کد خبر: ۲۲۸۴۶۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵

مرگ روزانه 9 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در کشور

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که با احتساب بعد خانوار حدود 6 میلیون نفر به طور مستقیم با مواد مخدر درگیری دارند و روزانه نیز 8 تا 9 نفر جان خود را بر اثر مصرف مواد مخدر از دست می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست صمیمی با محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه در مبارزه با مواد مخدر باید بسیجی وار شرکت کرد، گفت بسیج تاکنون مشارکت فعالی در برخورد با آسیب‌های ‏اجتماعی همچون زلزله، سیل و طرح واکسیناسیون فلج اطفال داشته لذا می‌تواند در مبارزه با مواد مخدر نیز حضوری فعال ‏داشته و به خوبی وارد عمل شود.‏

 رحمانی‌فضلی در این نشست که در محل ستاد برگزار شد، با تاکید بر اهمیت توجه به مسئله مبارزه با مواد مخدر گفت: بازتابی که اعتیاد و مواد مخدر در جامعه و سطوح مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی آن داشته نشان می‌دهد که هنوز جامعه و حتی برخی از مسئولان از اهمیت پرداختن به مسئله مبارزه با این پدیده شوم بی اطلاع هستند.

وی افزود: اعتیاد و مواد مخدر باعث بروز آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها همچون سرقت، طلاق، قتل، تجاوز به عنف؛ همسر آزاری و کودک آزاری می‌شود و روزانه نیز 8 تا 9 نفر جان خود را بر اثر مصرف مواد مخدر از دست می‌دهند.

دبیرکل ستاد ادامه داد: یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که با احتساب بعد خانوار حدود 6 میلیون نفر به طور مستقیم با مواد مخدر درگیری دارند که این رقمی قابل توجه و نیازمند بسیج عمومی برای حل این مسئله است.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: طبق پژوهش‌های صورت گرفته 63 درصد از جامعه معتادان متاهل، 52 درصد شاغل و بیش از 75 درصد دارای مدرک دیپلم به بالا هستند، که این نشان می‌دهد مواد مخدر، مسئله‌ای پیچیده است و دیگر نمی‌توان گفت که فقر، بیکاری و تجرد عامل اعتیاد هستند.

وی خطاب به مسئولان حاضر در جلسه بیان داشت: در مبارزه با مواد مخدر باید بسیجی وار شرکت کرد و انتظار ما این است که این امر، به عنوان یکی از ماموریت‌های بسیج مطرح شود؛ چرا که تجربه نشان داده که بسیج در برخورد با آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر و با نفوذ بوده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: نیروی انتظامی، از سال 86 به بعد در نظرسنجی‌هایی که در بین مردم انجام داد، اعلام کرد که موضوع مواد مخدر و اعتیاد نخستین نگرانی مردم است، لذا بسیج با توجه به جایگاه حساسی که در نشان دادن چهره نظام جمهوری اسلامی و مشارکت فعال در برخورد با آسیب‌های اجتماعی همچون زلزله، سیل و طرح واکسیناسیون فلج اطفال دارد، می‌تواند در مبارزه با مواد مخدر حضوری فعال داشته و به خوبی وارد عمل شود.

رحمانی‌فضلی گفت: با توجه به سیاست ستاد مبنی بر توجه به حوزه‌های پیشگیری، درمان و صیانت از بهبودیافتگان؛ انتظار می‌رود که بسیج در امر مبارزه به این مولفه‌ها توجه جدی داشته باشد، لذا طرح‌هایی که از سوی این سازمان ارائه می‌شود باید همه‌جانبه و دارای ورودی مشخص باشند.

وی همچنین بر مشارکت فعال و جدی مردم در امر مبارزه و برانگیختگی حس مشارکت‌جویی آنان، ایجاد فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای، حضور موثر صدا و سیما، ایجاد و معرفی شهرهای پاک کشور، حضور جدی قوه قضاییه در برخورد با محکومان و اجرای سریع پرونده‌های آنان، آموزش خانواده‌ها، استفاده از بهبودیافتگان در زمینه‌های رسانه‌ای و امر مبارزه، بهره‌گیری از ظرفیت مهم سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکیل خیریه جهت کمک به خانواده‌های معتادان و برگزاری منظم جلسات شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها تاکید کرد.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اجرای دقیق طرح مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر و روانگردان‌ها به صورت پایلوت در 5 شهرستان در استان‌های اصفهان، کرمانشاه، همدان، مازندران و تهران پیشنهاد داد: بسیج اجرای این طرح را در 5 مرکز استان‌ بررسی و زمانبندی‌های مربوطه را مشخص کند، تا ان شالله در اسفند ماه تفاهمنامه نهایی جهت ادامه این طرح امضا و از فرودین سال 93 اجرای طرح شروع شود.

وی گفت: به مبارزه با مواد مخدر باید به عنوان وظیفه دینی و اعتقادی نگاه کرد تا انشالله بتوانیم با مشارکت فعال همه آحاد جامعه همچون بسیج در امر مبارزه موفق شویم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین