کد خبر: ۲۲۸۱۸۸
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷

لیر ترکیه در سرازیری سقوط

ارزش واحد پول ترکیه ˈلیرˈ روز سه شنبه به پایین ترین سطح تاریخی در برابر دلار آمریکا رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، در شرایطی که ترکیه با بحرانی سیاسی در پی رسوایی مالی در این کشور دست و پنجه نرم می کند، ارزش واحد پول این کشور امروز به پایین ترین سطح خود در برابر دلار آمریکا رسید. 

هر دلار آمریکا روز سه شنبه در بازار ارز استانبول 252/2 لیر ترک به فروش رفت. 

ˈبارش بالجسˈ کارشناس اقتصادی روزنامه حریت روز گذشته نوشت: چندین شرکت تجاری ورشکستگی خود را اعلام کرد و در صورت ادامه تنش سیاسی در ترکیه هفته های آینده این کشورشاهد افت بیشتر نرخ لیر ترک در قبال ارزهای معتبر خواهد بود. 

وی گفت: بانک مرکزی ترکیه نرخ دلار در آخر سال 2013 میلادی را 92/1 لیر پیش بینی کرده بود و اغلب شرکت ها بر اساس این تخمین حساب و کتاب کرده بودند که با افزایش نرخ دلار به 252/2 لیر شرکت ها با مشکلات مالی بزرگی رو به رو شدند.

نرخ دلار در پیش از بروز بحران سیاسی در ترکیه حدود 90/1 لیر بود.

در ارتباط با پرونده فساد توسط پلیس و دادستان استانبول شماری از منتسبان به دولت ترکیه، دو نفر از فرزندان وزرای سابق کابینه و برخی از فعالان اقتصادی به اتهام فساد و اخذ رشوه بازداشت شدند.

ˈکنعان چامورجوˈ نویسنده و کارشناس ترک، علت کاهش ارزش لیر ترک (واحد پول ترکیه) نسبت به ارزهای خارجی را وابستگی اقتصاد ترکیه به غرب دانست. 

وی با یادآوری تلاش ˈکمال درویشˈ، کارشناس مباحث اقتصادی ترکیه در سال 2001 میلادی برای تغییر ساختار اقتصادی این کشور به منظور الحاق اقتصاد ترکیه به اقتصاد بین المللی گفت: این تغییرات سبب شد، وابستگی این رژیم به سرمایه گذاری های خارجی بیشتر شود ، هرچند که دولت آنکارا از نظر جذب سرمایه گذاری خارجی موفق عمل کرده ولی موجب شکنندگی اقتصاد ترکیه شده است. 

این کارشناس اقتصادی افزود: دولت اردوغان، تغییرات اقتصادی ایجاد شده در سال 2001 میلادی را پذیرفت و تلاش کرد که از این تغییرات از جمله جذب سرمایه گذاری خارجی برای جبران بدهی های این کشور استفاده کند تا اینکه بتواند به حکومت خود ادامه دهد که این ساختار شکننده در مقابل تحولات اقتصادی و سیاسی سال گذشته میلادی به یکباره خودش را نشان داد. 

به گزارش ایرنا، چارموجو با بیان اینکه اقتصاد ترکیه وابسته به پول های خارجی است، افزود؛ اکنون صدای شکستن پایه های اقتصاد مبتنی بر سرمایه گذاری خارجی در ترکیه به گوش می رسد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین