کد خبر: ۲۲۸۶۶۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۴

باهنر: حضور ایران در ژنو 2 به مصلحت ما نبود

دبیرکل جامعه مهندسین با بیان اینکه بیان اینکه حضور ایران در ژنو 2 به مصلحت ما نبود، گفت: اینکه ما در اجلاس حضور پیدا می‌کردیم و تصمیماتی خلاف منافع ما اتخاذ می‌شد، بد بود و سودی نمی‌بردیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین امروز شنبه در اجلاسیه بهمن‌ماه جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به مذاکرات ژنو و اجرای این توافقنامه اظهار داشت: طرفین تا به حال بر تعهدات خود پایبند بوده‌اند و ایران نیز در مجموع دو سه تعهد از جمله توقف غنی‌سازی 20درصد و اکسید کردن اروانیوم 20درصد غنی‌شده را متعهد شده است.

باهنر با تأکید بر اینکه در حال حاضر میزان سوخت 20درصد که اکسید شده و باید اکسید شود برای سوخت راکتور تهران کافی است، افزود: ما بیش از این به این سوخت نیاز نداریم و اگر دقیق‌تر بگویم در واقع عمر راکتور هسته‌ای تهران کمتر از عمر سوختی است که در اختیار داریم.

دبیرکل جبهه پیروان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در زمان دولت اصلاحات یادآور شد: آنها مدعی بودند که کل تجهیزات هسته‌ای ایران باید جمع شود اما در حال حاضر کل تجهیزات ما در جای خود باقی است و فقط توقف و قطع برخی ارتباطات صورت می‌گیرد. لذا اگر خدای ناکرده دوباره دعوا شود و هرکس به نقطه سر خط برگردد، ما 24ساعته سیستم 20درصد را راه‌اندازی می‌کنیم.

وی با اشاره به تعهدات طرف مقابل در توافقنامه ژنو به آغاز اقدامات اروپا و ژاپن و همچنین رفع محاصره قطعات فروش هواپیما پرداخت و تصریح کرد: 30درصد هواپیماهای کشور در 8 سال گذشته زمین‌گر شده بود و در واقع تنها دو سوم ظرفیت هوانورد در کل کشور کار می‌کرد.

باهنر یادآور شد: اگر تحریم قطعات هواپیما برطرف شود ظرفیت ناوبری هوایی ما 30درصد رشد خواهد داشت.

نایب‌رئیس مجلس با اشاره به انتقال پول نقد به کشور گفت:‌ ما شنیده‌ایم که این مبلغ 4.2میلیارد دلار است؛ همچنین می‌توان برای دانشجویان در حال تحصیل، تجهیزات پزشکی، کالاهای اساسی و دارو مانند گذشته خرید و فروش کرد.

وی ضمن انتقاد از مواضع بی‌ربط جان کری وزیر امور خارجه امریکا خاطرنشان کرد: برخی حرف‌های بی‌ربط برای کشورها احتمالاً مصرف داخلی دارد لذا سخن جان‌کری مبنی بر اینکه گزینه نظامی روی میز است را نیز باید در همین زمینه تعبیر کرد؛‌ ما هم بحث 60 درصد غنی‌سازی را مطرح کرده‌ایم اما آنچه که در عمل اتفاق می‌افتد متفاوت از گفتار است.

باهنر در ادامه سخنان خود به نشست ژنو2 و مسئله سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: اتفاقی که افتاد این بود که به دلیل اینکه برخی دیپلمات‌های ما نرم صحبت‌ کرد‌ه‌اند یا هر مسئله دیگری،‌ دبیرکل سازمان ملل تصور کرد: ایران تصمیمات ژنو1 را درباره سوریه پذیرفته است و بر این مبنا ما را به نشست ژنو 2 دعوت کرد.

نایب‌رئیس مجلس ادامه داد: ما نمایندگان بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به هیچ وجه نتیجه ژنو یک را قبول نداریم و اگر هم قرار باشد در نشست ژنو 2 شرکت کنیم بدون هیچ پیش‌شرطی خواهد بود که البته بانکی‌مون دعوت خود را پس گرفت که این یک بی‌ادبی محسوب می‌شد.

وی در عین حال بیان اینکه حضور ایران در ژنو 2 به مصلحت ما نبود، گفت: اینکه ما در اجلاس حضور پیدا می‌کردیم و تصمیماتی خلاف منافع ما اتخاذ می‌شد، بد بود و سودی نمی‌بردیم.

باهنر خاطرنشان کرد: تنها نکته منفی این قضیه پس گرفتن دعوت از ایران توسط دبیرکل سازمان ملل بود که البته ما نیز آن را جبران کرده و باید کاملاً جبران کنیم.

نایب‌رئیس مجلس در ادامه با اشاره به لایحه بودجه 93 و با تأکید بر این نکته که جای تحول اساسی در ارقام وجود ندارد، تصریح کرد: مجلس تلاش دارد نرم‌افزارها را برای دولت آماده کند تا از این طریق دست دولت باز شود.

وی ادامه داد: شنیده‌ایم که ماده تبصره‌ای برای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به مجلس رسانده‌اند که ما آن را به عنوان پیشنهاد دولت تلقی می‌کنیم؛ در این تبصره قیمتی برای فرآورده‌ها نمی‌گذاریم اما اگر تصویب شود دولت اجازه پیدا می‌کند قیمت فرآورده‌ها را تا 50 درصد افزایش دهد که این قضیه به کمبود یارانه خانوارها و تولید کمک خواهد کرد.

به گزارش فارس، باهنر با تأکید بر اینکه یارانه نقدی به هیچ عنوان افزایش پیدا نمی‌کند و این خط قرمز ماست، گفت: اگر از این طریق پول زیاد هم بیاید باید برای بحث سلامت و بیمه بیکاری پیگیری شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین