کد خبر: ۲۲۸۳۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹

ظریف: ما با انهدام هیچ یک از توانمندی‌های خود موافقت نکرده‌ایم

شبکه ˈسی ان انˈ آمریکا گفت: وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ضمن اشتباه خواندن ادبیات دولت ˈباراک اوباماˈ درباره امتیازات داده شده به ایران در چارچوب توافقنامه هسته ای صورت گرفته تاکید کرد، ما با انهدام و برچیدن هیچ چیز موافقت نکرده ایم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش این شبکه آمریکایی، ˈمحمد جواد ظریفˈ در داووس سوئیس در گفت وگو با ˈجیم اسکیتوˈ خبرنگار ارشد حوزه امنیت ملی ˈسی ان انˈ گفت: واژگانی ( ترمینولوژی ) که کاخ سفید برای تشریح این توافقنامه استفاده می کند با متن توافق شده از سوی ایران و سایر کشورهای حاضر در مذاکرات 5+ 1 فرق دارد. 

ظریف افزود: ˈنسخه کاخ سفید، امتیازات داده شده را کم اهمیت می خواند و در رابطه با تعهداتی که ایران طبق این توافقنامه به عهده گرفت، مبالغه می کند.ˈ

به گزارش ایرنا به نقل از ˈسی ان انˈ، ظریف دولت اوباما را متهم کرد که به واسطه استفاده از چنین ادبیاتی موجب ایجاد برداشت و تصور اشتباه می شود.

وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان کرد: ˈکاخ سفید تلاش می کند تا آن (توافقنامه) را در حکم انهدام و برچیدن برنامه هسته ای ایران به تصویر بکشد. این ادبیاتی است که آنها استفاده می کنند.ˈ

ظریف ضمن درخواست از اسکیتو برای مطالعه متن این توافقنامه، گفت، اگر حتی یک کلمه در کل این متن پیدا کردید که شباهتی به برچیدن داشته باشد و یا بتواند به عنوان برچیدن تعریف شود، من حرف خود را پس خواهم گرفت. 

وی تکرار کرد: ˈما هیچ سانتریفیوژی را از بین نمی بریم، هیچ یک از تجهیزات را نابود نمی کنیم و بالای 5 درصد نیز اورانیوم تولید و غنی سازی نمی کنیم. نیازی به تاکید بیش از حد شما نیست.ˈ

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به فشار سیاسی که دو طرف(ایران و آمریکا) در داخل با آن مواجه اند، از احضار خود به مجلس ایران به منظور پاسخگویی به برخی سوالات گفت و افزود، همه ما با مشکلات، فرصت ها، نگرانی ها و سوء ظن هایی مواجه ایم. 

وی در زمینه مذاکراتش با ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا گفت: ˈاین بسیار دشوار است زیرا هر کدام از ما با انواع و اقسام توشه ها در مذاکرات شرکت می کنیم. پیشرفت هایی حاصل شده است اما، هنوز زود است که درباره اعتماد صحبت شود.ˈ 

به نوشته ˈسی ان انˈ، ظریف ضمن ابراز امیدواری درباره موفقیت مذاکرات ژنو2، از گروه های مخالف سوری و طرفدارانشان به خاطر گسترش تروریسم و تلاش برای تحمیل خواست خود بر مردم سوریه انتقاد کرد و گفت، توافقنامه ای که موجب تشکیل دولتی منتخب به لحاظ اصول دمکراسی در سوریه شود، تنها راه حل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین