کد خبر: ۲۲۷۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۸

پشت‌پرده روزهای ثبت‌نام انتخابات و بررسی صلاحيت‌ها از زبان آیت‌الله موسوی‌اردبيلی

«آيت‌الله هاشمي ‌رفسنجاني در آخرين ساعات براي انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم كانديدا شد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با تصميم شوراي نگهبان به علت شرايط سني‌اش فاقد صلاحيت حضور در انتخابات رياست‌جمهوري تشخيص داده شد».
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روزنامه اعتماد نوشت: هنوز هم كه هنوز است مردم ايران شوك پس از شنيدن اين دو جمله را به ياد دارند. چگونه شد كه يار ديرين امام و انقلاب احساس تكليف كرد كه به صحنه انتخابات بيايد و كمي آن طرف‌تر چگونه شد كه آيت‌الله كه رياست مجمعي براي تشخيص مصلحت نظام را بر عهده دارد فاقد صلاحيت براي رياست‌جمهوري نظام شناخته شد؟ هرچند كه پيروزي نزديك‌ترين كانديدا به آيت‌الله تا اندازه زيادي اين موضوع را به ورطه فراموشي سپرد اما هنوز هم روايت‌هاي مختلف از رد صلاحيت يار ديرين امام ادامه دارد. روايت‌ها به پيش از انتخابات رياست‌جمهوري هم مرتبط است و از روزهايي هم كه همگي براي راضي كردن آيت‌الله براي حضور در عرصه انتخابات بسيج شده بودند نيز مي‌گويند. روز گذشته آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي از مراجع تقليد كه همان هفت ماه پيش و در بحبوحه رد صلاحيت «آيت‌الله» هم از اين اقدام شوراي نگهبان ابراز نارضايتي كرده بود روايتي كرد از روزهاي پيش از انتخابات و توصيه‌اش به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني براي حضور در اين رقابت.

به هاشمي گفتم معطل نكند و ثبت نام كند

آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي با اشاره به شرايط هشت سال گذشته كشور يادآور شد: نتيجه عملكرد مسوولان در هشت سال گذشته براي همه مردم و دلسوزان انقلاب و كشور زحمت داشت؛ شرايط به گونه‌يي بود كه هيچ كس حرفش را به ديگري نمي‌گفت يا اگر مي‌گفت نتيجه‌يي در بر نداشت، اما اكنون با عوض شدن شرايط مي‌توان گفت وضع خوبي ايجاد شده است. به گزارش ايلنا، آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي به ديدار خود قبل از انتخابات رياست‌جمهوري با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني اشاره كرد و گفت: قبل از اينكه ايشان ثبت نام كنند با ايشان ديدار داشتم و پرسيدم آيا از شرايط خسته شده‌ايد يا نه؟ ايشان در پاسخ گفتند خسته شدم؛ به ايشان گفتم اگر مي‌خواهيد كاري براي مردم و كشور انجام دهيد، معطل نكنيد و ثبت نام كنيد، چرا كه اگر دخالت نكنيد وضع كشور بد‌تر از گذشته خواهد شد و بايد جواب خدا را بدهيد؛ ايشان بعد از چند روز تماس گرفتند و گفتند كه بعد از فكر كردن به اين نتيجه رسيدم كه حق با شماست.

رد صلاحيت آيت‌الله هاشمي مردم را عصباني كرد

وي اضافه كرد: بعد از اينكه ايشان ثبت نام كردند و شنيدم كه ايشان را كنار گذاشتند و رد صلاحيت كردند، با يكي از اعضاي شوراي نگهبان گفت‌وگويي داشتم و به ايشان گفتم كه شنيدم ايشان را كنار گذاشتيد؛ گفتم اين كار را نكنيد، اين كار مردم را خشمگين و نااميد مي‌كند؛ ايشان هم گفت به فلان شخص بگوييد، چرا كه او بيش از همه به اين كار اصرار دارد؛ بعد از چند روز هم شنيديم كه گفتند به بهانه پيري و از كار افتادگي ايشان را رد صلاحيت كردند در حالي كه همه مي‌دانيم ايشان براي سياست پير نيست. اين مرجع تقليد تصريح كرد: رد صلاحيت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني مردم را عصباني كرد و سبب شد كه مردم در انتخابات به حرف ايشان گوش كنند و بنابر توصيه ايشان به آقاي روحاني راي دهند. وي خاطرنشان كرد: حتي بعد از رد صلاحيت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، آقاي روحاني خدمت من آمد و گفت اگر صلاح مي‌دانيد و هر كاري لازم مي‌دانيد بگوييد تا من انجام دهم كه من به ايشان گفتم شما فعلا كاري نكنيد چرا كه شايد وضعي پيش بيايد كه حتي آقاي هاشمي و همين طور آقاي خاتمي از شما حمايت كنند. آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي گفت: خوشبختانه با روي كار آمدن دولت جديد مي‌بينيم كه اشكالات جدي در كار‌ها وجود ندارد و فعلا اوضاع اميدوار‌كننده است.

روايت‌های متفاوت از ردصلاحيت آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني: يك مقام ارشد امنيتي، برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسي صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان حضور يافت كه ابتدا مورد اعتراض برخي از اعضاي شوراي نگهبان نيز قرار گرفت و نهايتا به اعضاي شوراي نگهبان گفت: حضور هاشمي در انتخابات مي‌تواند موجب پيروزي قاطع و با راي بالاي مردم شود كه با راه و رسم آنها سازگار نيست و لذا اين شورا را متقاعد كرد كه به بهانه شرايط جسمي راي به عدم احراز صلاحيت بنده دهند.

فائزه هاشمي‌رفسنجاني: گفته مي‌شود در راي‌گيري اوليه در جلسه شوراي نگهبان اكثريت با آقاي هاشمي بود، سپس افرادي با ماموريت تغيير آرا به اين جلسه مي‌روند. احتمال بالاي پيروزي آقاي هاشمي در مرحله اول رابيان مي‌كنند و اينكه نتيجه تلاش‌هايشان در اين سال‌ها با آمدن آقاي هاشمي هدر مي‌رود و حذف ايشان در اين مرحله بي‌دردسرتر از حذف ايشان پس از برگزاري انتخابات است و[... ] دوباره راي‌گيري مي‌شود، بعضي اعضاي شوراي نگهبان اعتراض مي‌كنند و بعضي به عنوان اعتراض جلسه را ترك مي‌كنند. ماموريت انجام مي‌شود، يعني آقاي هاشمي رد صلاحيت شد

محمد هاشمي‌رفسنجاني: جريان افراطي براي از دست ندادن همه اميدهاي خود راه چاره را در حذف هاشمي از صحنه انتخابات ديدند و با اعزام افرادي خواهان انصراف هاشمي‌رفسنجاني شدند و همزمان تهديد كردند اگر ايشان انصراف ندهد او رد صلاحيت خواهد شد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در پاسخ به اين پيام‌ها و تهديد‌ها گفتند: «مگر من با مردم نفاق دارم». چند روز قبل اعلام ورود كردم و حالا بگويم انصراف مي‌دهم؟! من هرگز انصراف نخواهم داد و در برابر رد صلاحيت هم اعتراض نخواهم كرد! اين‌گونه اظهارات و صبر و شكيبايي محبوبيت هاشمي را به طور لحظه‌يي در ميان مردم بالا مي‌برد و رقبا را هر لحظه عصباني‌تر مي‌كرد. سرانجام آنچه هيچ‌كس تصور آن را هم نمي‌كرد رخ داد و هاشمي اين شناسنامه نهضت و انقلاب اسلامي با اعلام شوراي نگهبان رد صلاحيت شد.

روايت‌های متفاوت از ردصلاحيت آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانیعباسعلي كدخدايي، سخنگوي وقت شوراي نگهبان: درباره آقاي هاشمي وقتي راي‌گيري شد ايشان راي لازم را نداشت. آقايان فقهاي شوراي نگهبان به‌ويژه دبير شورا، حضرت آيت‌الله جنتي گفتند كه بهتر است برخي آقايان بزرگان با ايشان ملاقاتي داشته باشند و بگويند با توجه به اين راي، بعد گلايه‌يي نكنند كه چرا به ما نگفتيد.

غلامعلي رجايي، مشاور فرهنگي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني: در 31 ارديبهشت ماه آقاي دكتر علي لاريجاني رياست مجلس از پله‌هاي مجمع تشخيص مصلحت بالا مي‌آمد. معلوم بود در آن صبح اول وقت كاري مجلس كه مشغول بررسي لايحه بودجه است، براي مذاكره در امر مهمي به ملاقات آقاي هاشمي آمده است. پس از اينكه ملاقات نيم ساعته او تمام شد و از اتاق بيرون آمد كه برود، به چهره‌اش كه نگاه كردم، احساس كردم از ملاقاتش با حاج آقا نتيجه نگرفته است و راضي نيست. پس از آن آيت‌الله هاشمي در جلسه گفت: آقاي لاريجاني پيغامي از شوراي نگهبان آورده بود كه من از حضور در صحنه انتخابات انصراف بدهم. من به ايشان گفتم: هرگز اين كار را نمي‌كنم. پس از بحث‌هايي كه شد، گفتم: رهبري به من بگويند انصراف بده كه در اين صورت البته با ذكر دستور رهبري انصراف مي‌دهم. راه ديگر اين است كه شوراي نگهبان اعلام عدم احراز صلاحيت بكند، خب بكند. من هيچ اعتراضي نخواهم كرد. آقاي هاشمي گفتند: به آقاي لاريجاني گفتم: اگربدون دليل انصراف بدهم به مردم چه جواب بدهم؟ و مردم چه مي‌گويند؟ آقاي هاشمي گفتند: آقاي لاريجاني وقتي موضع مرا ديد، ازمن پرسيد: اگرشما انصراف ندهيد و شوراي نگهبان صلاحيت شما را رد بكند، دراين صورت عكس‌العمل شما چه خواهد بود؟ به ايشان گفتم: عكس‌العملي نشان نخواهم داد. با مردم صحبت خواهم كرد و مسائل را با آنها در ميان خواهم گذاشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین