کد خبر: ۲۲۷۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۴ - ۲۱:۱۷

گردهمایی همزمان در رم و تهران

آفتاب‌‌نیوز : تظاهرات در مقابل سفارت ايران در رم با فراخوان روزنامه ايتاليايی ايل فوليو برنامه ريزی شده بود که روزنامه ای نزديک به نخست وزير ايتاليا و محافظه کاران اين کشور خوانده می شود. 

ایرنا در گزارشی از رم نوشت : به‌منظور حمايت از رژيم اسراييل و دراعتراض به‌اظهارات دكتراحمدي نژاد رييس جمهور درباره لزوم محو صهيونيسم در جهان ، ساعت ‪ ۲۱‬روز پنجشنبه به وقت رم ، ازسوي يهوديان ايتاليا و طرفداران‌آنان تظاهراتي درمقابل سفارت ايران در رم برگزار شد.

تظاهركنندگان كه تعداد آنان بين دو تا سه هزار نفر تخمين زده مي‌شد، درحالي كه تعدادي ازآنان شمع‌هاي روشن و تعدادي نيز پارچه نوشته و پرچم هاي رژيم اسراييل و ايتاليا را دردست داشتند ، بادادن شعارهاي پراكنده حمايت خود را از موجوديت كيان رژيم صهيونيستي ابراز داشتند.

رویترز نیز در گزارشی خبر داد وزیران امور خارجه و دفاع ایتالیا از شرکت در تظاهرات علیه ایران و در حمایت از صهیونیستها خودداری کردند و علت این اقدام را ترس از پیامدهای خطرناک آن بر روابط کشورشان با ایران اعلام کردند.

وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که وی از آن بیم دارد که شرکتش در تظاهرات ممکن است منافع ملی کشورش را به مخاطره افکند.

منابع خبری پیشتر اعلام کردند که "جیان فرانکو فینی" قول داده بود تا در تظاهراتی که در رم در واکنش به اظهارات ضد صهیونیستی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران برگزار خواهد شد، شرکت کند اما چند ساعت پیش از آغاز تظاهرات از این مساله منصرف و تغییر عقیده داده است.

فینی گفت : من دلایل موجه و جدی دارم و بر این باورم که حضور فیزیکی من در تظاهرات امشب می تواند منجر به این شود که منافع و امنیت ملی ما به خطر بیافتد.

هرچند فینی از شرکت درتظاهرات امروز خودداری کرد، اما نماینده خود را به برای شرکت در این تجمع حمایت از صهیونیستها اعزام کرد.

این در حالی است که همزمان گروهی از دانشجويان ايرانی در مقابل سفارت ايتاليا در تهران گردآمدند تا به موضعگيری دولتمردان اين کشور عليه سخنان ضداسرائيلی رئيس جمهور ايران اعتراض کنند.

بی بی سی در باره تجمع برگزار شده در تهران و تظاهرات مقابل سفارت ایران در رم گزارش داد : در تجمع مقابل سفارت ايتاليا در تهران تظاهرکنندگان علاوه بر شعارهای معمول اين تجمعها همچون "الله ‌اکبر"، "مرگ بر آمريکا"، "مرگ بر اسرائيل" و "مرگ بر صهيونيسم"، شعارهايی در حمايت از برنامه هسته ای کشورشان نيز سردادند و پلاکاردهايی در دست داشتند که روی آنها به زبانهای فارسی، ايتاليايی و انگليسی نوشته بود: "صهيونيسم = فاشيسم = نازيسم"، "سخنان رئيس‌ جمهور در مورد اسرائيل راهبرد ۲۷ ساله جمهوری اسلامی ايران است"، "اسرائيل بايد محو شود و محو خواهد شد" و "ايتاليا از عراق خارج شود".

چند هزار ايتاليايی که اکثرا پرچم های اسرائيل و شمع های روشن در دست داشتند، پنجشنبه شب دست به تظاهراتی آرام در مقابل سفارت ايران زدند و ضمن اعتراض به درخواست محمود احمدی نژاد برای حذف اسرائيل از نقشه جهان بر "حق وجودی" اسرائيل تاکيد کردند.

تظاهرات در مقابل سفارت ايران در رم با فراخوان روزنامه ايتاليايی ايل فوليو برنامه ريزی شده که روزنامه ای نزديک به نخست وزير ايتاليا و محافظه کاران اين کشور توصيف می شود.

ده ها نماينده پارلمان و سناتور در کنار ساير چهره هايی از سراسر طيف سياسی ايتاليا و رهبران مذهبی اين کشور در اين تظاهرات که آمار ضد و نقيضی در مورد تعداد شرکت کنندگان آن در دست است حاضر شدند.

به گزارش خبرگزاری رويتر سه هزار نفر در اين تظاهرات شرکت کردند اما خبرگزاری فرانسه تعداد تظاهرکنندگان را به نقل از پليس ايتاليا 10 هزار نفر ذکر کرد.

اتفاق غيرمنتظره اين رويداد عدم حضور جيانفرانکو فينی، وزير خارجه ايتاليا، در آن بود.

به گزارش خبرگزاری رويتر، وزير دفاع ايتاليا نیز درباره سخنان احمدی نژاد گفت: "از نقطه نظر ديپلماتيک اين گل خيلی بدی بود که ايران وارد دروازه خود کرد، چون به نظر من ايران يکصدا محکوم شده است و سازمان ملل بايد عليه ايران اقدام کند."

تنها وزيری که در اين تظاهرات شرکت جست روبرتو کالدرولی، وزير اصلاحات ايتاليا، بود.

جيانفرانکو فينی، وزيرخارجه ايتاليا، اين هفته طی ديداری رسمی از اسرائيل عليه سخنان احمدی نژاد و همچنين فعاليت هسته ای ايران سخنانی ايراد کرد که مورد اعتراض دولت ايران قرار گرفت.

فينی در آن سفر اظهار اميدواری کرده بود که پرونده اتمی ايران به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین