کد خبر: ۲۲۷۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹

اولین سفر مردمی رییس‌جمهور چگونه بود؟

ظهر سه شنبه‌ای که گذشت با ورود روحانی و تیم همراهش به خوزستان سفری آغاز شد که با سفرهایی از این دست در گذشته تفاوت هایی داشت؛ در این گام اول تنها دولتی‌ها همراه رییس‌جمهور نبودند، حضور شمخانی و رضایی به عنوان دو چهره آشنا با خواست و مطالبات مردم این خطه در کنار رییس دولت تدبیر و امید از نشانه‌های این تفاوت بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در اولین سفر رییس دولت از قبل هیچ اعلامی یا پیش‌بینی برای استقبال مردمی و رسمی در نظر گرفته نشده بود؛ این مردم خوزستان بودند که همزمان با آگاهی از انتخاب استان‌شان به عنوان اولین ایستگاه سفرهای روحانی با علاقه و خواستی قلبی پرچم های عشیره و قبیله خود را در دست گرفتند و بر روی کاغذهای مقواهای ساده مطالبات‌شان را نگاشتند و به استقبالش آمدند، مطالباتی که رییس‌جمهور و همراهانش با آن بیگانه نبودند و مهم این‌که در راستای تامین این مطالبات در طول سفر وعده‌های تحقق نیافتنی ندادند.

دیدار با مردم اهواز در مصلی این شهر اولین برنامه رسمی رییس‌جمهور در سفر به خوزستان بود؛ اجتماع بزرگی در این مصلی مخاطب سخنان روحانی بودند.

رییس دولت با اهوازی‌ها از گشایش امور کشور ظرف چند روز آتی با اجرایی شدن توافق اخیر ایران با گروه 5+1 سخن گفت و با اشاره به مشکلات مردم این شهر در زمینه برخورداری از آب آشامیدنی ، و فاضلاب شهری، نسبت به حل مشکل آب ظرف هفته آینده خبر داد.

مردم عشیره‌ها و قبایل اهواز در این دیدار حمایت خود از دولت و سیاست‌هایش را با طرح شعارهای‌شان و برافراشتن پرچم عشیره و قبیله شان در کنار طرح مطالبات اعلام کردند. برخی از این مطالبات که بی‌شمار هم بود به صورت کتبی در اختیار دولتمردان قرار گرفت، گویی گذشتگان در فریادرسی به این مردم توفیقی نداشته‌اند!

دیدار با نخبگان ، فرهنگیان و دانشگاهیان نیز در برنامه سفر بود.

در این دیدارها بیش از آن‌که رییس‌جمهورسخن بگوید گوش شنوایی برای دردها، محرومیت‌ها و مطالبات بود.

روحانی خوزستانی‌ها را به همکاری با دولت در استفاده از فضای موجود کشور با توجه به گشایش‌های ایجاد شده در امور دعوت کرد و با تاکید بر این‌که خط کشی‌های سیاسی ، جناحی و قومی را قبول ندارد از تدبیرش برای جذب نیروهای استان در مراکز صنعتی و غیرصنعتی سخن گفت و از مسوولان، خصوصا مسوولان استان خواست که در این زمینه همراهی کنند.

ریییس جمهور در دیدار فضلا و طلاب خوزستانی نیز با استناد به فتوای مقام معظم رهبری در حرمت استفاده از سلاح هسته‌ای به تببین سیاست‌های ایران در حوزه هسته‌ای پرداخت.

او با علمای خوزستانی درباب دغدغه‌هایش از اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی که غرب آن را دنبال می کند سخن گفت و آن‌ها را به نوعی به همکاری در این حوزه جهت خنثی کردن توطئه‌های غرب دعوت کرد.

دومین روز سفر روحانی به خوزستان با حضور در صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی استان آغاز شد؛ روحانی در جمع نظامیان استان در جایگاه دومین مقام رسمی کشور تصمیم دولت را در منطقه آزاد اعلام کردن خرمشهر و آبادن دعوت کرد و نظامیان استان را به همکاری جهت تسهیل در امور مردم خوزستان و خصوصا خرمشهر و آبادان به عنوان دو منطقه آزاد تجاری فراخواند.

برنامه‌های سفر فشرده تنظیم شده بود. روحانی پس از صبحگاه مشترک بلافاصله در جمع روسا و نمایندگان قبایل حاضر شد و بعد از آن‌که با حوصله دغدغه‌های‌ عشایر را شنید با آ‌ن‌ها از عزم دولت یازدهم در توسعه این استان سخن گفت، و بر نگاه مساوی دولت به همه اقوام و قبایل تاکید کرد.

حضور در نشست توسعه ظرفیت‌های استان خوزستان هم همین‌گونه بود. روحانی ابتدا دغدغه‌های فعالان استانی را شنید و سپس بخشی از سیاست‌های دولت در جهت توسعه خوزستان را تبیین کرد؛ تامین آب شرب اهالی استان، حل مشکل اروند و کارون و رفع مساله ریزگردها از جمله مواردی بود که در این جلسه به عنوان سیمایی از برنامه‌های دولت برای خوزستان به آن‌ها اشاره شد. آب‌رسانی به 550 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در آینده ای نزدیک و تامین منابع آن خبر خوبی برای خوزستانی‌ها بود.

احترام به رشادت های مردم خوزستان در دوران دفاع مقدس، از دلایل رییس‌جمهور در انتخاب این استان به عنوان اولین ایستگاه سفرهای مردمی عنوان شد. روحانی در دیدار ایثارگران استان خوزستان این را مطرح کرد وگفت که هر خدمتی به ایثارگران در مقابل خدمات آن‌ها در دوران دفاع مقدس به کشور ناچیز است. او اولویت دولت در خدمت‌رسانی به خانواده ایثارگران را مورد تاکید قرار داد و از دولتمردان خواست که این امر را پیگیری کنند.

روحانی در جمع پرسنل مجتمع نفتی داریان دارخوین در آخرین روز سفرش به خوزستان نیز بار دیگر از گشایش در گره‌های کور بعد از اجرای توافق با 5+1 ظرف روزهای آینده خبر داد و با دعوت آن‌ها به تلاش در بالابرن سطح تولید خصوصا در میادین مشترک نفتی و گازی از حمایت دولت از خدمات آن‌ها و ایستادگی‌ در برابر هرگونه فشار برای مقابله با خدمات صادقانه و خدمتگذارانه کارکنان صنعت نفت کشور سخن گفت.

رییس‌جمهور با وقوف به سهم همراهی صنعتگران نفتی کشور در پیروزی انقلاب، جمع صنعتگران نفتی منطقه دارخوین را مغتنم شمرد تا از بخشی از گلایه‌های خود نسبت به نقدهای مطرح شده پیرامون توافق اخیر با گروه 1+5 گره بگشاید و از کسانی سخن بگوید که منافع شخصی‌شان اقتضاء می‌کند که همچنان در تحریم بمانم تا آن‌ها سوء استفاده خود از شرایط را دنبال کنند.

خرمشهری‌ها و سپس آبادانی‌ها آخرین میزبانان رییس جمهور بودند. در جمع آن‌ها روحانی با مروری بر برنامه‌هایش در حوزه رفع مشکلات خوزستان از عزم دولت برای رفع مشکلات روابط با کشورهای همسایه سخن گفت. برنامه‌هایی که رونق امور در خرمشهر و آبادان را برای خرم شدن خرمشهر و آباد شدن آبادان بدنبال خواهد داشت.

جمعبندی برنامه‌های دولت در خوزستان و ارایه آن به خبرنگاران محلی آخرین گام سفر رییس‌جمهور به خوزستان بود.

شاید بتوان گفت که ادبیات جدید فردی به عنوان رییس‌جمهور در چنین سفرهایی از نشانه‌های بارز یک تفاوت بود. ادبیاتی که در عین مردم‌فهمی، مشخصه‌ای چون تدبیر را در خود نهان داشت. تدبیری که شاید توانسته باشد امید به آبادانی را در دل مردم بکارد نه این‌که انبوهی از وعده‌ها رادر استان جا بگذارد و بگذرد.

همزمان با سفر رییس‌جمهور، جلسه هیات دولت در تهران تشکیل شد. سفر به خوزستان مصوبه استانی و عدد و رقمی که محدود به کاغذ و قلم شود نداشت. قرار نیست بعد از این سفر بر اساس وعده‌های دست نایافتنی اعتبارات به سمت خوزستان سرازیر شود؛ رییس دولت تدبیر و امید در این سفر حتی در پاسخ به مطالبات مختلف بلافاصله قولی نداد، او حتی در پاسخ به مطالبه اختصاص سهمی به استان از درآمد نفتی‌ بلافاصله جواب مثبت نداد، تا کار غیرکاشناسی انجام نداده باشد و تصمیمات را منوط به بررسی کارشناسان کرد.

به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد با شناخت ظرفیت‌های هر استان و انجام کار کارشناسی از آن‌ها در جهت توسعه آن استان استفاده کند. برگزاری مراسم کلنگ زنی و به ارث گذاشتن حجم انبوهی از طرح های نیمه کاره در دستور کار دولت نیست. شاید این معنی واقعی پویش و پایشی باشد که پیش از این به عنوان نام چنین سفرهایی برگزیده شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین