کد خبر: ۲۲۵۱۱۴
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴

مهمترین اتفاقات 2013 از نگاه فرانس پرس

فرانس پرس در گزارشی نوشت مرگ نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی، درگیری های سوریه و انتخاب نخستین پاپ جهان از کشوری در حوزه آمریکای لاتین برترین رویدادهای سال جاری میلادی بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مهمترین رویدادهای سال 2013 میلادی از نگاه فرانس پرس در واپسین روزهای این سال به شرح زیر است:

ژانویه:
11 ژانویه/ مالی: فرانسه با هدف حمایت از دولت مالی و ممانعت از پیشروی نیروهای مسلح اسلامگرا در این کشور عملیاتی موسوم به عملیات سروال را در این کشور به اجرا در آورد.

19-16 ژانویه/الجزایر: یک چریک اسلامگرا به تاسیسات گازی ان امیناس در 1300 کیلومتری جنوب شرقی الجزیره حمله کرد و کارکنان این مجتمع نفتی را به گروگان گرفت. ارتش برای خروج از این بحران وارد عمل شد که به مرگ 38 خارجی و یک الجزایری منجر شد.

مارس:
5 مارس / ونزوئلا: درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور این کشور و متحد اصلی کوبا بعد از 14 سال قدرت و حکومت همه جانبه بر ونزوئلا. نیکلاس مادورو جانشین وی شد.

13 مارس/ واتیکان: خورخه ماریو برگوگلیو مسیحی کاتولیک آرژانتینی با نام فرانسیس عنوان نخستین پاپ منتخب را از آمریکای لاتین از آن خود کرد. انتخاب وی بعد از استعفای غافلگیرکننده پاپ بندیکت شانزدهم رهبر قبلی کاتولیک های جهان محقق شد. استعفای پاپ بندیکت شانزدهم در تاریخ مسیحیت کاتولیک مدرن بی سابقه بود.

آوریل:
15ْآوریل/ آمریکا: ماراتون بوستون با دو حمله که سه کشته و 264 زخمی بر جا گذاشت به خاک و خون کشیده شد. بعد از تعقیب و پیگرد طولانی دو برادر چچنی تبار به عنوان عاملان این دو سوء قصد شناسایی شدند. تامرالان تسارنایف کشته و برادرش جوهر بازداشت شد.

24 آوریل/بنگلادش: فرو ریختن ساختمان رعنا پلازا در حومه داکا که کارگاه های تولید پوشاک در آن واقع بود 1135 کشته بر جا گذاشت. این حادثه شرایط محقرانه کار کارگران پارچه بافی و تولید پوشاک را که برای بزرگترین مارک های جهان پوشاک تولید می کنند عیان کرد.

30 آوریل/هلند: ملکه بئاتریکس بعد از 33 سال سلطنت به نفع پسرش ویلم- الکساندر از سلطنت کناره گیری کرد.

ژوئن:
15 ژوئن/ایران: حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران در دور نخست به پیروزی رسید و بازگشت اصلاح طلبان را به قدرت رقم زد.

ژوئیه:
3 ژوئیه/ مصر: ارتش محمد مرسی اسلامگرا را بر کنار کرد. او عنوان نخستین رئیس جمهوری را که به صورت دموکراتیک در این کشور برگزیده شده بود دارا بود و بعد از یک سال حکومت که گاه با بحران های مرگباری همراه بود از قدرت بر کنار شد. از زمان آغاز سرکوبگری ها بیش از هزار تن از نزدیکان مرسی کشته و بیش از دو هزار نفر بازداشت شده اند که تقریباً‌ تمام آن ها از رهبران اخوان المسلمین بوده اند.

21 ژوئیه/ بل‍ژیک: آلبرت دوم پادشاه بلژیک بعد از 20 سال سلطنت به نفع پسرش فیلیپ از تخت پادشاهی پایین آمد.

22 ژوئیه/ انگلیس: کیت میدلتون همسر ویلیام، نوه ملکه انگلیس نخستین فرزند خود را به دنیا آورد. جرج الکساندر لوئیس سومین وارث تاج و تخت انگلیس بعد از پدربزرگ و پدرش خواهد بود.

24 ژوئیه/ اسپانیا: قطاری که با سرعت 179 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد نزدیک سن ژاک دو کومپوستل در شمال غربی این کشور از ریل خارج شد. این حادثه به مرگ 79 تن و زخمی شدن نزدیک به 180 تن منجر شد. راننده قطار با توجه به این که در محل حادثه حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت تعریف شده بود به قتل به علت بی احتیاطی متهم شد.

اوت:
اول اوت/ روسیه-آمریکا: ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که به اتهام جاسوسی حکم بازداشتش در آمریکا صادر شده بود از روسیه پناهندگی یک ساله دریافت کرد. اسنودن افشاگری های گسترده ای انجام داد که از جمله مهمترین آن ها می توان به ماجرای شنودهای جهانی آژانس امنیت ملی آمریکا اشاره کرد.

21 اوت/ سوریه: در حالی که درگیری های سوریه از مارس 2011 میلادی ادامه دارد و بر اساس گزارش یک سازمان غیر دولتی سوری بیش از 126 هزار کشته بر جا گذاشته است حمله شیمیایی مرگبار در حومه دمشق به نیروهای رژیم سوریه نسبت داده شد. در ماه سپتامبر قرارداد روسیه و آمریکا برای برچیدن زرادخانه شیمیایی این کشور تا اواسط سال 2014 میلادی تهدید به حمله آمریکا را دور کرد.

سپتامبر:
21 سپتامبر/ کنیا-سومالی: یک چریک اسلامگرا به مرکز تجاری وستگیت در نایروبی حمله کرد و بعد از هشتاد ساعت مقابله با نیروهای پلیس از پا در آمد. نیروهای شباب سومالی وابسته به القاعده مسئولیت این حمله را که به مرگ 67 نفر و ناپدید شدن 20 نفر منجر شد بر عهده گرفتند.

اکتبر:
3 اکتبر/ ایتالیا: یک کشتی حامل بیش از 500 مهاجر غیر قانونی که اکثر آن ها اریتره ای تبار بودند آتش گرفت و در نزدیکی جزیره لامپدوسا در جنوب جزیره سیسیل ایتالیا غرق شد. این رویداد با مرگ دست کم 366 نفر ناگوارترین حادثه مربوط به مهاجرت در دریای مدیترانه بود.

16 اکتبر/ آمریکا: کنگره آمریکا با صدور توافقنامه بودجه موقت به 16 روز بن بست دولت فدرال پایان داد.

نوامبر:
8 نوامبر/ فیلیپین: هایان که یکی از شدیدترین طوفان های تاریخ کره زمین بود با بادهایی با قدرت 300 کیلومتر در ساعت ده ها شهر را در مرکز فیلیپین با خاک یکسان کرد و بیش از 6100 کشته و 2000 ناپدید بر جا گذاشت.

21 نوامبر/اوکراین: ویکتور یانکوویچ رئیس جمهور اوکراین در تصمیمی ناگهانی مذاکره بر سر قرارداد مشارکت اقتصادی با اتحادیه اروپا را به نفع نزدیکی اقتصادی با مسکو به حال تعلیق در آورد. این اقدام مسبب به راه افتادن تظاهرات گسترده در اوکراین شد که از انقلاب نارنجی نزدیک به غربی ها در این کشور در سال 2004 تا کنون سابقه نداشته است. روسیه هفدهم دسامبر به کشور در آستانه ورشکستگی اوکراین 15 میلیارد دلار اختصاص داد و بهای گاز را برای این کشور کاهش داد.

24 نوامبر/ ایران-هسته ای: تهران و قدرت های بزرگ نخستین قرارداد تاریخی را برای مهار برنامه هسته ای ایران در قبال کاهش مجازات های اقتصادی این کشور در ژنو امضا کردند. اسرائیل این توافق را اشتباهی تاریخی خواند و از آن انتقاد کرد.

27 نوامبر/ ایتالیا: سیلویو برلوسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا که از 20 سال پیش در متن سیاست این کشور قرار دارد به علت محکومیت به یک سال زندان به جرم تقلب مالیاتی از سمت سناتوری خود برکنار شد.

دسامبر:
5 دسامبر/ آفریقای مرکزی: فرانسه با حکم سازمان ملل متحد عملیات نظامی را برای برقراری امنیت در این کشور آغاز کرد. آفریقای مرکزی از ماه مارس با خشونت های قومی و مذهبی مواجه بود که مسلمانان و مسیحیان را رو در روی یکدیگر قرار داده بود. سربازان فرانسوی و اعضای نیروی آفریقا در این کشور با وضعیت هرج و مرج و آشوب در آفریقای مرکزی مواجه شده اند.

5 دسامبر/آفریقای جنوبی: نلسون ماندلا رهبر آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با آپارتاید، برنده جایزه صلح نوبل و نخستین رئیس جمهور سیاه پوست این کشور درگذشت. مرگ او با تاثر جهانیان همراه بود. مراسم وداع با وی در سووِتو در حضور بسیاری از سران و مقامات ارشد جهان و دهها هزار تن از مردم آفریقای جنوبی دهم دسامبر برگزار شد.

9 دسامبر/ تایلند: یینگولاک شیناواترا نخست وزیر این کشور از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد. مخالفان تایلندی از پایان ماه اکتبر در این کشور مشغول تظاهرات بودند. مخالفان به تصویب پیش نویس قانون عفو در این کشور که شرایط را برای بازگشت تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق در تبعید تایلند فراهم می کرد اعتراض داشتند. تاکسین شیناواترا برادر یینگولاک متهم است از پشت پرده کشور را رهبری می کند.

15 دسامبر/ سودان جنوبی: شورشیان ریک ماچار معاون سابق رئیس جمهور با نیروهای سالوا کر رئیس جمهور رو در رو شدند. بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد این نبردها که تشدید کننده درگیری های قومی در این کشور است به مرگ هزاران نفر منجر شد و سازمان ملل بر آن شد تا برای حمایت از مردم نیروهای کمکی به این کشور اعزام کند.

17 دسامبر/آلمان: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای سومین بار پیاپی به این سمت دست یافت. محافظه کاران‌ آلمانی در ماه سپتامبر در انتخابات پارلمانی این کشور به پیروزی رسیدند. وی نخستین رئیس یک کشور بزرگ اروپایی است که بعد از بحران اقتصادی در سمت خود ابقا می شود. مرکل ریاست ائتلاف بزرگ متشکل از محافظه کاران و سوسیال دموکرات ها را بر عهده دارد.

20 دسامبر/ روسیه: میخائیل خودورکوفسکی فرد بانفوذ در حوزه نفت روسیه و منتقد کرملین بعد از بیش از ده سال با حکم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عفو و از زندان خارج شد. 23 دسامبر نیز دو زن جوان یک گروه موسیقی که به خاطر ترانه ای ضد پوتین در فوریه 2012 زندانی شده بودند مورد عفو قرار گرفتند و آزاد شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین