کد خبر: ۲۲۴۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۱

2013 در یک نگاه/ قهرمانی بایرن‌مونیخ تا بازنشستگی فرگوسن

فوتبال در سال 2013 لحظه‌های فراموش نشدنی و نفسگیری را برای علاقه‌مندان به فوتبال رقم زد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، سال 2013 میلادی با همه اتفاقات تلخ و شیرین فوتبالی‌اش رو به پایان است. در سال 2013 اتفاقات فوتبالی زیادی رخ داد که بیش از همه قهرمانی‌های بایرن‌مونیخ در آن جلوه می کند. در زیر با مهمترین اتفاقات فوتبالی سال 2013 آشنا می شویم.

* چهارمین توپ طلای مسی

7 ژانویه

لیونل مسی فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا در سال 2012 موفق شده بود با عملکرد خیره کننده طی 69 بازی 91 گل به ثمر برساند. او در اولین روزهای سال 2013 مزد این عملکرد درخشان خودش را گرفت تا صاحب توپ طلای فوتبال جهان شود و به اولین بازیکنی در تاریخ فوتبال تبدیل شود که چهار توپ طلا را کسب کرده است. او در رسیدن به این عنوان موفق شد کریستیانو رونالدو و آندرس اینیستا را از پیش رو بردارد.

* قهرمانی نیجریه با درخشش ام‌بیا 10 فوریه

نیجریه 17 سال بود که نتوانسته بود در رده قاره‌ای و بین‌المللی به افتخار بزرگی دست یابد اما ساندی ام‌بیا مهاجم این تیم موفق شد با گل دیدنی‌اش به بورکینافاسو، نیجریه را پس از مدت‌ها به قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا برسد و یک ملت را خوشحال کند. البته این را هم باید در نظر گرفت که بورکینافاسو شگفتی‌ساز جام جهانی بود و عملکرد خوبی هم از خود به نمایش گذاشت اما نیجریه در نهایت مزد تجربه خودش را گرفت و به قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا دست یافت.

* سقوط بارسلونا 1 می

بازی حساس بایرن مونیخ و بارسلونا در حالی در ورزشگاه نیوکمپ برگزار شد که بارسلونا در بازی رفت با عملکردی دور از انتظار، با 4 گل مغلوب شاگردان یوپ هاینکس شد. کار به اینجا ختم نشد و ژرمن‌ها موفق شدند در بازی برگشت نیز دست به کار بزرگی بزنند و بارسلونا را با 3 گل در ورزشگاه نوکمپ شکست دهند تا در مجموع دو دیدار با نتیجه 7 بر صفر به فینال راه پیدا کنند. این شکست، سنگین‌ترین شکست چند سال اخیر بارسلونا در تاریخ خود بوده است.

* بازنشستگی سر آلکس فرگوسن 8 می

17 روز پس از آنکه منچستریونایتد توانست سیزدهمین قهرمانی خود در لیگ برتر را قطعی کند، سر آلکس فرگوسن تصمیم گرفت در یک تصمیم ناگهانی، به 27 سال حضور خود بر روی نیمکت منچستریونایتد پایان دهد. بازنشستگی سرآلکس فرگوسن یکی از اتفاقاتی بود که تمام علاقه‌مندان به فوتبال را شوکه کرد. او چند روز بعد در هزار و پانصدمین حضورش در منچستریونایتد به طور رسمی از این تیم خداحافظی کرد و اعلام کرد دیگر مربی‌گری نخواهد کرد. البته او به عنوان یکی از سفرای تیم منچستریونایتد انتخاب شد. شاید بتوان از بازنشستگی فرگوسن به یکی از مهمترین اتفاقات فوتبالی سال 2013 یاد کرد.

* رستگاری روبن 25 می

روبن هلندی که در فینال لیگ قهرمانان اروپا سال 2012 با از دست دادن پنالتی برابر چلسی باعث شده بود تا تیمش در آن بازی مهم ناکام باشد، جبران مافات کرد و موفق شد در سال 2013 گل قهرمانی بایرن مونیخ را برابر بوروسیا دورتموند به ثمر برساند. روبن در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا برابر بوروسیا دورتموند عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت و یکی از بهترین بازیکنان زمین بود. او در دقیقه 89 مسابقه، توانست با نفوذی سریع، دروازه رومن وایدن فالر را باز کند تا بایرن مونیخ با برتری 2 بر یک برابر بوروسیا دورتموند فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود.

* شکوه برزیل در ماراکانای کبیر 30 ژوئن

تیم ملی فوتبال برزیل در فینال جام کنفدراسیون‌ها برابر اسپانیا برای رسیدن به قهرمانی به میدان رفت. اسپانیا قهرمان سه تورنمنت مهم قبلی فوتبال جهان، انگیزه زیادی داشت تا بتواند جام کنفدراسیون‌ها را نیز به خانه ببرد اما شاگردان لوئیس فیلیپه اسکولاری با ارائه یک بازی بی‌نقص موفق شدند با نتیجه 3 بر صفر اسپانیا را شکست دهند و به قهرمانی دست یابند. با قهرمانی برزیل در جام جهانی کوچک، امیدهای مردم کشور برای قهرمانی در جام جهانی و رسیدن به ششمین ستاره، بیشتر شد.

*قهرمانی فرانسه در جام جهانی جوانان 13 جولای

تیم ملی فوتبال جوانان فرانسه با بازیکنان بزرگی از جمله پل پوگبا (بهترین بازیکن تورنمت) موفق شد با برتری برابر اروگوئه در ضربات پنالتی به عنوان قهرمانی جام جهانی جوانان دست یابد تا در روز هایی که تیم ملی بزرگسالان فرانسه در گیرودار حضور در جام جهانی 2014 بود، جوانان این کشور قهرمانی را برای فرانسوی‌ها به ارمفان آورند. البته نباید از نقش آلفونس آریولا دروازه‌بان تیم فرانسه نیز در فینال گذشت که موفق شد دو ضربه پنالتی بازیکنانا اروگوئه را مهار کند.

درخشش برزیلی‌ها اینبار در رده باشگاهی

24 جولای

تیم اتلتیکو مینیرو قدرت‌نمایی برزیل در سطح قاره را ادامه داد و موفق شد در کوپا لیبرتادورس به قهرمانی دست یابد. البته آن‌ها کار سختی برای رسیدن به این قهرمانی داشتند و برابر نیواولدبویز و المپیا، بازی‌های سختی را پشت سر گذاشتند و شکست 2 بر صفر در بازی رفت را در بازی فینال توانستند جبران کنند و در نهایت در ضربات پنالتی به قهرمانی دست یابند و همراه رونالدینیو ستاره بزرگ خود جواز حضور در جام جهانی باشگاه‌ها را بدست آورند.

* رئال بانکش را برای بیل خالی کرد 1 سپتامبر

رئال مادرید به یکی از طولانی‌ترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال جهان پایان داد و موفق شد با رقم خیره کننده 100 میلیون یورو، گرت بیل را از تاتنهام خریداری کند و به رئال مادرید بیاورد. نزدیک به 8 ماه اخبار رفتن گرت بیل ستاره ولزی سابق تاتنهام از این تیم به رئال مادرید به گوش می‌رسید تا اینکه در نهایت فلورنتینو پرس با رقم خیره کننده 100 میلیون یورو بزرگترین انتقال فوتبالی جهان را خلق کرد و پیراهن شماره یازده این تیم را به بیل دهد. پیش از انتقال گرت بیل به رئال‌مادرید ، بزرگترین انتقال فوتبالی جهان به کریستیانو رونالدو انتقال داشت که از منچستر‌یونایتد به رئال مادرید پیوسته بود.

* قهرمانی گوانگژو با مارچلو لیپی در آسیا 9 نوامبر

تیم فوتبال گوانگژو چین موفق شد با برتری برابر سئول کره‌جنوبی به سال ها ناکامی چینی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا پایان دهد و به قهرمانی در آن دست یابد. تیم چینی موفق شد در بازی برگشت برابر نماینده کره‌جنوبی به تساوی یک بر یک برسد و با توجه به تساوی 2 بر 2 در بازی رفت و قانون گل زده در خانه حریف، گوانگژو به قهرمانی در لیگ قهرمانان برسد. مارچلو لیپی سرمربی ایتالیایی گوانگژو نقش عمده‌ای در موفقیت این تیم در این فصل لیگ قهرمانان اروپا داشت. لیپی با این قهرمانی به اولین مربی تبدیل شد که توانسته به قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا و اروپا و جام جهانی دست یابد.

* رونالدو برنده نبرد با زلاتان 19 نوامبر

یکی از حساس‌ترین دیدار‌های اواخر سال 2013 دیدار تیم‌هاذی ملی پرتغال و سوئد در انتخابی جام جهانی 2014 برزیل بود که باعث می شد یکی از بازیکنان بزرگ جهان از بین کریستیانو رونالدو و زلاتان ابراهیموویچ جام جهانی را از خانه ببیند. رونالدو پرتغالی موفق شد در دیدار برگشت برابر سوئد درخشش بی نظیری از خود نشان دهد و با هت تریک در این دیدار کشورش را به جام جهانی برساند و سوئد را در حسرت رسیدن به برزیل بگذارد. رونالدو با نمایش خیره کننده خود در دیدار برگشت برابر سوئد نشان داد یکی از برترین بازیکنان نسل خود است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین