کد خبر: ۲۲۹۰۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴

آمار سالانه سقط جنین در ایران

مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت از وقوع ۲۵۰ هزار سقط جنین در سال خبر داد و گفت: سالانه حدود 100 هزار نوزاد مرده به دنیا می آید. در شهر یزد 14 درصد بارداریها به سقط منجر می شود و در هر شبانه روز یک زن باردار می میرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد اسماعیل مطلق در میزگرد بررسی علل  کاهش جمعیت و راهکارهای پیش رو در خبرگزاری فارس اظهار داشت: حدود 100 هزار مرده‌زایی داریم. هرچند آمارها متفاوت است، اما به طور متوسط حدود 250 هزار سقط جنین در سال گزارش می‌شود که البته اینها مربوط به سقط‌های غیرقانونی است.

وی افزود: حدود 6 هزار سقط جنین قانونی در سال انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد:‌ دو بررسی در یزد انجام شد که نشان داد.  14 درصد بارداری ها در این شهر به سقط جنین ختم می‌شود.

مطلق تصریح کرد: اگر روی این مسائل کار کنیم از بعد افزایش جمعیت پیشرفت می‌کنیم.با درنظر گرفتن آمارها می‌توانیم یک میلیون و 750 هزار تولد در سال داشته باشیم.

وی افزود: هیچ‌کس دوست ندارد سقط جنین داشته باشد حتی در مورد روابط نامشروع. بنابراین ما مقصریم.

مطلق گفت: آمار نشان می‌دهد که یک میلیون و 750 هزار بارداری اتفاق می‌افتد که در مرحله سنی جوانی به میانسالی است اما به علت اینکه حدود 100 هزار مورد آن مرده زایی است و 250 هزار مورد این بارداریها به سقط منجر می شود. تعداد  کل موالید در هر سال به یک میلیون و 400 هزار مورد رسیده است. که البته سالانه حدود 350 هزار مرگ نیز در کشور ثبت می شود.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: البته ممکن است 5 سال دیگر این آمار کمتر شود چنانچه مراقبت پیش از بارداری و در حین آن انجام شود می‌توانیم از مرگ‌ومیر نوزادان پیشگیری کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مراقبت‌های وزارت بهداشت در این خصوص ضعیف بوده است یا خیر گفت: عملکرد وزارت بهداشت در این خصوص ضعیف نبوده اما این وزارتخانه برای انجام این مهم نیاز به اعتبار کافی و تأمین نیروی انسانی دارد.

وی گفت: در حال حاضر نه اعتبار کافی داریم و نه نیروی انسانی. اگر اینها را داشته باشیم و مراقبت‌های پیش و حین بارداری را انجام دهیم جمعیت افزایش پیدا می‌کند.

مطلق افزود: اکنون از هر هزار تولد، 16 نفر قبل از یکسالگی فوت می‌کند. این در حالی  است که سازمان جهانی بهداشت عملکرد ایران را در زمینه مراقبت و رعایت اصول بهداشتی خوب توصیف کرده و اعلام داشته که ایران از آمار بین‌المللی نیز جلو است. از طرفی باید گفت از هر هزار تولد، 18 نوزاد قبل از 5 سالگی می‌میرد.

وی تصریح کرد: چون می‌خواهیم در 1404 و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حرف اول را در منطقه بزنیم باید این عدد را به زیر 7 برسانیم.

مطلق با اشاره به چالشی که وزارت بهداشت درباره میزان مرگ و میر دارد، اظهار داشت: برنامه ما این نیست که جمعیت را کم یا زیاد کنیم. برنامه وزارت بهداشت تأمین سلامت مادر و کودک است.

وی ادامه داد:‌ قبل از انقلاب از هر هزار تولد 149 نوزاد می‌مرد، اما پس از انقلاب بر روی این موضوع کار شده است. در حال حاضر افغانستان آمار تلفاتش در این زمینه خیلی بیشتر  از ایران است.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت درباره چگونگی افزایش جمعیت گفت: اگر روی برنامه‌های مراقبت‌های‌مان کار کنیم و از مرگ ناشی از بارداری جلوگیری کنیم می‌توانیم به افزایش جمعیت امیدوار باشیم. در حال حاضر در هر شبانه‌روز یک مادر می‌میرد که اگر از آن پیشگیری کنیم افزایش جمعیت را شاهد خواهیم بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین