کد خبر: ۲۲۹۲۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۰

محسن رضایی: بانکداری کشور باید با دانش گره بخورد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قوی‌ترین احکام را اسلام در زمینه پول دارد. حال با توجه به اینکه در سیاست توانسته‌ایم گام‌های بلند برداریم می‌توانیم در اقتصاد نیز با داشتن ظرفیت انسانی بزرگ به خوبی گام‌های ترقی را طی کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محسن رضایی که در اختتامیه نخستین کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی سخن می‌گفت، اظهار کرد:‌ در حال حاضر در موضوع بانک و بانکداری در داخل کشور رشد و تحول خوبی می‌بینیم هر چند که پول سخت‌ترین بخش اقتصاد است.

وی افزود: در دو دهه اخیر انبوهی از ادبیات پولی و مالی فضای اقتصاد جهان را گرفت اما با این حال شاهد بحران در سال‌های 2007 تا 2009 در غرب بودیم که ماهیت آن ریشه در عدم انتظامات اعتبارات بانکی و مالی داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما در دو دهه اخیر شاهد انبوهی از مقالات و تحقیقات در مورد نظام پولی بودیم اما همچنان بحران‌های بزرگ پولی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد دانش بشر آن‌گونه که باید توسعه نیافته است و برای نحوه برخورد با بحران‌ها پیش‌بینی نداشته است.

رضایی با بیان این‌که سیاست‌های کلان اقتصاد بر عهده مجمع تشخیص مصلحت است، گفت:‌ ما از دستاوردهای این همایش‌های پولی و بانکی استفاده می‌کنیم.

وی با بیان این‌که در دوران اقتصاد مقاومتی قرار داریم به ابلاغ سند چشم‌انداز 20 ساله در 82 از سوی این مجمع اشاره کرد و گفت: براساس این سند ما باید در سال 1404 قدرت اول منطقه در جنبه‌های علمی و فن‌آوری باشیم این در حالی است که با تحریم‌های شدید کشورهای غربی مواجهیم و اقتصاد مقاومتی به عنوان یک تجربه جمهوری اسلامی برای عبور از تحریم‌ها و آسیب‌ناپذیر کردن اقتصاد آینده طراحی شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امسال سال حماسه اقتصادی است و باید توجه کنیم با این همه نیرو و جمعیت مولدی که داریم چگونه می‌توانیم یک الگوی مقاومت اقتصادی خوب را پیش ببریم، چراکه اقتصاد مقاومتی تنها ساخت و پرداخته کشور ما نیست و این اصطلاح در ادبیات اقتصادی دیگر کشورها نیز وجود دارد.

رضایی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی انعطاف‌پذیری در مقابل شوک‌های اقتصادی که در غرب هم این موضوع شناخته شده است، اما برای ما که با فراتر از بحران اقتصاد جهانی مواجه هستیم و در معرض تحریم‌ها قرار داریم و همچنین رقابت دیگر کشورها را داریم اقتصاد مقاومتی بسیار فراتر از اقتصاد مقاومتی در غرب خواهد بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که در اقتصاد مقاومتی نرخ پایین بیکاری شاخصه‌ای از آن خواهد بود، گفت: این در حالی است که ما در حال حاضر با نرخ بیکاری بسیار بالایی مواجه هستیم و شاخص‌های دیگر نیز در رده بالا قرار دارد در حالی که در اقتصاد مقاومتی باید گسترش کارآفرینی داشته باشیم کالاهای اساسی و راهبردی و همچنین امنیت غذا و ذخایر لازم صورت گرفته باشد، تبدیل کردن ریال به پول رایج منطقه به راحتی انجام شود و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری انجام شود.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که در بانکداری کشورمان نیز به شدت لازم است که این صنعت با دانش گره بخورد، افزود: اولین ارتباط بانکداری با اقتصاد کلان است و نظریه‌های پولی و مالی لایه اول علوم بانکداری است که در لایه‌های بعدی کارآفرینی و نوآوری‌های بانکی و همچنین ایجاد کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد.

رضایی همچنین تاکید کرد که در بانکداری لازم است به علوم روانشناسی و جامعه‌شناسی توجه شود، چراکه امروزه اقتصاد تنها به تولید نگاه نمی‌کند بلکه مشتری‌ها هم باید فعال باشند و در اینکه چه چیزی و چگونه تولید شود نقش‌آفرینی کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برخی از این علم استفاده کرده و شیوه‌های جدیدی در بانکداری بوجود آورده‌اند.

رضایی با بیان این‌که در بازار سرمایه نقش بانک برای هدایت وجوه مالی در جامعه بسیار مهم است، گفت: ما برای اینکه به این نقش‌ها توجه داشته باشیم باید هم تئوری و هم عملی بر روی آن‌ها کار کنیم اما متاسفانه اجازه فعال شدن برخی نقش‌ها را نمی‌دهیم.

وی با بیان این‌که همه بانک‌ها پول تولید می‌کنند، اظهار کرد: یک بانک پول پر قدرت تولید می‌کند و یک بانک دیگر پول متعادل. به عنوان مثال بانک‌هایی که موجب انتشار نقدینگی می‌شوند در واقع پول پر قدرت تولید می‌کنند اما بانک‌های دیگری هم هستند که نقدینگی را به تولید برده و بازار پولی را به خوبی مورد مدیریت و رهبری قرار می‌دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که بانکداری یک صنعت است اما باید با بخش‌های دیگر در نظر گرفته شود، گفت: در حال حاضر اکثر سپرده‌گذاری‌ها در اقصی نقاط کشور انجام می‌شود اما اکثریت اعتبارات در تهران داده می‌شود و سرانه اعتبار در تهران قابل مقایسه با شهرهای دیگر نیست که این موضوع در توسعه اثر معکوس دارد.

رضایی با بیان این‌که گاهی نظرات متعددی درباره سیاست‌های پولی مطرح است، افزود: برخی می‌گویند بانک‌ها با اوراق مشارکت پولی که در جامعه است را جمع‌آوری می‌کنند و برخی می‌گویند بانک‌ها باعث افزایش نرخ سود بانکی می‌شوند.

وی همچنین گفت: برخی می‌گویند که چرا بانک‌ها در حوزه‌های دیگر مانند بیمه، کارخانه‌ها یا معادن فعالیت می‌کنند؛ البته این کار از لحاظ اقتصادی درست نیست و اگر می‌بینیم شرکتی مانند جنرال موتورز بانک می‌زند در واقع با پول خودش این بانک را راه‌اندازی کرده است. در حالی که دیگر بانک‌هایی که در حوزه‌های دیگر وارد می‌شوند با وارد کردن پول در کارهای دیگر اشتباهاتی را دچار می‌شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:‌ ما باید اصلاحاتی در نظام پولی و بانکی هم در دانش و هم در عملکرد داشته باشیم تا بانک‌ها در جایگاه واقعی خود قرار گیرند در این زمینه نیاز به الگوسازی داریم.

رضایی با بیان این‌که باید قبول کنیم که در بانکداری اسلامی بیشترین مساله پول است، گفت: صاحبنظران در زمینه بانکداری اسلامی باید بسیار احتیاط کنند، چراکه هنوز پول شناخته نشده است. بنابراین در نظریه‌های اقتصاد اسلامی بویژه مساله بانکداری اسلامی درباره پول باید تحقیق بیشتری انجام شود؛ البته ما قوی‌ترین احکام را در اسلام در زمینه پول داریم مخصوصا دو حکم کنز کردن و همچنین ربا که ربا ورود پول به اقتصاد را اصلاح کرده و کنز کردن پولی که می‌خواهد از اقتصاد خارج شود اصلاح می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین