کد خبر: ۲۲۸۴۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۸۴ - ۰۹:۵۲

مشرف فعلا جت نمی خرد

آفتاب‌‌نیوز : ژنرال مشرف که پس از ديدار از يک بيمارستان صحرايی ارتش آمريکا در مظفرآباد، مرکز کشمير تحت اداره پاکستان، سخن می گفت افزود که کشور وی بايد تمامی توان و منابع مالی خود را بر اجرای برنامه های امدادرسانی به زلزله زدگان و جبران خسارات گسترده زلزله اخير متمرکز کند و امکان مالی عمل به قرارداد خريد جنگنده های اف 16 آمريکايی را ندارد.

شهر مظفرآباد در جريان زلزله روز 8 اکتبر به شدت خسارت ديد و هزاران تن از ساکنان اين شهر جان خود را از دست دادند.

وی همچنين کشورهای غربی را به دليل ناکافی بودن کمک های آنها به زلزله زدگان مورد سرزنش قرار داد و با اشاره به کمک های گسترده جهانی به مناطق آسيب ديده از سونامی اقيانوس هند در پايان سال 2004 و امدادرسانی به آسيب ديدگان از تندباد کاترينا در سال جاری، غرب را به آنچه که معيارهای دوگانه در کمک رسانی می خواند متهم کرد.
رييس جمهوری پاکستان شرايط زلزله زدگان کشمير را بدتر از آسيب ديدگان از سونامی شرق آسيا دانسته و غرب را به داشتن معيارهای دوگانه در امدادرسانی متهم کرده است

ژنرال مشرف، که در آستانه برگزاری همايش کمک به زلزله زدگان کشمير در مصاحبه ای با بی بی سی سخن می گفت از جامعه جهانی، کشورهای مسلمان و پاکستانی ها در تمام نقاط جهان خواست برای کمک به زلزله زدگان سخاوتمندی به خرج دهند.

مقامات پاکستانی گفته اند که در زلزله اخير در آن کشور بيش از هفتاد هزار تن کشته شده اند و صدها هزار تن خانه های خود را از دست داده اند و به کمک های فوری و بلند مدت نياز دارند.

نابودی تاسيسات اقتصادی در اين منطقه نيز امکان امرار معاش بسياری از بازماندگان زمين لرزه را از ميان برده است. 
 در ماه مارس سال جاری، مقامات آمريکايی در اقدامی که به نشانه قدردانی از همکاری پاکستان در مبارزه جهانی عليه تروريسم تعبير شد ممنوعيت فروش تسليحات پيشرفته به پاکستان را لغو و با فروش جنگنده های اف 16 به اين کشور موافقت کردند.

تحريم تسليحاتی ايالات متحده عليه پاکستان پانزده سال قبل و در اعتراض به برنامه های هسته ای اين کشور وضع شده بود اما در سال جاری، دولت ايالات متحده گفت که فروش هواپيماهای جديد به پاکستان باعث برهم خوردن توازن نظامی منطقه نخواهد شد.

در ماه ژوئن دولت پاکستان اعلام کرد تصميم دارد ابتدا دو فروند از اين نوع هواپيما را خريداری کند اما بعدا تعداد بيشتری سفارش خواهد داد.

آمريکا پس از سالها تحريم تسليحاتی پاکستان با فروش جنگنده ها به اين کشور موافقت کرده بود

رييس جمهوری پاکستان گفت که کمک به زلزله زدگان بر ساير ملاحظات دولت وی اولويت دارد و اظهار نظر کرد که علت کمبود کمک های بشردوستانه غرب اين بوده است که برخلاف سونامی شرق آسيا، جهانگردان غربی در مناطق زلزله زده پاکستان حضور نداشتند در حاليکه ساکنان اين مناطق با شرايطی دشوارتر از سونامی زدگان مواجه هستند.

همزمان، يان اگلاند، هماهنگ کننده عمليات امدادرسانی سازمان ملل متحد، نيازهای آسيب ديدگان از زلزله کشمير پاکستان را "منحصر به فرد" توصيف کرده و خواستار افزايش سريع کمک تا قبل از فرارسيدن فصل زمستان در اين منطقه کوهستانی شده است.

وی نيز خسارات زلزله و دامنه فاجعه انسانی ناشی از آن را بيش از سونامی شرق آسيا دانسته است. 

  اگلاند گفته است که تا کنون سازمان ملل متحد تنها حدود 130 ميليون دلار کمک برای زلزله زدگان پاکستان دريافت داشته اما مقادير بيشتری به فوريت مورد نياز است.

به گفته وی، نزديک به پانزده هزار روستای منطقه نابود شده و ساکنان آنها در شرايط وخيمی به سر می برند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین