کد خبر: ۲۲۵۲۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۱

بی توجهی به درمان بیش فعالی ، افسردگی در بزرگسالی را به دنبال دارد

در صورت بی توجهی به کودکان بیش فعال ، احتمال اینکه این افراد در آینده به افسردگی مبتلا شوند و رفتارهای ضد اجتماعی و بزهکارانه داشته باشندبسیار زیاد است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: امروزه بیش فعالی در مقطع سنی کودکان ، از جمله مسائل مهمی شده است که بسیاری از خانواده ها برای تشخیص و درمان آن به روانپزشکان کودک مراجعه میکنند .

بیش فعالی یا در اصطلاح پزشکی A.D.H.D بیماری مزمنی است که میلیون ها کودک به آن مبتلا هستند و حتی میتواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد.

متخصصان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گویند:این بیماری ، ترکیب مشکلاتی از قبیل مشکل در حفظ توجه، فعالیت زیاد و رفتارهای ناگهانی است.

 کودکانی که دچار بیش فعالی هستند ممکن است دچار ناراحتی هایی از جمله عزت نفس پایین، مشکل در ارتباط برقرار کردن و عملکرد ضعیف در مدرسه بشوند که امروزه بیش از 5 درصد کودکان ، بیش فعالی A.D.H.D دارند که میتواند زمینه ساز انواع بزهکاری ها از جمله سرقت و اعتیاد باشد.

دکتر پیمان هاشمیان علل بیش فعالی را ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی عنوان کرد و گفت : از عواملی که می تواند در بروز این اختلال موثر باشد سیگار کشیدن و یا مصرف الکل در دوران بار داری توسط مادر و یا حتی استنشاق تحمیلی دود سیگار باشد.

به گفته وی استرس مادر هم با این موضوع ارتباط دارد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده بیانگر این است که این اختلال معمولا در خویشاوندان و نزدیکان این افراد هم وجود دارد.

هاشمیان افزود :مسمومیت ناشی از سرب حاصل از دود اتومبیل و آلودگی هوا، غذاهای محتوی مواد افزودنی مثل شیرین کننده های مصنوعی و یا رنگ دهنده های خوراکی، مواد جلوگیری کننده از فاسد شدن غذا که در بعضی از غذاهای آماده وجود دارد، نیز در ایجاد این اختلال سهیم هستند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان افزود : خانواده ها باید توجه داشته باشند که بیش فعالی اگر تحت کنترل قرار نگیرد می تواند در سنین بالاتر، بزه های مختلفی از جمله سرقت ، اعتیاد به همراه داشته باشد .

وی ادامه داد:از نشانه های کودک بیش فعال می توان حیوان آزاری ، آتش بازی ، بیقراری ، دروغگویی ، لجبازی ، علاقمند بودن به انجام کارهای خطرناک ، جنب و جوش زیاد یا همان ˈوولˈ خوردن و یا دانش آموزانی که مدام برای بیرون رفتن از کلاس اجازه می خواهند و نمی توانند آرام روی صندلی بنشینند نام برد.

هاشمیان گفت : همچنین این کودکان معمولا پرحرف هستند و مدام سر کلاس با دوستان خود حرف می زنند ، ناتوانی در تمرکز و نداشتن صبر در گوش کردن، ناتوانی در توجه به جزئیات، ناتوانی در انجام تکالیف مدرسه و سایر وظایف محوله، بی دقتی و بی نظمی، گم کردن مدام وسایل از نشانه های بیش فعالی در کودکان محسوب می شود.

هاشمیان تاکید کرد، تشخیص بیماری بیش فعالی کودکان کار ساده ای نیست و صرفا باید متخصصان این امر و روانپزشکان کودک و نوجوان به این موضوع بپردازند.و به خانواده ها توصیه کرد صرفا با دیدن نشانه هایی از بیش فعالی در کودکان ، فکر نکنند که کودکشان دچار این بیماری است بلکه به پزشک مربوطه مراجعه نمایند.

وی افزود درمانی برای این بیماری وجود ندارد و نها می توان با داروها و مشاوره شدت آن را کاست ، ضمن اینکه تشخیص درمان به موقع بیش فعالی تاثیر زیادی بر نتیجه حاصل شده دارد.

هاشمیان بهترین زمان تشخیص این بیماری در کودکان را از سن 3 سالگی عنوان کرد و افزود : تا کنون بیماری بیش فعالی کودکان بسیاری تحت کنترل قرار گرفته و امروزه جزو افراد موفق جامعه محسوب می شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین