کد خبر: ۲۲۷۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷

سفرهای استانی احمدی نژادی به تاریخ پیوست

سفرهای استانی دولت یکی از واژه​هایی است که با دولت محمود احمدی​نژاد عجین شده است و به نظر می​رسد قرار است با رفتن او هم به تاریخ بپیوندد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید صادق روحانی: البته این به این معنا نیست که هیچ رئیس جمهوری پیش از احمدی​نژاد به استان​ها سفر نمی کرده است و یا هیچ رئیس جمهوری پس از آن به استان​های کشور سر نزند. اتفاقا همین امروز نخستین سفر حسن روحانی در قامت ریاست جمهوری اسلامی ایران به یکی از استان​های کشور کلید خورد و او و برخی از اعضای هیات دولت به استان خوزستان رفتند. اما منظور از به تاریخ پیوستن سفر استانی یعنی به تاریخ پیوستن آن سفرهای پر هزینه دولت قبل، دویدن مردم پشت ماشین رئیس جمهور و سفر دسته جمعی هیات دولت است.

محمود احمدی​نژاد اولین رئیس جمهوری بود که کابینه اش را به همه نقاط کشور برد. اگرچه خیلی‌ها این اقدام دولت‌های نهم و دهم را از نقاط قوت آن می‌دانند اما برخی هم به آن انتقاداتی داشتند. برخی از این انتقادات در زمان انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. هیات دولت چهارمین دور سفرهای استانی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرد. محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی شهر به شهر می‌رفتند و شعار «زنده باد بهار» سر می‌دادند.

رئیس دولت دهم درباره علت دور چهارم سفرهای استانی و شائبه انتخاباتی بودن آن، گفته بود: دولت از دور چهارم سفرهای استانی چند هدف را دنبال می‌کند، هدف اول پیگیری خدمات و کارهایی است که دولت در سفرهای قبلی انجام داده است، هدف دوم رفع موانع و مشکلاتی است که در برابر برخی از تصمیمات ملت و دولت وجود دارد، هدف سوم تصمیم‌گیری درباره برخی تصمیم‌ها و مواردی است که در فاصله سفرها به وجود آمده و یا در سفرهای قبلی مورد توجه قرار نگرفته است. رفته رفته اعتراض‌ها به سفرهای استانی هیات دولت که در آستانه انتخابات انجام می‌شد بیشتر و بیشتر شد تا جاییکه دولت اعلام کرد ادامه سفرهای استانی به بعد از انتخابات موکول شده است. اما این سفرها هرگز ادامه پیدا نکرد.

انتقادها به آن سفرهای استانی در چند محور مختلف بود. مهمترین مسئله تصویب تعداد بالای مصوبه​ها بود که خیلی​هایشان اجرایی نشدند و امکان اجرایی شدن هم نداشتند. به عنوان مثال در یک سفر دولت قبل به استان لرستان 200 مصوبه  به تصویب رساند.

انتقاد دیگری که به این سفرها وارد می شد مسئله حفظ کرامت انسانی در این سفرها بود. خیلی​ها به این مسئله که مردم پای پیاده کیلومترها به دنبال ماشین احمدی نژاد بدوند اعتراض می کردند و این مسئله را دون شان و کرامت انسانی عنوان می کردند.

حالا حسن روحانی استان خوزستان را به عنوان اولین مقصد سفر خود انتخاب کرده است اما آنگونه که محمدرضا صادق مشاور او گفته است این سفر تفاوت​های زیادی با دور قبل دارد. محمدرضا صادق در نشستی با دانشجویان دانشکده خبر در بیان جزئیات سفر استانی رییس جمهور به استان خوزستان، درباره تفاوت‌های سفر استانی روحانی با سفرهای دولت قبل و ویژگی‌های سفر رییس‌جمهور به استان خوزستان، گفت: جلسه هیات دولت در این سفر برگزار نمی‌شود، ضمن این‌که استقبال مردمی نیز در این سفر نخواهیم داشت. وی تاکید کرد که این سفرها به آن شکل تبلیغاتی که انجام می‌شد، مورد نظر دولت نیست؛ چرا که بحث حفظ کرامت مردم و توجه به این‌که دولت در خدمت مردم است مورد توجه است. مشاور رییس‌جمهور همچنین تاکید کرد: ما در این سفرها مصوبات چندصدتایی نداریم.

این​ها نقاط تفاوت برنامه روحانی با رئیس دولت دهم در سفر استانی اش بود اما برنامه روحانی برای سفر به خوزستان چیست؟ پاسخ این سوال​ را نمایندگان استان دادند و گویا قرار است حسن روحانی در بدو ورود خود به استان خوزستان در مرکز بهزیستی اهواز با ایتام صبحانه بخورد و سپس در جمع سران قبایل عرب و عشایر بختیاری حضور ‌یابد.

«سید ناصر صالحی» نماینده مردم هویزه در گفتگو با فارس در تشریح برنامه‌های نخستین سفر استانی رئیس‌ دولت یازدهم گفت:رئیس‌جمهور پس از ورود به شهر اهواز با ایتام در مرکز بهزیستی صبحانه می‌خورد و پس از آن در تالار استانداری خوزستان در جمع سران قبایل عرب و عشایر بختیاری حضور می‌یابد و برای آنان سخنرانی خواهد کرد.

وی افزود: رئیس‌جمهور پس از دیدار با رؤسای قبایل در ورزشگاه تختی اهواز حضور پیدا کرده و در جمع مردم سخنرانی خواهد داشت. عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان اظهار داشت: روحانی علاوه بر اهواز در جمع مردم شهرهای آبادان، خرمشهر و مسجدسلیمان نیز حضور پیدا کرده و در ورزشگاه‌های این شهرها سخنرانی می‌کند.

صالحی‌نسب خاطرنشان کرد: اعضای کابینه نیز با سفر به شهرهای مختلف استان جلساتی را با شورای اداری و یا شورای تأمین در مراکز فرمانداری‌ها خواهند داشت و در این جلسات مشکلات استان از طریق این شوراها به وزرا منتقل خواهد شد.

«محمدسعید انصاری» نماینده مردم آبادان نیز با اشاره به سفر 3 روزه رئیس‌جمهور به استان خوزستان گفت: همه اعضای کابینه در این سفر رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند اما برخی از اعضا 2 روز و برخی دیگر 3 روز در استان خوزستان حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور در جمع مردم شهر اهواز سخنرانی خواهدکرد و دیدار عمومی با مردم خرم‌شهر، آبادان و مسجدسلیمان نیز در برنامه سفر رئیس‌جمهور به استان خوزستان قرار دارد گفت: البته برخی اعضای کابینه در شهرهای استان حضور پیدا می‌کنند و با مردم دیدار و مشکلات آنان را بررسی خواهند کرد.

انصاری اظهار داشت: دیدار با ائمه جمعه، روحانیون،دانشگاهیان و بسیجیان از دیگر برنامه‌های سفر روحانی به استان خوزستان خواهد بود.

پیش از این نیز عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی درباره شکل و محتوای سفرهای استانی دولت توضیحاتی داده بود. وزیر کشور گفته بود: اصراری بر تبلیغاتی بودن سفرهای استانی نداریم و لزومی ندارد که برای این سفرها مردم را به خیابان‌ها بکشیم. در این سفرها مصوباتی برای توسعه استان‌ها خواهیم داشت اما پیش از آن، این مصوبات باید کارشناسی شده باشد. وی ادامه داد: اصراری به تصویب 100 یا 200 مصوبه در این سفرها نداریم و اراده بر این است که مصوباتی اجرایی را در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور به تصویب برسانیم.

وزیر کشور به خیر و برکت سفرهای استانی اشاره کرد و افزود: در این سفرها تلاش می‌کنیم از نظرات و ایده‌های خوب نخبگان، کارشناسان و دست‌اندرکاران امور استانی استفاده شود، بویژه که شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هرکدام از استان‌ها با هم متفاوت است.

اینگونه که به نظر می رسد سفرهای استانی به سبک محمود احمدی​نژاد قرار است به تاریخ بپیوندد. در سفرهای روحانی به استان ها نه خبری از استقبال مردمی در کنار کاروان حامل رئیس جمهور است و نه از مصوبات فله​ای.


منبع: خبرآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین