کد خبر: ۲۲۹۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱

چرا بازگشایی سفارت آمریکا غیر ممکن نیست

حدود 1 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در 13 آبان سال 1358 برخی از دانشجویان پیرو خط امام(ره)، سفارت آمریکا در ایران را به علت فعالیت های جاسوسی و ایجاد حس بد بینی و بی اعتمادی عمیق، تسخیر کردند و تمامی روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس سیاسی-در این میان آنچه که بعدها خود آمریکایی ها نیز به اشکال مختلف بدان اعتراف کردند ملاکی است بر تایید حس بی اعتمادی ایرانیان، اما در عین حال نمی توان اهمیت داشتن حداقل روابط کنسولی بین دو کشور عضو سازمان ملل را که موجودیت هم را به رسمیت شناخته اند انکار کرد، کمااینکه وقتی در اوایل تسخیر سفارت سابق آمریکا که تنش بین دو کشور دراوج قرار داشت، امام(ره) در پاسخ به درخواست وزیر دفاع وقت برای تشکیل وزارت دفاع در سفارت آمریکا گفتند، آنجا مال ما نیست. مگر قرار است تا 1000 سال دیگر با آمریکا رابطه نداشته باشیم.

هر چند در طول این 34 سال در جریان حمله نظامی آمریکا به افغانستان و حتی عراق در زمان دولت محمد خاتمی، برخی کانالهای ارتباطی محدود سیاسی بین دو کشور باز شد اما هیچ گاه این مذاکرات منتج به بازگشایی سفارت خانه نشد.

یکی ازدلایلی که در طول این مدت باعث شد دو کشور هیچ گاه وارد مباحثی برای بازگشایی سفارت خود نشوند این بود که مسئولان ایرانی، باز شدن سفارت آمریکا را با توجه به رفتار ضد ایرانی کاخ سفید و تلاش (مستقیم و غیر مستقیم) آنها برای ساقط کردن نظام اسلامی، همواره اقدامی نسنجیده قلمداد می کردند و معتقد بودند بازگشایی سفارت آمریکا با توجه به حجم اقدامات خصمانه، حتی نوعی تهدید علیه حاکمیت کشور است.

اما در حال حاضر که جامعه بین الملل تغییرات محسوسی را در شرایط منطقه ای و جهانی تجربه می کند، به نظر می‌رسد برخی نیازهای دیپلماتیک کشورها و از جمله ایران عزیز می تواند ضمن حفظ چارچوب های اصولی، با شرایط جدید جهانی بازتعریف شود.

درهمین راستا با توجه به سخنان رئیس جمهور در اجلاس داووس مبنی براینکه بازگشایی سفارتخانه آمریکا در ایران غیر ممکن نیست و تلاش برای ایجاد اعتماد بین دو کشور لازم است، به دلایلی که ذیلا اشاربه می شود، بازگشایی سفارت آمریکا می تواند قابل تامل باشد.

اول اینکه، تدبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر طرح نرمش قهرمانانه در سیاست خارجی، همچنین فعالیت دیپلماتیک تحسین برانگیز دولت تدبیر و امید و نیز استمرار و مقاومت مردم ایران با اتکا به اصول نظام جمهوری اسلامی، در نهایت ناکامی آمریکا برای بی ثباتی در نظام اسلامی به رغم اقدامات خصمانه، نشان می دهد بازگشایی سفارت آمریکا دیگر نمی تواند حتی تهدیدی برای نظام باشد.

دوم، دستیابی به توافق هسته ای بعد از ده سال مذاکره، نشان داد هرچقدر مذاکرات با واسطه با آمریکا قطع شود امکان حل بعضی از موارد مورد مناقشه دو کشور امکان پذیرتر و سهل الوصول است.

سوم، اهمیت حفظ کانال ارتباطی مستقیم است به طوری که بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و تغییر  وزیر خارجه آمریکا، با وجود سفارت آمریکا در ایران دیگر نیازی نیست که دوباره برای ارتباط بی واسطه راه گذشته را تکرار کنیم.

چهارم اینکه، اخبار منتشر شده از نشستهای خصوصی  اعضای گروه 1+5 حاکی از این است که اعضای گروه به این نتیجه رسیده اند که باید ایران را به عنوان قدرت هفتم جهانی قبول کرده و به همان میزان نقش بازیگری در عرصه جهانی بدهند که لازمه ایفای چنین نقشی، داشتن روابط دیپلماتیک با تمامی قدرتهای جهانی است.

و پنجم حضور تعداد بسیار زیادی از ایرانیان مقیم آمریکا و نیاز خانواده های آنها برای کارهای کنسولی است که مجبور هستند بسیاری از نیازهای خود را با صرف هزینه های بسیار بالا برطرف کنند.

هرچند برخی از مخالفان بازگشایی سفارت آمریکا این نگرانی را دارند که با باز شدن سفارت آمریکا ممکن است خدشه‌ای به شعارهای ضد استکباری و سلطه ستیزی وارد شود ولی تجربه سفارتخانه دیگر قدرت های بزرگ در ایران نشان داد که حتی با وجود سفارتخانه نیز مردم در عرصه های مختلف مخالفت ها و شعارهای ضد استکباری خود را به گوش جهانیان می رسانند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین