کد خبر: ۲۲۷۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷

نسخه‌دادن برای رکود از تورم سخت‌تر است

مشاور اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه با وجود مشخص بودن نسخه تورم اجرای آن آسان نیست، تصریح کرد: کار سخت دولت اینجاست که هر اندازه هم خوب کار کند تازه می تواند تورم را کاهش دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، مسعود نیلی با بیان اینکه برای مهار تورم باید با حرکت در مسیری معکوس کنترل محکمی بر رشد حجم نقدینگی اعمال شود، اظهار کرد: در این حالت یک تقابل پیش می‌آید از سویی برخی تعهدات دولت نسبت به مردم مانند مسکن مهر و از سویی دیگر الزام به کنترل تورم است که کار دولت را بسیار سخت می‌کند.

وی با اشاره به اقشاری که در انتظار صاحب خانه شدن در ماه‌های آینده از طریق مسکن مهر هستند گفت: این امر مستلزم دستور دولت به بانک مرکزی برای پرداخت وام مسکن است بنابراین باید دریافت وام و مهار تورم را به عنوان دو موضوع کاملا متضاد با یکدیگر هماهنگ کرد به عبارتی دیگر دولت باید با یک راه حل متعادل از یک طرف پایه پولی را مدیریت کند و از طرفی هم به مردم بدقول نشود.

* رشد تورم با استقراض یارانه‌ای

نیلی همچنین با اشاره به اینکه دولت در هدفمندی یارانه‌ها نیز با مساله‌ای مشابه با مسکن مهر روبه روست بیان کرد: در حالی در هر ماه 3500 میلیارد تومان بابت یارانه نقدی پرداخت می‌شود که فقط 1800 میلیارد تومان آن از آزاد کردن قیمت حامل های انرژی تامین می‌شود پس بقیه آن چطور تامین شده است؟

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دولت تاکنون 5700 میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده که با افزوده شدن آن به پایه پولی در ایجاد تورم موثر بوده است، بیان کرد: از این رو ادامه این روند تورم را تشدید می‌کند.

نیلی همچنین در مورد اینکه اگر میزان پرداخت یارانه به جای 45 هزار و 500 تومان به 22 هزار تومان کاهش دهد پذیرش اجتماعی خواهد داشت توضیح داد: مردم روی دریافت یارانه برای پوشش هزینه‌هایشان حساب کرده‌اند و دراین صورت می‌گویند اولین اقدامی که دولت بعد از روی کار آمدن انجام داد قطع یارانه‌ها بود!

او اضافه کرد: اگر دولت تصمیم بگیرد یارانه عده‌ای را قطع کند نیز خود داستانی است. این که آیا واقعا شناسایی اقشار تا چه اندازه واقعی و درست و تا چه اندازه با خطا همراه است موضوع مهمی خواهد بود.

* کاهش تورم کاهش قیمت نیست

مشاور اقتصادی رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت باید راه حلی پیدا کند که تورم را پایین بیاورد اما بتواند به مردم توضیح بدهد که این خدماتی که اکنون من ارائه آنها را کرده‌ام در واقع به نفع شماست، ادامه داد: کار سخت دولت اینجا است که هر چقدر هم خوب کار کند تازه می‌تواند تورم را کاهش دهد این در حالی است که کاهش تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست بلکه معنی آن این است که رشد قیمت‌ها کمتر می‌شود.

وی افزود: دولت باید به مردم بگوید که اگر تا دیروز با افزایش قیمت 60 درصدی مواجه بودید من کاری کردم که این افزایش به 40 درصد رسیده است .

* تورم ایران متعارف اما رکودش غیر متعارف است

نیلی با اشاره به اینکه در دنیایی که تورم دو درصد است ما جزو سه کشور نخست دنیا هستیم که نرخ تورم آن‌ها به این شدت بالاست به نشریه برنامه گفت: پس حالا که باید از یک جایی شروع شود ارتباط دولت با مردم موضوع بسیار مهمی است به طوری که دولت بتواند مساله‌اش را برای مردم توضیح دهد و از دل این دعواهای گروهی راه چاره‌ای برای اقتصاد کشور پیدا شود.

او با تاکید بر اینکه نسخه تورم مشخص است اما اجرای آن سخت است، خاطرنشان کرد: در مورد رکود نسخه دادن بسیار سخت‌تر است چون رکود موجود در کشور از نوع غیر متعارف است تورم از نوع متعارف با علل آن نیز مشخص است اما رکود از جنس رکودی نیست که اقتصاد آمریکا و اروپا در سال‌های 2008 تا 2009 با آن مواجه بودند رکود ما علل متفاوتی دارد بنابراین مساله ما این است که چگونه از رکود خارج شویم.

* دعوت "نیلی" به تعامل و آتش بس

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه نقد عملکرد دولت گذشته به معنای خصومت و درگیری دولت فعلی با آن نیست، گفت: این در حالی است که دولت تلاش خواهد کرد تا ریشه مسائل و مشکلات کشور را به طور مشخص و واضح برای همه مردم توضیح دهد؛ بنابراین با توجه به شرایطی که حالا همه ما می‌دانیم چگونه است همه باید به جای این که با هم درگیر شوند برای نجات کشور هم فکری کنند.

وی تبیین درست مسائل برای مردم همچنین نوعی آتش بس با گروه‌های مختلف برای حل مشکلات کشور را از در شرایط موجود ضروری دانست و گفت: اکنون وقت درگیری، مباحثه و مجادله‌های گروهی نیست ما در شرایط سختی قرار داریم منتقدان به جای این که از دکتر روحانی به دلیل گزارش‌دهی از وضع موجود انتقاد کنند باید ببینند که واقعا کشور آن گونه که در گزارش آمده بود هست یا نیست؟

نیلی با اشاره به اینکه هر چه که دولت قبل انجام داده تمام شده است خاطرنشان کرد: حتی اگر دولت گذشته هم فکر می کند مسائل موجود کشور دارای راه حلی دیگری است می تواند نظراتش را مطرح کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین