کد خبر: ۲۲۸۵۸۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲

نظرنجفی درباره تأسیس دفترآژانس درتهران

نجفی با اشاره به اینکه تأمین هزینه های رفت و آمد بازرسان بر عهده آژانس است و ایران هزینه ای در این زمینه پرداخت نمی کند، تأکید کرد: از نظر ما با توجه به حجم فعالیت های هسته ای که در کشور داریم لزومی برای تأسیس دفتر از سوی آژانس در ایران وجود ندارد .
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: از نظر ما با توجه به حجم فعالیت های هسته ای که در کشور داریم لزومی برای تأسیس دفتر از سوی آژانس در ایران مانند کشورهای کانادا و ژاپن وجود ندارد .

رضا نجفی ، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اظهارات آمانو در پی برگزاری جلسه شورای حکام مبنی بر اینکه امکان تاسیس دفتر موقت آژانس در تهران با اجازه ایران وجود دارد، گفت: ما هیچ درخواستی از سوی آژانس مبنی بر تأسیس دفتر در تهران دریافت نکرده ایم .

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت دریافت چنین درخواستی ایران تأسیس دفتر از سوی آژانس را می پذیرد، بیان کرد: آژانس در بعضی از کشورها مانند ژاپن و کانادا به دلیل حجم بالای فعالیت های هسته ای آنها دفتر ثابت دارد و در بعضی از کشورها نیز دفاتر غیرثابتی دارند که حالت دفتر را ندارد و تنها جایی است که در صورت افزایش تعداد بازرسان و رفت و آمد آنها مکانی برای استقرار داشته باشند .

نجفی با اشاره به اینکه تأمین هزینه های رفت و آمد بازرسان بر عهده آژانس است و ایران هزینه ای در این زمینه پرداخت نمی کند، تأکید کرد: از نظر ما با توجه به حجم فعالیت های هسته ای که در کشور داریم لزومی برای تأسیس دفتر از سوی آژانس در ایران وجود ندارد .

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برگزاری نشست شورای حکام نیز گفت: فضای نشست طوری بود که اکثر کشورها از اجرای توافق ژنو حمایت کردند و خواستار این شدند که دو طرف به همکاری ادامه دهند و فضا و مسیر برای حل جامع تمام اختلافات باز کنند.

وی همچنین تصریح کرد: تعدادی از کشورها مانند نروژ ، انگلیس، سوئد و آمریکا و... نیز برای تأمین بودجه های آژانس اعلام آمادگی کردند.

نجفی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته از سوی طرف مقابل پس از اجرای توافق نیز گفت: آنها مصوبه های مربوط به تعهدات رفع تحریم ها را تصویب و ابلاغ کرده اند و اکنون موضوع بخش اجرا است که دبیرخانه اجرای توافق که به ریاست آقای بعیدی نژاد تشکیل شده و فردا قرار است تشکیل جلسه دهد ، موارد اجرایی مانند لغو تحریم پتروشیمی ، طلا و ... را با حضور مسئولین مربوطه در سازمان های ذیربط بررسی می کند که مانعی در اجرا وجود نداشته باشد .

به گزارش مهر، وی در پاسخ به این سئوال که در صورتیکه مانعی در اجرا وجود داشته باشد چه اقدامی صورت خواهد گرفت ، بیان کرد: فکر نمی کنم مانعی باشد و طرف مقابل به تعهدات خود عمل می کند اما در صورتی که مانعی باشد باید دید آیا مانع قابل رفع است یا خیر؟ در صوتی که مانع قابل رفع باشد ، کمیسیون مشترک به همین منظور است که در صورت ایجاد موانع سیاسی آنها را رفع کند اما در غیر این صورت ایران در گذشته نیز اعلام کرده که در صورت عدم اجرا تعهدات متناسب با اقدامات طرف مقابل اقدام خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین