کد خبر: ۲۲۷۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۲

در نخستین سفر استانی دولت چه گذشت؟

رئیس جمهور ظهر امروز سفرهای استانی دولت یازدهم را با عزیمت به خوزستان کلید زد؛ سفری که البته تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با سفرهای استانی رئیس دولت‌های نهم و دهم داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به‌گزارش فارس، سرانجام پس از 140 روز و حرف و حدیث‌های مختلف، ظهر امروز سه‌شنبه بیست و چهارم دی ماه، قطار سفرهای استانی دولت تدبیر و امید با سفر حسن روحانی رئیس جمهور و اعضای کابینه وی به خوزستان راه افتاد. 
 
* رئیس‌جمهور وارد خوزستان شد 
 
حسن روحانی ساعت 12 ظهر امروز در چارچوب نخستین سفر استانی دولت یازدهم وارد فرودگاه شهر اهواز شد. 
 
وی در بدو ورود به فرودگاه اهواز، مورد استقبال عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان و آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان قرار گرفت. 
 
دیدار با سران عرب و عشایر بختیاری، خانواده‌های شهدا و ایثارگران، نخبگان و دانشجویان، سخنرانی در جمع مردم اهواز، خرم‌شهر، آبادان و مسجدسلیمان و شرکت در جلسات شورای اداری و برنامه ریزی استان از برنامه‌های نخستین سفر استانی روحانی است. 
 
* همراهان رئیس جمهور 
 
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور،حسین قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان، محمود علوی وزیر اطلاعات، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاوری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، سید محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید، علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، محمد نهاوندیان رئیس ‌دفتر رئیس‌جمهور حسین فریدون دستیار ویژه، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی و محمد رضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور، حسن روحانی را در این سفر همراهی می‌کنند. 
 
* روحانی در استان مقاومت: شنیدن مطالبات مردم از نزدیک وظیفه ماست  
 
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه خوزستان استان مقاومت و شهادت است گفت: دیدار با این مردم و عشایر بزرگوار عرب، لر و بختیاری برای ما بسیار مغتنم است. 
 
حسن روحانی در بدو ورود به استان خوزستان در تشریح برنامه‌هایش به این استان اظهار داشت: دولت تدبیر و امید یکی از برنامه‌هایش دیدار با مردم استان‌های مختلف کشور است تا هم نظرات و هم مطالبات مردم را از نزدیک بشنود و این امر را وظیفه خود می‌داند. 
 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: مردم خوزستان 8 سال مقاومت کردند و شهرها و روستاهای این استان ظالمانه اشغال شد اما با ایثار خود در کنار رزمندگان اسلام، سرزمین خود را پس گرفتند. اینجا استان مقاومت است و طبیعی است که دیدار با این مردم بزرگوار و عشایر بزرگوار عرب، لر، بختیاری و سایر اقشار مردم برای ما بسیار مغتنم است تا آنها را از نزدیک ببینیم. 
 
وی تأکید کرد: به دلیل ضیق وقت دیدار مردمی عمدتا با مردم اهواز، خرمشهر و آبادان خواهد بود و برنامه‌هایی نیز همچون دیدار با فرهخیتگان، نخبگان، علما، طلاب و خانواده شهدا خواهیم داشت. 
 
گفتنی است؛ سفر سه روزه به استان خوزستان، نخستین سفر استانی دولت یازدهم محسوب می شود و بیش از نیمی از اعضای هیأت دولت روحانی را در این سفر همراهی می‌کنند. 
 
*رئیس‌جمهور: توافق ژنو سر فرود آوردن در برابر ایران است/تنظیم روابط با دنیا بر اساس منافع ملت 
 
رئیس‌ جمهوری با اعلام اینکه تا چند روز دیگر توافق ژنو اجرایی خواهد شد، گفت: توافق ژنو سر فرود آوردن شرق و غرب در برابر ایران است. 
 
حسن روحانی در آغاز سفر سه روزه خود به خوزستان در مصلای شهر اهواز در ابتدای سخنانش از مردم به خاطر تأخیر در ورود به شهر اهواز به‌دلیل بروز مشکلات پروازی ناشی از مه‌گرفتگی منطقه عذرخواهی کرد. 
 
* چرا خوزستان؟ 
 
روحانی گفت: از من سؤال کردند چرا اولین سفر اعضای دولت و دیدار مردمی دولت‌مردان در خوزستان صورت گرفت که من از این سؤال تعجب کردم. 
 
وی ادامه داد: خوزستان نه به دلیل اینکه استان مرزی است، نه به دلیل اینکه منطقه زرخیز است، نه به دلیل سرزمینی حاصلخیز و دارای راه‌های استراتژیک است، که به خاطر مردم غیورش مورد توجه است. 
 
رئیس‌جمهور گفت: استان خوزستان یعنی مردم مقاومی که 8 سال نه در برابر صدامیان که در برابر جهان ایستادند و پیروز شدند. 
 
روحانی افزود: جای‌جای استان خوزستان به عنوان تربت پاک برای ملت ایران است و خیلی دلم می‌خواست در این سفر به همه‌جایی که سرزمین جهاد و شهادت است می‌رفتم. 
 
وی تصریح کرد: مایل بودم همه مناطقی که شاهد عملیات‌های سرنوشت‌ساز بود و همه تربت‌های پاک را زیارت می‌کردم و دوباره در برابر رزمندگان عزیز سر تعظیم فرو می‌آوردم. 
 
روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به استقبال مردم خوزستان از وی و تشکر از آنان گفت: ماهی که ما هم‌اکنون قرار داریم ماه ربیع‌الاول است، ماه ربیع‌الاول ماه ولادت پیامبر اعظم(ص)، امام صادق(ع) و ماه هجرت پیامبر گرامی اسلام است. 
 
*نیاز به هجرت از وضعیت موجود داریم 
 
وی با تأکید بر اینکه ما نیاز به هجرت داریم، گفت: ما نیاز به هجرت از شرایط بد زندگی به یک شرایط مطلوب، هجرت از تورم، رکود، گرانی و بیکاری به اشتغال، هجرت از جامعه‌ای که دیگران برای ما شکاف درست کردند به جامعه‌ای متحد داریم. 
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: ما نیاز به هجرت از روابطی با جهان که شایسته ملت بزرگ ایران نیست به روابطی سازنده با جهان داریم. 
 
روحانی گفت:‌دولت در طول 5 ماه گذشته با حمایت شما مردم غیور و تدبیر مقام معظم رهبری قدم‌های ارزنده‌ای را در این رابطه برداشته است. 
 
*توافق ژنو یعنی پذیرش فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران توسط جهان 
 
وی با بیان اینکه تا چند روز دیگر توافق ژنو اجرایی خواهد شد گفت: توافق ژنو یعنی تسلیم شدن قدرت‌‌های بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران. توافق ژنو یعنی پذیرش فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در برابر جهان که در سایه تلاش و ایثار دانشمندان جوان به دست آورده‌ایم. توافق ژنو یعنی شکستن سد تحریم که به ناروا بر ملت عزیز و صلح‌دوست ملت ایران تحمیل شده بود. 
 
*روابط خود با جهان را بر اساس منافع ملت تنظیم می‌کنیم 
 
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه این موفقیت‌ها ثمره حماسه بزرگ سیاسی ملت ایران در 24 خرداد ماه است، گفت: ما به حول و قوه الهی از منافع ملت دفاع خواهیم کرد و به عنوان سربازان خط مقدم از این کشور و منافع ملی حراست می‌کنیم و روابط خود را با جهان بر اساس منافع ملت تنظیم خواهیم کرد. 
 
روحانی گفت: ما مصمم به هجرتیم؛ هجرت از شرایطی که در شأن ملت بزرگ ایران نیست به شرایطی مطلوب ملت ایران. 
 
وی با تأکید بر ضرورت آبادانی استان خوزستان، گفت: استان خوزستان استانی است که هر چقدر در آنجا تلاش و سرمایه‌گذاری انجام دهیم کم است. اولین قدمی که دولت قبل از این سفر بحث‌هایش را انجام داده است که توسعه کشاورزی استان خوزستان است. 
 
*قول می‌دهم 550 هزار هکتار اراضی خوزستان زیر کشت برود 
 
رئیس‌جمهور گفت: ما برای آماده کردن 550 هزار هکتار سرزمین استان خوزستان که زیر کشت قرار گیرد، نیازمند 1500 هزار میلیارد تومان هستیم که برای این رقم دولت پیش‌بینی‌‌های لازم را انجام داده است. 
 
روحانی افزود: ما از طریق صندوق توسعه در طول سه سال آینده، انشاءالله همه این زمین‌ها را آماده کشت خواهیم کرد و این کار بسیار بزرگی که باید در این استان انجام شود. 
 
وی تصریح کرد: در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان که حدود 17 سال قبل انجام شد، این برنامه مورد تأکید قرار گرفته و گام‌هایی نیز در این زمینه برداشته اما این قدم‌ها باید تکمیل شود. 
 
روحانی گفت: امروز رئیس‌جمهور به شما قول می‌دهد که همه توان دولت را برای اجرای این پروژه بزرگ و عظیم استان به کار گیرد. 
 
رئیس‌جمهور موضوع بعدی سخنانش را به احیاء کارون اختصاص داد و گفت:‌کارون رودخانه زیبایی‌ها و شریان حیات خوزستان است. 
 
*پروژه‌های غیر آشامیدنی کارون متوقف می‌شود 
 
روحانی افزود: شورایعالی آب در دولت یازدهم تصمیم گرفت برای احیای کارون از سرشاخه‌های این رودخانه جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری صورت نخواهد گرفت. 
 
*برای احیاء کارون از ورود پسماندها جلوگیری می‌کنیم 
 
وی تصریح کرد: هر طرح و پروژه دیگری اگر قبلا در خصوص کارون طراحی و برنامه‌ریزی شده، بدانید آن برنامه متوقف خواهد شد. 
 
رئیس‌جمهور گفت: برای احیای کارون باید از پسماندها و فاضلاب‌هایی که متأسفانه به این رودخانه می‌ریزد، جلوگیری شود. 
 
روحانی افزود: برای این کار طرحی که برای تسویه شهر اهواز در نظر گرفته شده، به سرعت پیگیری خواهد شد. 
 
وی تصریح کرد: ما این موضوع را در دولت مورد بررسی قرار داده‌ایم و طرح تکمیل این پروژه را با دادن سرعت لازم در زمانی کوتاه به اتمام خواهیم رساند؛ البته پروژه حل مسئله فاضلات در شهرهای دیگر استان هم در دستور کار قرار دارد.
 
*آب آشامیدنی اهواز از هفته آینده وصل می‌شود 
 
رئیس‌جمهور موضوع مهم دیگر استان خوزستان را «مسئله آب» برای شهرهای مختلف به ویژه اهواز، خرمشهر و آبادان عنوان و اعلام کرد: آب آشامیدنی اهواز انشاءالله هفته آینده وصل خواهد شد. 
 
روحانی افزود: برای خرمشهر و آبادان به عنوان سمبل مقاومت استان در دوران دفاع مقدس تلاش و پیگیری ویژه خواهیم داشت تا در زمانی کوتاه، آنها هم به ثمر نهایی برسند. 
 
*پیگیری متروی اهواز و تکمیل آزادراه بندر امام - تهران 
 
رئیس‌جمهور اعلام کرد که طرح‌‌های دیگری نیز همچون قطار شهری در اهواز و تکمیل آزادراه بندر امام و تهران در دست پیگیری است. 
 
رئیس‌جمهور در خصوص طرح‌های مربوط به آبادانی خرمشهر و آبادان، توضیح داد: برای آبادانی این دو شهر دو طرح مورد نظر است که یکی پاکسازی و لایروبی اروند است. 
 
روحانی افزود: این کار باید با توافق دولت عراق انجام شود که برای این کار در جریان سفر نخست‌وزیر عراق به تهران مفصل با وی صحبت کردم و به او گفتم باید آبادان و خرمشهر و اروند و بصره آباد شوند که راهش پاکسازی و لایروبی اروند است. 
 
رئیس‌جمهور گفت: توافق کلی در این زمینه با دولت عراق صورت گرفته و هیأتی نیز به بغداد سفر کرد و هم‌اکنون هم هیأتی از عراق در تهران به سر می‌برد و ما این مسیر را ادامه می‌دهیم تا اروند به صورتی درآید که علاوه بر کشتیرانی و آبادانی بتواند بخشی از معضل بیکاری را رفع کند. 
 
روحانی تصریح کرد: از موضوعات مهم دیگر استان خوزستان منطقه آزاد است که باید بگویم شرایط امروز منطقه آزاد اروند مناسب نیست. 
 
وی تصریح کرد: دولت مصمم است کل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام کند که همه این نکاتی که گفتم، موجب حرکت و شکوفایی در استان خوزستان خواهد شد. 
 
*روحانی: خط کشی‌های موجود سیاسی را قبول ندارم/ به وعده‌های انتخاباتی پایبندم 
 
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه سیاست داخلی از سیاست خارجی مشکل‌تر است اظهار داشت: خط کشی‌های موجود سیاسی و قومی را قبول ندارم. 
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر امروز در دیدار با نخبگان، فرهیختگان و دانشگاهیان این استان اظهار داشت: مقصود ما از کلمه نخبه فقط آنهایی نیست که سمت علمی و مدرک علمی دارند و یا شغل و منصب سیاسی یا اجتماعی دارند. بلکه همه صاحبان فکر و اندیشه و تجربه، نخبگان این جامعه هستند. 
 
*نخبه کیست؟ 
 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: نخبه کسی است که قدرت تحلیل و تدوین نظرات و مطالبات به حق جامعه را دارد؛ هفته‌ها پیش وقتی تصمیم داشتیم دیدار استانی را آغاز کنیم به فاصله چند جلسه دوستان و همکاران ما به خوزستان رسیدند و بلافاصله مسائل استان بررسی شد و قبلا نیز در مجمع نمایندگان هر کدام در حوزه انتخابیه خود نیازمندی‌های مردم را بیان کردند که در دست پیگیری است اما اولویت‌بندی بسیار مهم است. 
 
وی تأکید کرد: نخبگان می‌توانند بهترین واسطه بین مردم و دولتمردان باشند و قدرت تجمیع از توانمندی‌های نخبگان جامعه است، ضمن اینکه این اقدام می‌توانند با مردم نیز سخن بگویند و حرف بزنند و اینجاست که جایگاه تشکل‌های صنفی مشخص می‌شود. 
 
*تأکید بر شکل‌گیری تشکل‌های صنفی تخصصی 
 
وی اضافه کرد: ما همواره گفته‌‌ایم تشکل‌های صنفی و تخصصی می‌توانند بهترین یاری دهنده دولت باشند؛ یکی از فشارهایی که جامعه را از لحاظ روحی متشنج کرده و دولتمردان را به ناروا به مسیر نادرست می‌برد فشار مطالبات است؛ فعلا نمی‌خواهم در این جلسه از هیچ نهادی نقد کنم. اما گاهی فشار در دستگاه‌های مختلف مربوط به این پروژه و آن پروژه که کلنگ بخورد ما را به اینجا می‌رساند که امروز برای تکمیل پروژه‌های مصوب و پروژه‌هایی که تا حدی شروع شده‌اند 400 هزار میلیارد تومان نیاز است. 
 
*نخبگان باید منتقد دولت باشند 
 
وی اضافه کرد: نخبگان باید منتقد دولت و جامعه باشند. از انتقاد نهراسیم هیچ کس در این کشور نمی‌تواند ادعا کند نظرات و برنامه‌هایش هیچ نقشی ندارد. همه دچار خطا و اشتباهیم خرد جمعی می‌تواند ما را نجات دهد. 
 
روحانی ادامه داد: همه دست به دست هم بدهیم و نخبگان می‌توانند مُبَیِّن باشند و دولت موظف است با نخبگان در تماس باشد و از آنها بهره جوید. اگر نخبگان بودند و انتقاد آزاد بود امروز مشکلی به نام سد دشمن گتوند بود! در دولت به مسئولان دستور می‌دهم مسئله گتوند را به دقت مورد بررسی قرار دهند. 
 
وی تأکید کرد: مردم باید بدانند صاحب این کشور مردم هستند ما باید گزارش کار را به شما بدهیم. قاضی در برابر اقدامات ما وجدان عمومی ملت ایران است؛ باید از کارآزموده‌ها و افراد با تجربه مخصوصا در مسائل استانی و محلی استفاده کنیم. 
 
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقدامات لازم را برای احیای کارون انجام داده‌‌ایم، اظهار داشت: در سال 93 مسئله فاضلاب هم در شهر اهواز حل می شود. 
 
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه خط‌کشی‌های موجود سیاسی و قومی را قبول ندارم، یادآور شد: سیاست داخلی از سیاست خارجی سخت‌تر است من به هر چه قول داده‌ام پایبندم. 
 
روحانی با تأکید بر اینکه برای مسیر آزادراه بندر امام به تهران نیز 120 کیلومتر باقی مانده است که در حال تکمیل است؛ گفت:در جلسه دولت و در شورای امنیت ملی نیز موضوع منطقه آزاد خرمشهر و آستان بررسی شد و از نظر ما این دو شهر منطقه‌ای آزاد است. 
 
وی با تأکید بر اینکه اقدامات لازم را برای احیای کارون انجام داده‌ایم، یادآور شد: درباره سرشاخه‌های این رودخانه شورایعالی آب اقدامات آن را انجام داده و آبی که از سرشاخه‌ها استفاده می‌شود برای آشامیدن استان‌های دیگر خواهد بود. 
 
روحانی همچنین درباره آب شرب استان خوزستان، گفت: ما دلمان می‌خواست اگر بشود این هفته آب به اهواز برسد انشاءالله هفته بعد آب متصل خواهد شد و مردم از آب باکیفیت استفاده می‌کنند. 
 
*‌حرف‌های "اتمی" روحانی در دیدار با علما 
 
رئیس‌جمهور گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری هم فتوای صریح دادند ایران دنبال ساخت و نگهداری بمب هسته‌ای نیست و کشوری که دنبال بمب است مخفیانه کار می‌کند نه اینکه مذاکره کند. 
 
*دنبال بمب بودیم، مذاکره نمی‌کردیم 
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی که در آخرین برنامه اولین روز نخستین سفر استانی دولت در جمع علما، فضلا و طلاب خوزستانی سخن می‌گفت، با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرمت استفاده از بمب هسته‌ای اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری هم فتوای صریح دادند ایران دنبال ساخت و نگهداری بمب هسته‌ای نیست و کشوری که دنبال بمب است مخفیانه کار می‌کند نه اینکه مذاکره کند. 
 
*فناوری هسته‌ای را ادامه می‌دهیم 
 
روحانی باتاکید بر اینکه این دولت دنبال فناوری هسته‌ای است تصریح کرد: فناوری هسته‌ای را ادامه می‌دهیم، اما به دنبال بمب نیستیم. 
 
وی با اشاره به اینکه دولت به این اصل در عمل معتقد است که تعیین سیاست‌های کلی نظام بر عهده مقام معظم رهبری است، گفت: عظمت رهبری عظمت ایران است؛ ما یک رهبر و یک قانون اساسی داریم؛ منافع و مصالح ملی مال همه است و همه باید زیر خیمه اسلام و ولایت و قانون اساسی کنار هم قرار بگیریم. 
 
روحانی ادامه داد: اینکه بگوییم ایران هسته‌ای شد، درست نیست، چرا که در نیا معنای آن به دنیال بمب بودن است و باید بگوییم به دنبال سوخت نیروگاه‌ها هستیم. 
 
رئیس‌جمهور گفت: مردم با اینکه بزرگان صالح دیگری در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند به بنده رای دادند و  به نظر من آنها با رایشان گفتند که ما اسلام با اعتدال را می‌خواهیم. 
 
*حاشیه‌های یک سفر: همراهی رقیب روحانی و نطق عربی آقای رئیس‌جمهور 
 
اولین روز نخستین سفر استانی دولت تدبیر و امید به خوزستان حاشیه‌هایی داشت که برخی از آنها به شرح ذیل است:
 
*استقبال با لباس محلی و ساز و دهل 
 
- همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان خوزستان مردم شهرهای مختلف این استان برای استقبال از رئیس جمهور حاضر شدند. 
 
تعدادی از عشایر عرب‌زبان استان خوزستان با لباس محلی خود و سوار بر اسب در محل فرودگاه اهواز حاضر شده‌اند. 
 
همچنین اقوام بختیاری خوزستان نیز با لباس محلی خود حاضر و با ساز و دهل به نواختن موسیقی محلی و رقص و پایکوبی پرداختند. 
 
- رئیس‌جمهور در بدو ورود به استان خوزستان گفت که یکی از برنامه‌هایش دیدار با مردم استان‌های مختلف و شنیدن مطالبات آنهاست؛ البته این سفرهای استانی که در دولت احمدی‌نژاد مرسوم شده بود در این دولت قدری متفاوت‌تر از قبل است، به‌گونه‌ای که مردم این بار در مصلای شهر جمع شده بودند و دیگر خبری از حضورشان در مسیر فرودگاه تا محل سخنرانی به شکل قبل نبود. 
 
- آیت‌الله موسوی‌ جزایری در سخنرانی خود هنگام خوشامدگویی به رئیس جمهور، گفت: این سفر تشریفاتی نیست بلکه یک سفر کاری است. 
 
- مردم حاضر در مصلی اهواز با در دست داشتن تصاویر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به همراه تصویر رئیس‌جمهور در دست داشتند و با شعار «صل علی محمد، یاور رهبر آمد» از روحانی استقبال کردند. 
 
*خوشامدگویی به سردار تدبیر و امید 
 
- یکی دیگر از حاشیه‌های حضور حسن روحانی در جمع مردم اهواز بنرهایی بود که در سطح شهر برای خوشامدگویی از رئیس جمهور نصب شده بود که بر روی آن نوشته شده بود حضور « سردار دولت تدبیر و امید» به شهر اهواز را گرامی می‌داریم. 
 
- محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شاید مرد متفاوت همراه روحانی بود؛ البته برخی از مردم تصاویری با عکس روحانی و رضایی در دست داشتند که قدری قابل تأمل بود. 
 
- عد‌ه‌ای از مردم این شهر شاید طبق روال گذشته نامه‌هایی در دست داشتند تا آنها را به رئیس‌جمهور یا وزرای همراهش بدهند اما مردان دولت تدبیر و امید ترجیح می‌دهند خواسته‌ها و مطالبات مردم را از طریق سامانه 111 بشنود و سنت قدیم دریافت دستی نامه‌های مردمی را بشکنند و فردی که نامه های مردمی را در مصلی اهواز جمع می کرد گفت: ما این نامه ها را در سیستم سامد (سامانه الکترونیکی نامه‌های مردمی) وارد می کنیم. 
 
«اشتغال، هوای پاک، رفع فقر و محرومیت، نجات کارون» پلاکاردهایی بود که خواسته‌های مردمی را بیان می کرد که در مصلای اهواز جمع شده بودند؛ مردمی که یکصدا فریاد می‌زدند «روحانی، روحانی». در محل سخنرانی رئیس‌جمهور، بنرهایی نیز به چشم می‌خورد که روی آنها نوشته شده بود: «کارون را خدا به ما داده؛ آن را از ما نگیرید» و «اشتغال حق بومیان است از ما نگیرید»؛ اینها نیز از مواردی بود که مردم خوزستان یا بنا به گفته خودشان خوزستان طلایی به آنها نیاز داشت. 
 
- البته سفر روحانی به اهواز و پارچه‌های بنفشی که در دستان برخی از اهوازی‌ها بود، ناخودآگاه انسان را به یاد سفرهای تبلیغاتی وی در ایام انتخابات می انداخت که حالا زمان آن به اتمام رسیده و اکنون روحانی در قامت رئیس‌جمهور با مردم صحبت می‌کرد. شاید بسیاری از مردم خطّه خوزستان به مصلای اهواز آمده بودند تا بگویند ما به شما رأی داده‌ایم و منتظریم تا آنچه گفته‌اید محقق شود. 
 
- روحانی در واکنش به ابراز احساسات مکّرر مردم خونگرم خوزستان برای چند دقیقه با زبان عربی با آنها صحبت کرد و گفت: "در اینجا احساس غربت نمی‌کنم". 
 
- بخشی از مردم خوزستان با لباس‌های محلی در صف‌های نخستین نشسته بودند و در این میان حضور افراد مسن به ویژه زنان سالخورده‌ای که خود را به سختی به محل دیدار با رئیس‌جمهور رسانده بودند، بیش از همه خودنمایی می‌کرد.
 
- تجمع کارگران کارخانه قند اهواز در اعتراض به تعطیل شدن این کارخانه و مشخص نبودن شرایط ادامه کارشان نیز از دیگر حاشیه‌های سفر روحانی به خوزستان بود؛ تجمعی که البته اولین بار انجام نشده و بر اساس شنیده‌ها، مسبوق به سابقه بود. 
 
- از دیگر حاشیه‌های این سفر، استفاده محافظان رئیس‌جمهور از «کیف‌های ضدگلوله» معروف برای محافظت از وی نیز از دیگر موضوعاتی بود که مورد توجه رسانه‌ایها قرار گرفت. 
 
* همراهان رئیس جمهور چه گفتند؟ 
 
دفاع شریعتمداری از ابتکار احمدی‌نژاد 
 
معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره سفر استانی بعدی گفت: در فصل زمستان استان‌هایی که گرمسیر هستند در اولویت قرار دارند. 
 
محمد شریعتمداری در پاسخ به سؤال که سفر بعدی رئیس‌جمهور به کدام استان خواهد بود؟ گفت: در ایامی که فصل زمستان است به استان‌هایی که امکان بازدید باشد و در منطقه گرمسیری قرار دارند سفر می‌کنیم و آنها در اولویت هستند. 
 
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که نامه‌هایی را که مردم می‌خواهند به دست رئیس‌جمهور و وزرا برسانند چگونه مورد بررسی قرار می‌گیرد تصریح کرد: حتما این نامه‌ها خوانده می‌شود اما در این سفر تلاش می کنیم فرهنگ مناسب‌تر را در این زمینه اتخاذ نماییم. 
 
شریعتمداری گفت: تلاش ما این است که مطالبات و نامه‌های مردمی از طریق سامانه 111 که وسیله خوبی برای ارتباط با دولت است، پیگیری شود. 
 
معاون اجرایی رئیس‌جمهور، هدف از ایجاد سامانه ارتباط الکترونیک مردم و دولت را حفظ شأن و کرامت مردم عنوان کرد. 
 
* خبر رحمانی ‌فضلی از انتصاب آخرین استاندار 
 
وزیر کشور گفت: آقای فروزان‌مهر جزو گزینه‌های استانداری خراسان رضوی است اما احتمال حضورش ضعیف شده و ایشان به ستاد وزارت کشور می‌آید. 
 
عبدالرضا رحمانی فضلی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید استاندار خراسان رضوی چه زمانی مشخص می‌شود؟، اظهار داشت: هنوز به طور قطعی استاندار خراسان رضوی مشخص نشده اما انشاءالله هفته آینده استاندار را انتخاب می‌کنیم. 
 
وزیر کشور در پاسخ به این سؤال که آیا فروزان‌مهر استاندار خراسان رضوی باقی خواهد ماند،‌ تصریح کرد: آقای فروزان‌مهر جزو گزینه‌ها بوده اما حضورش ضعیف شده است و احتمالا وی به ستاد وزارت کشور می‌آید. 
 
* روایت انصاری از انتخاب مقصد اولین سفر استانی روحانی 
 
معاون پارلمانی ریاست جمهوری با اشاره به سفر روحانی به خوزستان گفت: سفر آقای رئیس جمهور به خوزستان تصمیم شخصی ایشان بود. 
 
مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه نخستین سفر استانی دولت یازدهم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سفر آقای رئیس جمهور به خوزستان تصمیم شخصی ایشان بود. 
 
وی با اشاره به سخنان امروز رئیس‌جمهور در مورد انتخاب خوزستان به عنوان نخستین مقصد سفرهای استانی گفت: این استان نقش موثری در دوران دفاع مقدس داشته است و خط مقدم دفاع از انقلاب و اسلام بود، از این رو همه عوامل اقتضا می‌کرد که اولین سفر استانی خوزستان باشد. 
 
انصاری در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد ادامه سفرهای استانی بر اساس تقاضاهای نمایندگان باشد، گفت: در ریاست جمهوری و معاونت اجرایی، کمیته‌ای تحت نظر آقای شریعتمداری برنامه‌های سفر استانی رئیس‌جمهور را برنامه‌ریزی می‌کند از این رو عوامل مختلفی در تصمیم‌گیری موثر است که باید از آنها سؤال کرد. 
 
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تأکید کرد: همه عوامل اقتضا می‌کرد اولین سفر خوزستان باشد. 
 
* جلسه شب گذشته دولتی ها برای "حقوق شهروندی" 
 
معاون حقوقی رئیس‌جمهور از برگزاری جلسه شب گذشته خود با جمعی از حقوقدانان برجسته به ‌منظور بررسی «حقوق شهروندی» خبر داد. 
 
الهام امین‌زاده درباره آخرین وضعیت تدوین منشور حقوق شهروندی در دولت تدبیر و امید، به خبرنگار فارس گفت که شب گذشته، جلسه‌ای با اساتید و نخبگان حقوق در حوزه قانون اساسی داشته است. 
 
وی با بیان اینکه در این جلسه بحث حقوق شهروندی مورد بررسی قرار گرفت، خاطر نشان کرد که در روزهای آتی جزئیات این نشست را اعلام خواهد کرد. 
 
* برگزاری جلسه هیأت دولت در تهران به ریاست جهانگیری 
 
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری از برگزاری جلسه این هفته هیات دولت به ریاست اسحاق جهانگیری در تهران خبر داد. 
 
محمد نهاوندیان رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران اعزامی به استان خوزستان اعلام کرد که جلسه هیأت دولت فردا در تهران و به ریاست اسحاق جهانگیری برگزار می‌شود. 
 
وی تصریح کرد: این جلسه به دلیل سفر استانی روحانی و بیش از نیمی از اعضای کابینه، به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. 
 
نهاوندیان اعلام کرد که برخی وزرای همراه رئیس‌جمهور در سفر به خوزستان فردا برای شرکت در جلسه هیات دولت به تهران بازمی‌گردند. 
 
* واکنش وزیر اطلاعات به پرونده "ب. ز" 
 
سیدمحمود علوی درباره پرونده بابک زنجانی گفت: تا وقتی در دستگاه قضایی برای پرونده‌ای حکم صادر نشود نمی‌توان کسی را که صرفا متهم به خلاف است به عنوان متخلف معرفی کنیم. 
 
حجت‌الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات در حاشیه سفر رئیس جمهور به خوزستان در جمع خبرنگاران درباره پرونده بابک زنجانی گفت: تا وقتی در دستگاه قضایی برای پرونده‌ای حکم صادر نشود نمی‌توان کسی را که صرفا متهم به خلاف است بعنوان متخلف معرفی کنیم. 
 
وی همچنین در پاسخ به این سوال که برای تخلفات 24 مسئول دولت قبلی پرونده قضایی تشکیل شده یا خیر؟ گفت: گزارشی به وزارت اطلاعات نرسیده است. 
 
وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤالی درباره تأمین امنیت برای سرمایه‌گذاری و اقدامات وزارت اطلاعات در این زمینه اظهار داشت: در این زمینه نمی‌توان اقدامات خاصی کرد، کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری باشند طبیعی است که در پیگیری کارهای اداری کسب مجوزهای لازم موافقت اصولی و پروانه احداث آنها و ساختمان‌ها تا به مرز تولید برسد باید سیری را طی کنند و نوعاً‌ در این مسیر با مشکلاتی مواجه می‌شود. 
 
علوی تصریح کرد: ممکن است افرادی از آنها مبالغی به ناحق درخواست کنند یا در کارشان کارشکنی کنند و انجام کار را منوط دریافت مبلغ‌های غیرقانونی کنند، در صورتی که با چنین مواردی مواجه شوند و تشکیلات ما را در جریان قرار دهند اقدام می‌کنیم تا این مزاحت‌ها را از سر راه آنها برداریم، افراد شاغل در دستگاه‌های مسئول بدون اینکه از آنها مبلغ غیرقانونی را درخواست کنند وظیفه‌شان را انجام دهند و مجوزهای لازم را صادر کنند. 
 
وی خاطر نشان کرد: اداره کل صنعت و معدن و سایر تجهیزات‌ها باید مجوزهایی را صادر کنند تا یک واحد تولیدی در یک قطعه زمین نیز کار خود را دایر کند و خط تولید را راه بیاندازد و ما از اینها حمایت کنیم. 
 
وزیر اطلاعات در پاسخ به این سؤال که آیا نگرانی‌ها و مواردی در این زمینه وجود داشته است که به دلیل آن این موضع گرفته‌اید، گفت: قبلاً ممکن بود دستگاه‌های اطلاعاتی وقتی افرادی می‌خواستند سرمایه‌گذاری کنند به عنوان فساد اقتصادی با آنان برخورد کنند، ما این مسائل را حل کرده‌ایم و به سرمایه‌گذاری به عنوان فساد اقتصادی نگاه نمی‌شود و به سرمایه‌گذار کمک و از او حمایت می‌شود. 
 
حجت‌الاسلام علوی گفت: ما با کسی که سرمایه کلان دارد و به جای اینکه در کار تولید به کار گیرد گاهی بازار سکه را ملتهب می‌کند یا بازار ارز و مسکن را ملتهب می‌کند و اثر منفی روی اقتصاد دارد برخورد می‌کنیم و نمونه‌ها و جزئیات فراوان است اما معتقدیم باید از طریق قانونی با آن برخورد صورت گیرد و نیازی به رسانه‌ای کردن آنها نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین