کد خبر: ۲۲۸۲۷۹
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
خروج پرونده هسته‌ای از وزارت خارجه کذب است

نوبخت: چگونگی نحوه ادامه قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت تصویب شد

سخنگوی دولت بحث تقدیم تبصره هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس و نجات دریاچه ارومیه را از موضوعات مهم در جلسه امروز هیات وزیران اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره موارد مورد توجه در جلسه امروز هیات دولت، گفت: با عنایت به این‌که کمیسیون محترم تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص رسیدگی به لایحه بودجه آخرین جلسات‌شان را تشکیل می‌دهد و با توجه به توافقی که با مجلس محترم صورت گرفته بود که موضوع هدفمندی یارانه‌ها در قالب یک تبصره به مجلس محترم تقدیم شود امروز هیات محترم وزیران چارچوب این تبصره را تایید کردند و با توجه به تایید متن محتوا، امروز این تبصره به مجلس محترم تقدیم خواهد شد.

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قیمت بنزین در این بحث گنجانده شده است، تصریح کرد: قرار نبود که در تبصره قیمت بنزین را تعیین کنیم.

وی در ادامه موضوع نجات دریاچه ارومیه را از دیگر مباحث مورد توجه در جلسه امروز هیات وزیران خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع که از ابتدا در دستور کار دولت قرار داشت و کارگروه ویژه‌ای هم برای آن تشکیل شده بود در جهت اینکه این کارگروه ساختار پویایی داشته باشد جناب آقای مهندس چیت‌چیان (وزیر نیرو) پیشنهاداتی داشتند که به تصویب رسید.

سخنگوی دولت گفت: با توجه به رویکرد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که به بحث محیط زیست و رفع آلودگی شهرهای بزرگ توجه و تصمیمات مهمی داشت امیدواریم شرایط محیطی‌مان به گونه‌ای باشد که خانم ابتکار رییس محترم سازمان حفاظت از محیط زیست بتوانند با توجه به اختیارات قانونی که دارند به نحوی عمل کنند که محیط زیست برای همه شهروندان عزیز و مردم خوبمان در کشور مناسب و آماده باشد.

خبرنگاری در ادامه به سخنگوی دولت گفت "اگرچه دولت اصل را بر نپرداختن به حاشیه‌ها گذاشته است اما به هر ترتیب موضوعی مثل توافقنامه ژنو منتقدانی داشت و بحث تأثیر توافق ژنو بر اقتصاد مورد توجه است. در این باره توضیح دهید.

نوبخت در این باره اظهار کرد: درباره دستاوردهای توافق ژنو بارها از سوی سرکار خانم افخم و دکتر ظریف توضیحاتی ارائه شده است. حال اینکه عده‌ای مخالف باشند یا تشکیک کنند، بر خود فرض می‌دانیم که به نحو شایسته اطلاع‌رسانی کنیم و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی درباره تأثیر این توافقنامه بر اقتصاد نیز گفت: در این توافق بخشی از تحریم‌هایی که در حال حاضر در اقتصاد داریم، برداشته می‌شود که یکی از آنها در حوزه پتروشیمی بوده و با برداشتن تحریم‌ها در بخش پتروشیمی، کمک‌هایی در بحث کشتی‌های نفتکش و صنعت خودرو نیز خواهیم داشت. همچنین سایه سنگینی که تحریم‌ها روی مساله جابجایی و نقل و انتقالات ارزی داشتند تخفیف پیدا می‌کند و این موضوع فرصت‌های خوبی برای اقتصاد ایجاد خواهد کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به آزاد شدن چهار میلیارد دلار از دارایی‌های ایران اظهار کرد: قطعاً این روند فضای مناسب‌تری را برای بهبود کسب و کار فراهم می‌کند. البته باید گفت که ما در بودجه قصدمان این بوده که اعداد و ارقام را معطوف به توافقنامه ژنو نکنیم. ما کار خود را بر اساس وضع موجود انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه "وضعمان در سال آینده به مراتب از سال جاری بهتر خواهد بود"، تاکید کرد: ما حتی برای شرایط بدبینانه هم برنامه‌ریزی داریم.

سخنگوی دولت درباره احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز گفت: با توجه به اینکه شورای محترم نگهبان چند ایراد به مصوبه این موضوع داشت، باید ببینیم که مجلس نسبت به رفع ایرادات شورای نگهبان چه تمهیداتی می‌اندیشد.

نوبخت خاطرنشان کرد: باید ببینیم در نهایت رییس‌جمهور در چارچوب همین مصوبه عمل خواهد کرد یا اینکه از اختیاراتی که در قانون اساسی برای ایشان در نظر گرفته شده است، استفاده می‌کند.

خبرنگار دیگری از نوبخت پرسید "شایعه‌ای مطرح شده مبنی بر اینکه قرار است پرونده هسته‌ای از وزارت خارجه گرفته و به بخشی مستقل داده شود، آیا این موضوع درست است؟" که و پاسخ داد: این موضوع غیرواقعی است و تکذیب می‌شود.

همچنین در مورد سفرهای استانی و انتقادات وارد شده به سفر رییس‌جمهور به خوزستان از نوبخت سوال شد و به او گفته شد "آیا دولت مجبور بود یکسری کارها همچون جمع‌آوری نامه‌ها را انجام دهد و آیا آقای رییس‌جمهور حتما باید با زبان عربی با مردم صحبت می‌کرد؟ برخی این موضوعات را پوپولیستی دانسته‌اند.

نوبخت نیز در پاسخ اظهار کرد: به هر ترتیب سفر آقای رییس‌جمهور به آن استان انجام شد و سعی می‌شود از نکات مثبت سفرهای پیشین استفاده کنیم و کاستی‌ها را در این سفرها نداشته باشیم. بدون اینکه سازماندهی خاصی برای استقبال مردم وجود داشته باشد از سوی مردم قدرشناس استقبال کم‌نظیری انجام شد.

وی ادامه داد: نمی‌شود که ما به مردم بگوییم نامه ندهید. آنها نامه دادند و ما با احترام آن نامه‌ها را دریافت کردیم. همچنین آقای رییس‌جمهور در استانی که جمعی از هموطنان ما به زبان دیگری صحبت می‌کردند با آن زبان صحبت کردند که این خود یک نقطه قوت است و وجه پوپولیستی ندارد و یک برخورد صمیمانه قلمداد می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: اگر نسبت به آنچه انجام می‌دهیم انتقاد درست کنند، خود را اصلاح می‌کنیم اما اگر انتقادات نادرست باشد، آنچه را که افکار عمومی طلب کند انجام خواهیم داد. در همین راستا می‌توانم مثالی بزنم؛ در همان سفر استانی در یکی از گردهمایی‌ها توقعی مطرح شده بود و همه انتظار داشتند آقای رییس‌جمهور آن توقع را تأیید کند اما ایشان گفتند که اجازه دهید روی این بحث کار کارشناسی انجام شود. شاید آن جلسه با وجود آن همه شور و اشتیاق، سرد شد اما این پاسخ در راستای رویکرد منطقی دولت از سوی رییس‌جمهور عنوان شد.

نوبخت افزود: ضمن اینکه نباید سوار یک موج احساسی شد، اما در موضوع رفتار صمیمانه با مردم هم نمی‌توان از واژه پوپولیستی استفاده کرد. اهتمام و توجه به کار مردم، مهم است. ضمن اینکه فکر آقای رییس‌جمهور به مذاکرات ژنو معطوف است، اما فکر ایشان به مسائل اساسی و بسترساز جامعه هم معطوف است و از مساله سفره مردم غافل نیست. همچنین اینکه عده‌ای بگویند توزیع سبد کالاها نوعی رفتار پوپولیستی است، جنبه افراطی دارد. قصد ما این نیست که شما ما را مدام تشویق کنید بلکه حتماً باید نقد هم بشویم اما به هر ترتیب فاصله نقد و خرده‌گیری در پاره‌ای موارد معنی‌دار خواهد بود.

در ادامه، خبرنگار دیگری از سخنگوی دولت پرسید به نظر می‌رسد هر وقت اسم هدفمندی یارانه‌ها می‌آید، دست مردان دولت می‌لرزد و گویا در این رابطه سردرگمی وجود دارد، همچنین بحث‌هایی مطرح است در مورد اینکه کالاهایی که به عنوان سبد کالا قرار است به مردم داده شود در انبار مانده بوده و اینکه وقتی ما برای هدفمندی یارانه‌ منابع نداریم، منابع این سبد کالا از کجا تأمین می‌شود؟

نوبخت در این باره اظهار کرد: هدفمندی بسیار مهم است؛ چراکه تمام آحاد جامعه به نوعی از چگونگی اجرای این قانون تحت تاثیر قرار می‌گیرند، بنابراین دولت تدبیر و امید اگر قرار است روی این موضوع کار کند باید با دقت عمل این کار را انجام دهد و اینکه ما سه - چهار ماه است با دقت این موضوع را بررسی می‌کنیم، یک نقطه قوت است. می‌شود تصمیم شتابزده گرفت و متوجه آثارش نبود اما این روند به اقتصاد ما شوک وارد خواهد کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به ارائه تبصره هدفمندی یارانه‌ها به کمیسیون تلفیق که بعدازظهر امروز از سوی دولت انجام می‌شود نیز گفت: هر نوع پرداخت یارانه‌ها در این چارچوب قرار می‌گیرد. برای حوزه‌های تولید، محیط زیست و سلامت، عدد مشخص وجود دارد. همچنین اینکه چطور بتوانیم در این بحث حمل و نقل عمومی را مدیریت کنیم که آلودگی هوا تقلیل پیدا کند نیز لحاظ شده است.

وی همچنین درباره ارائه سبد کالا تصریح کرد: در این راستا مشخصاً از بودجه عمومی استفاده شده است. ما باید بخشی از جامعه‌مان را به این ترتیب مورد توجه و کمک قرار دهیم. حال اینکه گفته شود چیزی روی دست ما مانده و می‌خواهیم آن را به مردم دهیم، تحقیر کردن اقدام دولت است.

خبرنگار دیگری نیز پرسید "طبق گفته سازمان بازرسی، تعدادی از مدیران درجه بالای دولتی تحت تعقیب قرار می‌گیرند؛ آیا این مدیران در دولت فعلی هم هستند؟" که نوبخت گفت: در این دولت مدیری تحت تعقیب نبوده است. رسانه‌ها نسبت به احضار برخی مقامات دولت قبل مطالبی منتشر کردند. شاید این موضوع نظر مقام بازرسی بوده باشد.

به گزارش ایسنا نوبخت در برابر پرسش خبرنگار دیگری در مورد نوع تعامل مجلس و دولت و اینکه آیا نگاه دولت به این تعامل خوش‌بینانه است؟، پاسخ داد: ما واقع‌بینانه با مجلس محترم نهایت تعامل را داریم. اینطور نیست که ما فکر کنیم در پاره‌ای موارد که نمایندگان محترم از حقشان در جهت تدقیق بیشتر بر عملکرد دولت استفاده کردند، ما این را تضییع دولت بدانیم.

وی افزود: مشخصاً از داخل مجلس در مورد عملکرد دولت اقداماتی اثرگذار انجام شد. یکی اینکه ما قانون بودجه سال 92 را به مجلس بردیم و سه مصوبه بسیار خوب و اثرگذار و مفید از سوی مجلس به دولت داده شد. یکی اختیار تقلیل سطح سقف بودجه بوده است، دیگری اجازه تخصیص و انعطاف در تخصیص به دولت بوده است و دیگری اجازه استفاده از منابع صندوق توسعه برای پیش‌پرداخت طرح‌های فاینانس و عمرانی بوده است. اینها همه موارد مهمی بود که ما باید برای آنها قدردان نمایندگان محترم باشیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: با توجه به ارائه لایحه بودجه سال 93 به مجلس نیز باید گفت که مجلس محترم خیلی سریع اقدامات لازم را برای رسیدگی آغاز کرد. بعد از دو جلسه کلیات لایحه بودجه سال 93 را نسبتاً به اتفاق آرا تصویب کرد و تا الان هم مرور درآمدی و هزینه‌ای بود که تا فردا رسیدگی‌اش تمام می‌شود خدمت شما عرض کنم که کمیسیون محترم تلفیق هیچ تغییرات ماهوی و اساسی در این لایحه نداده است.

خبرنگاری در ادامه این نشست گفت که به هر ترتیب بخش تندرویی در مجلس وجود دارند که این ایرادات را به دولت می‌گیرند و نوبخت هم در این باره گفت: هر چقدر آنها انتقاد کنند، ما گوش می‌کنیم. آنها هر مقدار انرژی دارند، سوال کنند و ما هر مقدار انرژی داشته باشیم جواب می‌دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نگاه کمّی در نظر گرفته شده در تبصره هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد:‌ در این تبصره سقف مبلغی که باید از جهت دریافت و پرداخت در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص شود، تعیین شده است.

نوبخت اضافه کرد: در بند 80 و 81 قانون بودجه سال 92 سقف عددی که برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال جاری است، پنجاه هزار میلیارد تومان بود که این عدد در سال 93، 63 هزار میلیارد تومان است و دقیقاً نحوه پرداختش در ارتباط با بحث تولید حداقل 10 هزار میلیارد تومان خواهد بود. در واقع این رقم به بخش تولید داده خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه "در بخش سلامت، نزدیک به 12 هزار میلیارد تومان اختصاص داده خواهد شد"، افزود: در این تبصره همچنین تاکید شده که برای شهرهای بزرگ با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در جهت مقابله با آلودگی هوا یا اقداماتی که موجب بهبود شرایط محیط زیست می‌شود، عوارض خاص منظور شود. بنابراین چارچوب این تبصره در همان چارچوب فراختر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب دی‌ماه 1388 است.

نوبخت در پایان گفت: آن چیزی که برای حامل‌های انرژی و برای بحث توزیع بین خانوارها در نظر گرفته شده، حدود پنجاه هزار میلیارد تومانش برای توزیع نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند و همچنین حوزه سلامت اختصاص داده شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین