کد خبر: ۲۲۷۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸

مقامات غربی: لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا از 20 ژانویه اجرایی می‌شود

مقامات غربی اعلام کردند که دولت‌های اتحادیه اروپا لغو تحریم‌ها علیه ایران را در تاریخ 20 ژانویه، همزمان با اجرایی شدن توافق موقتی ژنو، اجرایی خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خبرگزاری رویترز گزارش داد که اتحادیه اروپا تحت توافق موقتی 24 نوامبر ممنوعیت بیمه و انتقال نفت ایران و همین‌طور ممنوعیت‌های تجاری علیه محصولات پتروشیمی این کشور، طلا و سایر فلزات گران‌بها را به مدت شش ماه به حالت تعلیق در می‌آورد.

این توافق در صورتی دوشنبه هفته آینده اجرایی می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل تایید کند که ایران به وظایف خود در قبال توافق عمل کرده است.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت: هر کاری که اتحادیه اروپا انجام می‌دهد در تاریخ 20 ژانویه اجرایی خواهد شد.

بازارهای نفت با دقت در حال دنبال کردن ارائه بیمه هستند، زیرا کلوپ‌های «محافظت و غرامت اروپا» پوشش‌دهی بیمه اکثریت نفتکش‌های جهان را ارائه می‌کند.

این نهاد که اعضایش به 95 درصد نفتکش‌های جهان بیمه ارائه می‌کنند اعلام کردند که از این اقدام استقبال خواهند کرد، ولی یک رویکرد گام به گام را در بیمه کردن مجدد محموله‌های انرژی ایران اتخاذ خواهند کرد.

اندرو بارتوت، مقام اجرایی گروه بین‌المللی کلوپ‌های محافظت و غرامت اروپا در این باره گفت: ما از لغو ممنوعیت‌ها استقبال می‌کنیم. ما این را گامی در مسیر درست به سمت اطمینان از اینکه مالکان کشتی‌های حامل محموله‌های نفتی از پوشش بیمه مناسب برخوردار خواهند بود، می‌دانیم.

کارشناسان بیمه می‌گویند که حتی پس از لغو محدودیت‌ها مدتی طول می‌کشد تا ارائه‌کنندگان بیمه بتوانند پوشش لازم را فراهم کنند.

بارتوت گفت: این یک رویکرد نسبتا محدود و تدریجی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، ایران و 1+5 پس از سال‌ها مذاکره موفق شدند در تاریخ 24 نوامبر در ژنو به یک توافق شش ماهه دست یابند که بر اساس آن ایران بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را در ازای لغو برخی تحریم‌ها، کاهش می‌داد.

پس از آن دو طرف مذاکراتی را در سطح کارشناسی انجام دادند تا در زمینه گام اولیه برای اجرای توافق ژنو به توافق دست یابند.

ایران و 1+5 پس از چهار دور مذاکره در نیویورک و ژنو در 100 روز توافق کردند که زمان اجرای توافق ژنو 30 دی‌ماه (20 ژانویه) باشد.

دو طرف توانستند بر روی متنی چهارصفحه‌ای توافق کنند که هدف آن رسیدن به یک راه‌حل جامع مورد توافق و بلند مدت به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌یی ایران کاملاً صلح‌آمیز باقی خواهد ماند، است.

بر اساس این توافق ایران اعلام می‌کند تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌یی نیست؛ راه‌حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و در نهایت به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین، این راه‌حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم است که به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌یی ایران می‌انجامد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین