کد خبر: ۲۲۸۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۸

سفیر هلند: به حسن نیت روحانی باور دارم

من نگاه مثبتی به اجرای این توافقنامه دارم. در چهار ماهی که به عنوان سفیر در تهران حضور دارم، با سفیران پیشین هلند در تهران صحبت کردم و متوجه شدم که فضای ایران اکنون تغییر کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفیر هلند در تهران گفت: ایران و هلند شریکان تجاری خوبی‌ برای یکدیگر بودند. می‌توان از ایران گاز و نفت وارد کرد و کالا‌های فراوانی چون قطعات هواپیما به ایران صادر کرد، ضمن این که شرکت‌های هلندی در زمینه کشاورزی به من اعلام کرده‌اند که فرصت‌های جدیدی در روابط دو کشور می‌بینند.

به گزارش ایسنا، متن گفت‌وگوی یوهانس دوما، سفیر هلند در تهران با رادیوی بین‌المللی هلند بدین شرح است:

نظر شما درباره توافق هسته‌یی ژنو چیست؟ این موضوع چه فرصت‌هایی‌ برای هلند ایجاد می‌کند؟

من نگاه مثبتی به اجرای این توافقنامه دارم. در چهار ماهی که به عنوان سفیر در تهران حضور دارم، با سفیران پیشین هلند در تهران صحبت کردم و متوجه شدم که فضای ایران اکنون تغییر کرده است. نمی‌شود گفت که ایران عوض شده، اما زندگی‌ در ایران تغییر کرده و رییس جمهور جدید ایران باعث اعتماد بیش‌تری شده است.

این توافقنامه درباره برنامه هسته‌یی ایران است. آیا این توافق نتیجه تلاش آقای روحانی است؟

دکتر روحانی همراه با وزیر امور خارجه ایران که بنده وی را در ماه اکتبر دیدم، وارد یک راه بسیار پر جزییات و دشوار شده‌اند. او همراه با وزیر خارجه تلاش زیادی کرد تا به توافقی درباره برنامه هسته‌یی ایران رسیدند.

نظر شما درباره دکتر روحانی چیست؟ ماه گذشته با ماریچه اسخاکه (نماینده هلندی پارلمان اروپا) صحبت کردیم و او گفت که باید به ایشان اعتماد داشته باشیم.

بنده به حسن نیت ایشان باور دارم. اعتماد دارم که دکتر روحانی به راه جدید و درستی‌ که وارد شده، ادامه خواهد داد.

آیا به دلیل ضعیف شدن آمریکا در خاورمیانه، نگاه انتقادی به کشوری چون ایران کاهش یافته است؟

این موضوعی بسیار پیچیده است. آمریکا و همه ما به ایران نیاز داریم. به غیر از این موضوع، ما‌ همه طی سی‌ سال گفتیم که ایران کشوری تروریستی است. ما 10 سال با ایران مذاکره کردیم. در این مذاکرات مرتکب اشتباهاتی شدیم. اکنون با وجود رییس‌جمهور ایران، یک فرصت داریم.

شرکت‌های هلندی در ایران چه فرصت‌هایی‌ دارند؟

ما فرصت‌های بسیاری داریم. ایران و هلند شریکان تجاری خوبی‌ برای یکدیگر بودند. می‌توان از ایران گاز و نفت وارد کرد و کالا‌های فراوانی چون قطعات هواپیما به ایران صادر کرد. شرکت‌های هلندی در زمینه کشاورزی به من اعلام کرده‌اند که فرصت‌های جدیدی می‌بینند.

از دوشنبه که تحریم‌ها در ایران کاهش یافت، زمان خوبی‌ برای شما خواهد شد.

من اکنون نیز شکایتی ندارم، اما بهتر خواهد شد. با وجود این، مهم‌ترین تحریم یعنی تحریم‌های مالی‌ پا بر جا هستند. این مشکل بزرگی‌ است. در این توافقنامه موقت نیز به این موضوع توجه شده است. این برای شرکت‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین