کد خبر: ۲۲۷۰۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۲

تزریق یک سرم، 700 هزار تومان!+سند

افزایش بار هزینه‌های سلامت بر دوش مردم، یکی از اعتراضات کارشناسان سلامت و حتی مدیران دولتی نظام بهداشت و درمان ایران است. همین دیروز مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر اسبق بهداشت گفت که در نظام سلامت ایران پولی برای سرانه درمان مردم عادی وجود ندارد اما یک اتفاق احتمالا نادر در یکی از بیمارستان‌های تهران، همه معادلات گرانی نظام سلامت را به هم زده است!
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بیماری برای تزریق یک سرم معمولی در اورژانس بیمارستان عرفان در غرب تهران، 678 هزار تومان پرداخت کرده است. هر چند که در فاکتور بیمارستان سیاهه‌ای از خدمات مختلف نوشته شده که البته جمع آنها 678 هزار تومان نمی‌شود. علاوه بر این هزینه‌ها، این بیمار در زمان ورود به اورژانس، 15 هزار تومان هزینه پذیرش پرداخته است.

اما همین خدمات طبق تعرفه وزارت بهداشت برای بیمارستان‌های خصوصی چنین است:

نوع خدمات هزینه بیمارستان
وصل سرم، آنژیوکت و دیگر خدمات پرستاری 60 هزار تومان
گلوکومتر (نوار قند خون) 7 هزار تومان
پالس اکسی متری 35 هزار تومان
هتلینگ آی سی یو در اورژانس (کمتر از 6 ساعت) 150 هزار تومان
هدایت خدمات اورژانس توسط پزشک 25 هزار تومان
جمع 277 هزار تومان

نکته اینکه مانیتورینگ آی سی یو قاعدتا نباید هزینه جداگانه‌ای در تعرفه‌های بیمارستانی داشته باشد چون آی سی یو بدون مانیتورینگ معنا نمی‌دهد.

فاکتور بیمارستان

روایت خانواده بیمار

همه این هزینه‌ها به کنار، اما خانواده این بیمار روایت دیگری از ماجرا دارند. همسر بیمار در این‌باره گفت: «همسرم پنج‌شنبه شب دل‌درد شدیدی داشت. او پیش از آن، سرماخوردگی طولانی‌مدتی هم داشت. به دلیل استفاده از داروهای متعدد مشکل معده پیدا کرده بود. به همین دلیل چند باری به پزشک مراجعه کرد و سرم زد. آن شب میهمانی بودیم، پیتزا پپرونی خورد. به همین دلیل درد معده دوباره سراغش آمد. به همین دلیل دوستانش او را به بیمارستان بردند. ابتدا به بیمارستان پارسیان مراجعه کردند که گفتند پزشک ندارند. بعد رفتند بیمارستان عرفان. در اورژانس می‌خواستند برایش چادر اکسیژن بزنند و نوار قند بگیرند. خودش قبول نکرده بود. به پرستار اعتراض کرده که چرا این کارها را می‌کنند؟ گفته می‌خواهید از من پول بیخود بگیرید؟ پرستار هم گفته فکر کردی تا حالا چقدر پیاده شدی که نگران پول هستی؟ بعد سرم نیم‌لیتری برای نصب کرده بودند که نهایتا 20 دقیقه‌ای تمام شده. چند آمپول هم در سرم زده بودند. کلا حدود 45 دقیقه در اورژانس بوده‌اند.»

اما در هنگام ترخیص و پرداخت هزینه‌ها همه شوکه می‌شوند: «می‌روند صندوق که حساب کنند؛ فیش داده بودند 678 هزار تومان. گفته بودند یعنی چی؟ گفته‌اند همین است دیگر. تست قند و این چیزها نوشته بودند. اعتراض کرده بودند، گفته‌اند عرف ماجراست و ... بالاخره کارت کشیده و حساب کرده‌اند و آمده‌اند بیرون.»

توضیحاتی که اورژانس بیمارستان روز شنبه برای این هزینه داده بودند هم جالب است: «رفتیم بیمارستان. گفتند به خاطر این بیمار را بردیم روی تخت آی سی یو خواباندیم گفتیم احتمالا با الکل مسموم شده باشد. همان موقع خودش گفته بوده که من مشروب نخورده‌ام و مشکلم چیز دیگری است. بعد اعتراض کردیم که چیزهایی که اینجا نوشته‌اید هیچ کدام انجام نشده. رئیس اورژانس گفت نهایتا 20 درصد قبض را به شما برمی‌گردانیم. بعد که شرح هزینه‌ها را خواستیم گفتند بیمار را خوابانده‌ایم روی تخت آی سی یو و فقط 390 هزار تومان هزینه آن شده است. گفتیم می‌خواهیم با رئیس بیمارستان حرف بزنیم، گفتند اگر پیش رئیس بیمارستان بروید، همان 20 درصد را هم برنمی‌گردانیم. با رئیس بیمارستان هم حرف زدیم، قرار شد موضوع را بررسی کند اما گفت که قاعدتا اگر همه چیز درست باشد نمی‌توانند بگویند 20 درصد را برمی‌گردانیم.»

در واقع این بیمار اگر مطابق گفته‌های همسرش در همان مدت 45 دقیقه و نهایتا یک ساعت هیچ خدمتی غیر از تزریق سرم و ویزیت پزشک اورژانس در بیمارستان عرفان نگرفته باشد، بیش از 10 برابر هزینه واقعی را پرداخت کرده. حتی اگر همه خدمات را هم گرفته باشد، باز حدود 3 برابر هزینه واقعی را پرداخت کرده است. گفتنی است امروز بیمارستان عرفان 240 هزار تومان از هزینه‌ای که از این بیمار گرفته را پس داده است.

خبرآنلاین آماده است توضیحات بیمارستان عرفان در این‌باره را منتشر کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین