کد خبر: ۲۲۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۴ - ۱۷:۲۶

ايرانيان در یک سال، يک ميليارد قرص استامينوفن خوردند

آفتاب‌‌نیوز : دكتر رسول ديناروند با اشاره به اين كه پر مصرف‌ترين دارو در كشور از نظر عددي در سال گذشته استامينوفن و از نظر ريالي آموكسي‌سيلين بوده است، گفت: ايرانيان سال گذشته براي مصرف آموكسي سيلين حدود 30 ميليارد تومان هزينه كرده‌اند.

وي با بيان اينكه بيشترين هزينه داروهاي وارداتي به داروي اينترفرون بتا (داروي مورد مصرف بيماران ام‌. اس) تعلق گرفته است، افزود: در سال گذشته بيش از 40 ميليارد تومان براي اين دارو هزينه شده كه 80 درصد اين مبلغ از طريق يارانه‌ها هزينه شده و بقيه آن نيز توسط بيمه‌ها پرداخت شده است.

به گفته ديناروند، سرانه مصرف دارو در ايران از نظر ريال حدود 13 هزار و 600 تومان و از نظر تعداد 341 قلم داروست.

معاون غذا و داروي وزارت بهداشت با اشاره به غيرمنطقي بودن مصرف دارو در كشور گفت: ‌بخشي از غير منطقي بودن مصرف دارو در كشور ناشي از غير منطقي بودن تجويز داروهاست و بخشي هم مربوط به نحوه مصرف داروهاست؛ به عنوان مثال مصرف بي‌رويه آنتي‌بيوتيک و همچنين كامل نكردن دوره درمان اين دارو سبب شده كه آنتي‌بيوتيک جزو پرمصرف‌ترين دارو در كشور محسوب شود.

ديناروند افزود: تجويز فرآورده‌هاي تزريقي، هورموني و مسكن در نسخه از سوي پزشكان بيشتر از استانداردهاي جهاني است كه خود عامل غيرمنطقي بودن مصرف دارو در كشور مي‌شود.



انتهاي پيام

کد خبر: 8408

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین