افتادگی در استان و کشور داریم و باید به مردم اعتماد کنیم و موانع را از سر راه آن‌ها برداریم.

وی با بیان این‌که می‌دانم کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند کارش ریسک دارد اظهار کرد: تمام موقوفات ما مربوط به ثروتمندان گذشته‌ی ما بوده است. آن‌ها قهرمانان ملی ما هستند و ما باید ثروتمندان را قدر بدانیم.

رزم‌حسینی ادامه داد: کشورهای اروپایی برای خود تاریخ می‌سازند، اما ما تاریخ داریم و گردشگر نداریم، چرا دولت نباید مسیر را برای توسعه‌ی گردشگری باز کند؟ من مطمئنم دکتر نجفی مسیر را هموار می‌کند.

استاندار کرمان افزود: فرماندار بم موظف است تا سرمایه‌گذاران را شناسایی و برای کارآفرینی، آن‌ها را ترغیب کند. امید من به خود مردم است؛ همان ثروتمندانی که یک زمانی برای ما موقوفات را گذاشتند و ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم. ما هنوز هم از این قهرمانان ملی داریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا در کرمان، مدیر پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی کشور نیز از احیا شدن هیئت راهبری پایگاه میراث جهانی بم خبر داد.

فرهاد عزیزی گزارشی از فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعد از زلزله در بم ارائه و اظهار کرد: با وجود این‌که زلزله، چالش‌های فراوانی را پیش روی دوستداران و متخصصان حوزه‌ی میراث فرهنگی قرار داد، اما برنامه‌های پس از آن، فرصت کسب تجربه‌های بزرگی در اختیار گذاشت.

مدیر پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی کشور با بیان این‌که تجربه‌ای که در این زمینه کسب شد بسیار ارزشمند بود گفت: در سه مقطع کاری بسیار فشرده، برنامه‌ها اجرا شد؛ در ایام اول پس از زلزله، اقداماتی مانند تشکیل کارگروه و ستاد نجات‌بخشی ارگ و منظر فرهنگی بم بود که جلسات کارشناسی متعددی در این زمینه برگزار شد. گروه‌های کاری جوان و متخصص برای مستندسازی، آسیب‌شناسی، انجام حفاظت اضطراری، ایمن‌سازی کالبدی و تثبیت ساختارهای معماری ایجاد و اسناد و اطلاعات درباره‌ی ارگ بم نیز جمع‌آوری شد.

عزیزی ادامه داد: آزمایش‌هایی تخصصی را انجام داده‌ایم که تجربه‌های ارزشمندی از آن‌ها به‌دست آمده و تلاش گروه‌های خارجی در این زمینه ستودنی است.

مدیر پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی کشور بیان کرد: تکمیل آواربرداری و استحکام‌بخشی بعد از این دو مرحله انجام و تلاش شد چهره و نمای اصلی ارگ بم مشخص شود.

عزیزی افزود: دفتر امور پایگاه‌های جهانی میراث کشور در نظر دارد تا هیئت راهبری پایگاه میراث جهانی بم را احیا کند. همچنین جایگاه ارگ بم در نظام گردشگری کشور بالا می‌رود و الگویی علمی در مدیریت بحران از آنچه در اینجا انجام شد، ارائه خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین