کد خبر: ۲۲۷۱۲۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
رییس جمهوری در نوزدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی:

توسعه پایدار بدون ارتقاء سلامت ممکن نیست

وی به این کلام مهم که روح سالم در بدن سالم است، اشاره کرد و گفت: شرایط جسمی در روح انسان و شرایط روحی در جسم انسان تاثیر گذار است و این مهم ما را به اینجا می رساند که حتی آرامش، درست فکر کردن، درست اندیشیدن، بدون سلامت و بدون جسم سالم یا امکان پذیر نیست یا بسیار سخت و پیچیده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: باید بتوانیم از سرمایه فکری، علمی، پژوهشی، تحقیقاتی ایرانیان بهره برداری کنیم ؛ آنها هم مثل ما دلسوز ایران هستند.

وی با یادآوری سفر خود به نیویورک و حضور در جمع ایرانیان مقیم آن کشور خاطرنشان کرد: من در جمع ایرانیان اعلام کردم این حق مسلم هر ایرانی است که بتواند به کشورش رفت و آمد داشته باشد و کشور خود را ببیند.

رییس قوه مجریه خطاب به پزشکان شرکت کننده در این جشنواره اظهارداشت: از ایرانیان خارج از کشور استفاده کنید و ارتباط با آنها را قوی تر و راه رفت و آمد آنان را به ایران تسهیل کنید.

روحانی ادامه داد: امروز محققان ، پزشکان ، صاحبنظران و فرهیختگان ایرانی بسیاری در خارج از ایران هستند که ارتباط با آنها را باید تقویت کنید.



***توسعه پایدار بدون ارتقاء سلامت ممکن نیست


رییس جمهوری همچنین گفت: اگر بگوییم توسعه پایدار بدون ارتقاء سلامت ممکن نیست، سخنی گفته ایم که با واقعیت انطباق دارد.

روحانی با تاکید بر این که روح و جان سالم در بدن سالم است، تصریح کرد: حتی آرامش، درست فکر کردن و درست اندیشیدن، بدون سلامت و بدون جسم سالم یا امکان پذیر نیست یا بسیار سخت و پیچیده است.

وی یادآور شد: نظام سلامت مشکلات خاص خود را دارد. گر چه همه کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته نتوانسته اند همه مشکلات این نظام را و همه معضلات آن را از بین ببرند، اما در عین در دنیای پیشرفته گام های بلندی برداشته شده است.

رییس جمهوری تاکید کرد این گام ها تنها در مساله تشخیص یا درمان یا دارو یا خدمات پزشکی نیست و فراتر از این حرف هاست.

وی یادآور شد: ما نیاز به ساختار صحیح، شبکه قوی و نهادهایی که بتوانند رابطه بیمار را با درمان به صورت عادلانه، سالم تسهیل کنند، داریم.

رییس جمهوری اظهارداشت: برای اینکه کشور را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دهیم باید همه تلاش و کوشش خود را در مسیر تحقیق به کار ببریم.

روحانی افزود: حوزه سلامت و نظام سلامت ویژگی خاص خود را دارد و اگر بگوییم توسعه پایدار بدون سلامت و ارتقای سلامت امکان پذیر نیست، سخنی است که با واقعیت منطبق است.

وی به این کلام مهم که روح سالم در بدن سالم است، اشاره کرد و گفت: شرایط جسمی در روح انسان و شرایط روحی در جسم انسان تاثیر گذار است و این مهم ما را به اینجا می رساند که حتی آرامش، درست فکر کردن، درست اندیشیدن، بدون سلامت و بدون جسم سالم یا امکان پذیر نیست یا بسیار سخت و پیچیده است.

رییس جمهوری تاکید کرد: تحقیق برای نظام سلامت تنها منحصر به تحقیق در علوم پزشکی نیست. پژوهشگران ما باید در رشته های مختلف از جمله در بخش اقتصاد، اقتصاد سلامت، مدیریت سلامت در بخش اخلاق، اخلاق سلامت و در بخش فلسفه، فلسفه سلامت فعالیت کنند و همه این تحقیقات باید در کنار هم قرار بگیرد و به صورت میان بخشی دیده شود.

روحانی ادامه داد: بنابراین در کنار موسسات تحقیقاتی مربوط به نظام سلامت و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم و فناوری هم باید پا به میدان بگذارد و سایر موسسات تحقیقاتی در این زمینه وارد شوند و معاونت علمی فناوری رییس جمهوری نیز در این زمینه باید گام های بلندی بردارد و بخش خصوصی هم باید در این زمینه وارد عمل شود.



*** کشور باید در بحث واکسن بی نیاز و خودکفا شود


روحانی افزود: تحقیقات برای دستیابی به نظام سلامت نسبتا مطلوب نیاز به همکاری، همدلی و هم افزایی در بخش های مختلف به ویژه در بخش اصلی سلامت دارد تا ما بتوانیم بیماران را راحت تر، آسان تر با مخارج کمتر و با آثار جانبی کمتر درمان کنیم؛ چون بسیاری از درمان هایی که انجام می شود ممکن است برای آن درد موفق باشد اما باید تلاش کنیم که آثار سوء جانبی را به حداقل برسانیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: یک بخش از تحقیقات باید در این زمینه باشد که آثار سوء را کم و کمتر کند.

وی ادامه داد: ما در بخش سلامت نیاز به راهی طولانی داریم؛ دولت همین بحث را بلند مدت می بیند و برای بلند مدت ناچار است برنامه ریزی کند؛ و هم ناچار است دنبال برنامه های کوتاه مدت باشد؛ اگر من این تعبیر را کنم که در آغاز کار این دولت دربخش سلامت ما شاهد نوعی شبه بحران بودیم؛ در بخش دارو با یک چیزی شبیه به این روبرو بودیم و ناچار بودیم با اقدامات فوری بتوانیم این حالت شبه بحران را در بخش دارو از بین ببریم.

به گفته روحانی، دولت با همه توانی که داشت و ضمن مشکلات مالی فراوانی که داشت و دارد، تلاش دارد این مشکلات را پشت سر بگذارد که دراین راستا در بخش دارو قدم های فوری برداشت.

رییس جمهوری تصریح کرد: به همان نسبتی که برای نیاز کالاهای اساسی مثل گندم که اقدامات فوری انجام دادیم، برای دارو هم اقدامات فوری انجام دادیم؛ این به معنی حل کامل مشکلات این بخش نیست اما ما توانستیم از آن شرایط فوق العاده عبورکنیم.

وی اضافه کرد: در بودجه 93 اگر چه ممکن است ارقام بودجه ای همچنان رافع همه مشکلات نباشد، اما اقدامات قابل توجهی دولت در حد توانش در بخش سلامت انجام داده است.

روحانی تصریح کرد: ما برای برخی از بخش های سلامت درپایان امسال و سال 93 و بخش های دیگر در سال های آینده اقدام خواهیم کرد و همه امید دولت این است که بتواند در طول برنامه چهار ساله دولت یازدهم، شرایط نظام سلامت را به شرایطی نسبتا مطلوب برساند.

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود گفت: این که کشور برای واکسن نیازمند به واردات است بر دوش دولت سنگینی میکند؛ من ازدکتر هاشمی می خواهم که بحث واکسن در طول دولت یازدهم در پایان این دولت به نقطه ای برسد که در بحث واکسن، کشور بی نیاز و خودکفا شود.

وی افزود: ما در بخش های دیگر نیز برنامه ریزی های مفصلی داریم و در همین ایام مشغول برنامه ریزی هستیم؛ یک جلسه دولت در هفته های گذشته به طور کامل به گزارش و بررسی بحث سلامت گذشت و در چندین جلسه اقتصادی با حضور رییس جمهوری بحث حل معضلات سلامت بررسی شد.



*** دانشگاه باید مرکز اندیشه ورزی،پرسش گری، نقادی و حقیقت جویی باشد


رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براین که دانشگاه باید مرکز اندیشه ورزی ،پرسش گری و نقادی و حقیقت جویی باشد، افزود: اگراین فضا ایجاد شود، این دانشگاه است که محقق را تربیت می کند.

روحانی خاطرنشان کرد: پژوهشگران و صاحبنظران از دانشگاه است که به صحنه علم ،تحقیق و پژوهش قدم می گذارند. منظور از پژوهش و تحقیق، تلاشی است که محصول آن بهبود زندگی مردم باشد.

وی در ادامه به سخنان دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و تقاضای وی از دولت برای دراختیار قراردادن منابع مالی بیشتر برای امر تحقیق و پژوهش اشاره کرد و گفت: دراینجا قول می دهم که اگر تحقیقی ضروری برای جامعه و کاربردی باشد و به عنوان یک محصول دانش بنیان در اقتصاد ملی بتواند حضور یابد، دولت منبع مالی آن را به هر صورت تامین کند.

وی با بیان این که دربخش تحقیقات ما با دنیای بی انتهایی روبرو هستیم، افزود: اصل تحقیقات یعنی تنها مسیر شکوفایی، شکوفایی نه در بخش سلامت که در بخش علم تنها از مسیر پژوهش می گذرد.

رییس جمهوری تاکید کرد اگر پژوهش نباشد علم به معنی انباشت داده ها است و این امر ما را به توسعه و پیشرفت نمی رساند .



*** جامعه نیاز به شک و پرسش دارد


روحانی خاطرنشان کرد:جامعه ما نیاز به شک و پرسش دارد، به باورم تحقیق از شک مقدس آغاز می شود، منظور همان است که دانشگاهیان از آن با عنوان فرضیه یاد می کنند.

وی ادامه داد: شک آغازی است که اگر درست در آن مسیر حرکت کنیم، ما را به علم و یقین می رساند. قرآن به ما می گوید بر علم ،دانش، یقین ها و آنچه قابل اعتماد است تکیه و پیروی کنید.

رییس قوه مجریه، اساس رشد انسان را پرسش دانست و گفت: انسان موجودی پرسشگر ،جستجوگر و انتخاب گر است و پیروی باید در مسیر علم باشد.

روحانی تصریح کرد که نباید بگذاریم فضا به گونه ای باشد که پرسشی،اندیشه و نقدی زیرزمینی شود. چرا که در آن صورت پرسش از بین نمی رود.

وی با یادآوری این که اگر پرسشی ظهور و بروز پیدا نکند زیرزمینی می شود، افزود: این امر به نفع کشور و جامعه نیست. بنابراین باید فضا باز شود و هرکس سوال و نقد دارد مطرح کند.

روحانی، در سایه برخورد اندیشه های مختلف است که می توان به رشد و تعالی دست یافت.

وی همچنین گفت: در این زمینه به عنوان فردی که سال ها رییس یکی از مهم ترین مراکز تحقیقاتی کشور بودم ، می دانم که منابع مالی ما در زمینه تحقیقات کافی نیست و باید افزایش یابد، اما پرسشی که مطرح می شود این است که آیا منابع مالی گذشته درست و بهینه صرف شده است.



*** لزوم مشخص شدن اولویت های در امر پژوهش

رییس جمهوری ادامه داد: در بحث تحقیق و پژوهش منابع ما و حتی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بی پایان نیست؛ باید اولویت ها مشخص شود.

روحانی تاکید کرد: در نظام سلامت هم پژوهش ها باید بر مبنای اولویت ها باشد. تحقیق را نباید محدود کرد؛ همه آزاد هستند؛ اما دولت باید منابع خود را به پژوهش های اولویت دار برای حل معضلات جامعه امروز ایران تخصیص بدهد.

وی ادامه داد: نتیجه تحقیقات ایران باید به نظام بهداشتی قوی تر برای پیشگیری، به درمانی کوتاه مدت تر و دارویی موثرتر و کم قیمت تر برای مردم منجر شود. اگر تحقیق و پژوهشی در نظام سلامت این دستاوردها را محقق سازد، آن موضوعات تحقیقی برای دولت اولویت دارد. برای آن موارد اولویت دار، دولت آماده هرگونه هزینه است؛ به شرطی که آن تحقیق تبدیل به محصول شود و نتیجه آن به بازار بیاید در هر زمینه که باشد؛ از جمله در زمینه تشخیص بیماری.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه نظام تشخیص بیماری در ایران جدید است، ادامه داد: نظام تشخیص ما به زمان زکریای رازی بازنمی گردد. در آن زمان پزشک چشم را می دید که البته از چشم خیلی مشکلات و دردهای جسم را می توان فهمید.

روحانی تصریح کرد: یک متخصص این رشته به خوبی می تواند بیماری را تشخیص دهد؛ پزشکان قدیم ما در این زمینه ماهر بودند.

وی افزود: غیر از چشم، نبض نیز مهم است و بوعلی سینا با گرفتن نبض نه تنها حالات جسم که حالات روح و روان انسان ها، سردی و گرمی، حرارت بدن و هزاران مساله دیگر را درک می کرد.

وی اظهار داشت: آن زمان وسایل تشخیصی امروز نبود؛ نه آندوسکوپی و نه سیستوسکوپی وجود نداشت. همه تشخیص ها بر مبنای علائم ظاهری بود؛ گاهی یک پزشک با یک نگاه تشخیص می داد. سیتی اسکن، چشم بیمار بود.

رییس جمهوری ادامه داد: امروز ابزار و وسایل علمی و فناوری به کمک پزشکان آمده است؛ هم در تشخیص هم در درمان. پزشکان امروز گاهی با لیزر درمان می کنند، گاهی با لاپاروسکوپی و از اعضای جایگزین عضو بدن استفاده می کنند. در گذشته برای جایگزینی دندان کشیده شده ایمپلنت نبود، دندان را می کشیدند.

روحانی یادآور شد: اما شرایط امروز متفاوت است، گاهی اعضا جایگزین می شود و در آینده این روند استفاده از فناوری بیشتر خواهد شد. پس فناوری به کمک پزشکان می آید. داروهای شیمیایی به کمک آمده اند.

وی با یادآوری این که رازی شیمیدان و کاشف الکل بود، اظهار داشت: رازی پیشنهاد جراحی برای کلیه و مثانه داد. ما شخصیت های بسیار بزرگی داشتیم؛ رازی نه تسهیلات، نه منابع مالی نه پارک علمی و فناوری داشت. رازی در کنار عده ای از شاگردانش با تلاش خود و آنها به دستاوردهای بزرگی رسید.



*** درک و درد می خواهیم

رییس جمهوری گفت: ما شخصیت های بسیار بزرگی داشتیم، رازی نه تسهیلات، نه منابع مالی و نه پارک علمی و فناوری داشت، رازی خودش بود و خودش و بعد در کنار عده ای از شاگردانش، دیدیم که به کجا رسید.

روحانی با بیان این که از بزرگان، محققین، دانشجویان و عزیزان دو چیز می خواهیم و آن درک و درد است، اظهار داشت: باید درک درست، درد مردم داشتن، درد کشور داشتن و درد تعالی کشور را داشته باشیم.



*** به محققی که درد مردم دارد باید خضوع کرد


رییس قوه مجریه گفت: اگر درد من امتیاز شد تا از استادیاری به دانشیاری و از آن به استادی یا چاپ مقاله یا آی اس آی برسم، این یک دنیای دیگری است.

روحانی تصریح کرد: البته من مخالف نیستم، ما باید از همه ابزارهای تشویقی استفاده کنیم اما محققی باید در برابرش خضوع کرد که دردش، درد مردم و حل معضلات آنان است و درک وی آن است که امروز کشور و ملت ما اگر بخواهد به قدرت و ثروت برسد، راهی جز پژوهش وجود ندارد.

وی با بیان این که باید تحقیق و پژوهش کنیم و اقتصاد ما دانش محور شود، اظهارداشت: باید محصولات دانش محور، بخش بزرگ محصولات جامعه ما باشد.

رییس قوه مجریه افزود: برای این کار ما باید انگیزه، اراده و اعتماد به نفس لازم داشته باشیم و دولت هم موظف است در این زمینه هر کمکی که لازم است انجام دهد.

روحانی ادامه داد: باید در این زمینه در فرصت های دیگر با هم بنشینیم و صحبت کنیم و رییس جمهوری نیازمند است در این زمینه بیشتر بشنود تا حرف بزند.

وی با بیان این که در زمینه نظام سلامت و تحقیقات باید به رشته های مختلف اولویت داد، گفت: به آن بیماران و آن قشر از افرادی که در جامعه دارای مشکلات بیشتری هستند و زندگی آنان با رنج توام است برای حل مشکل زندگی شان کم کنید.

وی اظهار داشت: جانبازان، معلولین، بیماران خاص و بیماران صعب العلاج نه تنها این بیماری در زندگی خودشان بلکه در زندگی کل خانواده آن ها تاثیرگذار است و باید یک قدم بردارید برای اینکه مشکل زندگی آنان را کم کنید.



*** باید به پزشک با شهامتی برسیم که برای خوشایند بیمار صفحه نسخه را پر نکند


رییس قوه مجریه گفت: همه پژوهش ها مقدس و ارزنده است اما به آن پژوهش هایی که درد و رنج این عزیزان را کم می کند اولویت دهیم.

روحانی با بیان این که باید روی اخلاق پزشکی تحقیق کنیم، اظهارداشت: مصرف داروی ما زیاد است، باید برسیم به پزشک با شهامتی که برای خوشایند بیمار صفحه نسخه را پر نکند.



***توسعه کشور در گرو آشتی ملی است

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که همه باید دست به دست هم دهیم، گفت: تحقیق، پژوهش، نظام سلامت ، توسعه کشور در گرو آشتی است و همه با هم آشتی کنیم.



***نیاز به پزشک با شهامت داریم


روحانی همچنین به پزشکان توصیه کرد که آن چه برای بیمار ضروری است را بنویسند.

وی گفت: من می دانم کار پزشکی کار سختی است اگر پزشکی به بیماری بگوید نیاز به دارو نداری ، استراحت کن و بهبود می یابی بیمار می گوید پزشک چیزی نمی دانست و سواد نداشت و بعد دنبال پزشک دیگر می رود و می گوید با نسخه دکتر دیگر بهبود و پی آن دیگری می رود.

وی با بیان این که نظام سلامت ما نیاز به فرهنگ سازی در جامعه دارد، یادآور شد: ما نیاز به پزشک با شهامتی داریم که اگر بیمار اصرار بر انجام ام. آر. آی یا نوشتن دارو اشت به وی بگوید نیازی ندارد.

رییس جمهوری تاکید کرد: ما نیاز به شهامت در پزشکی داریم.

روحانی همچنین گفت: الگوی ما باید رازی باشد ؛ رازی گفت پزشکی حق دارد بیمار را درمان کند که علم و اخلاق لازم را داشته باشد و بر این مهم تاکید می کند.

وی افزود: در نظام سلامت بخشی از تحقیقات ممکن است مربوط به علوم پزشکی نباشد و مربوط به مسایل اخلاقی، اجتماعی وجامعه شناختی باشد بنابراین از دیگران در این زمینه کمک بگیریم.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ما باید کل سلامت را بهبود ببخشیم ؛ بحث فقط بر سر درمان، دارو، تجهیزات بیمارستان یا تجهیزات اتاق عمل نیست زیرا به خیلی از چیزها نیاز داریم.

روحانی در پایان گفت: به امید فردای بهتر و ایرانی سربلند .

نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی امروز با حضور رییس جمهوری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از محققان و پژوهشگران علوم پزشکی و بخش سلامت کشور در این جشنواره حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین