کد خبر: ۲۲۹۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱

دبیر شورای عالی فضای مجازی: شبکه ملی اطلاعات اینترانت نیست

«در حال حاضر تعریف شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است و قرار است در جلسه بعدی بخش سرویس‌ها و محتواها در مبحث ملی به تصویب برسد. این بدین معنا است که همه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای عمومی سرویس و محتوایی که قرار است روی شبکه ملی اطلاعات بیاورند را ارائه می‌کنند و ما در مرکز ملی فضای مجازی باید تقسیم کار را انجام دهیم. یعنی یک کار بزرگ در سطح کشور شروع خواهد شد».
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روزنامه ایران نوشت: این بخشی از گفت‌وگو با «محمد حسن انتظاری» دبیرشورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی است که دیروز از نظر گذراندید امروز با بخش پایانی این گفت‌وگو با ما همراه شوید.

شما در جایی اعلام کرده بودید که شبکه ملی اطلاعات باید به شبکه پرسرعت و امن تبدیل شود آیا می‌‌توانید این مسأله را با زبان ساده برای خوانندگان توضیح دهید؟
یعنی یک زیر ساخت که بتوان اطلاعات را با سرعت بسیار بالا تا در خانه کاربر رساند و چون این ارتباط داخلی است به‌طور اتوماتیک امن خواهد بود. اما در عین حال باید روی مبحث هکرهای داخلی نیز کاری صورت بگیرد که در این خصوص مشکلی برای کاربران به وجود نیاید.


با اجرای شبکه ملی اطلاعات آیا ارتباط بین‌الملل دچار افت یا قطعی خواهد شد؟
به هیچ وجه، چرا که شبکه ملی اطلاعات برای سرویس‌های داخلی است و ترافیک داخل کشور گردش پیدا می‌‌کند.


در دولت قبل عنوان شده بود که شبکه ملی اطلاعات همان اینترنت ملی است که با اجرای آن ارتباط بین‌الملل قطع خواهد شد آیا شبکه ملی اطلاعات را می‌‌توان اینترانت نامید؟
اصلاً این طور نیست. با اجرای شبکه ملی اطلاعات هر کاربری براحتی و با سرعت بالا در یک محیط امن می‌‌تواند ماننداً کارهای بانکی خودش را انجام دهد و مطمئن باشد کسی وارد اطلاعات او نخواهد شد و این اطلاعات از کشور خارج نمی‌شود و در عین حال می‌‌تواند به راحتی به ارتباط بین‌المللی نیز دسترسی داشته باشد چون باید این ارتباط وجود داشته باشد و قطع آن غیر منطقی است.


آقای سعید مهدیون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده‌اند که این مرکز در ذیل شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده و ‌دارای سه معاونت محتوا - امنیت و تنظیم مقررات است. دقیقاً قرار است این مرکز چه کارهایی انجام دهد؟
در اصل ما چهار معاونت داریم چرا که به تازگی معاونت فناوری نیز به این مجموعه اضافه شده است. مرکز ملی فضای مجازی با این معاونت‌ها بازوی اجرایی شورای عالی فضای مجازی به شمار می‌‌روند. دو تا کار عمده را بر عهده دارند؛ یکی اشراف به فضای مجازی و برنامه‌ریزی کلان برای حضور فعال در این عرصه و همچنین نظارت بر تنظیم برنامه‌ها که برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی برود و بعد از تصویب اجرای آن به نهادهای ذی‌ربط ابلاغ شود.کار بعدی نیز به این صورت است چون ما فعالیت‌هایمان در حالت راهبردی است نمی‌‌خواهیم کارها تنها به صورت یک سند باشد بلکه نیاز است اجرا شود بنابراین یک بخش نظارت در این مرکز داریم که به اجرایی شدن و تحقق این برنامه‌ها نظارت دارد و گزارش‌های خود را به شورای عالی فضای مجازی ارائه می‌‌دهد. به‌طور کلی مرکز ملی فضای مجازی مانند یک قرارگاه برای عملیاتی شدن برنامه‌هاست چرا که ما به دنبال آن هستیم که ایران وارد فضای مجازی آن هم به‌طور فعال شود چون این مسأله برای پیشرفت کشور بسیار ضروری است.


وقتی از ورود ایران به فضای مجازی صحبت می‌‌کنید آیا طرحی همچون تهران مجازی را نیز در ذهن دارید کاری که بسیاری از کشورهای همسایه سال‌ها کلید آن را زده‌اند؟
صددرصد چنین طرح‌هایی را پیگیری خواهیم کرد در حال حاضر برنامه‌های بخش زیرساخت را به تصویب رسانده‌ایم و ابلاغ شده است و این دسته کارها همچون تهران مجازی در تقسیم کار ملی به آن خواهیم پرداخت و حتماً در شورای عالی فضای مجازی نیز به تصویب خواهد رسید.


11 آبان در نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی شما به سمت دبیری شورا و ریاست مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شدید تا این لحظه چه برنامه‌هایی را پیاده‌سازی کرده‌اید؟
بحث شبکه ملی اطلاعات مبحثی بود که یکسال ونیم وضعیت آن در جلسات بلاتکلیف مانده بود که خوشبختانه در این مدت ما توانستیم تعریف، الزامات و چه کارهایی روی این شبکه انجام شود را به تصویب قطعی برسانیم. چون دراین مدت یکسال و نیم روی تعریف و الزامات آن اختلاف نظر وجود داشت که بالاخره طلسم شبکه ملی اطلاعات شکسته شد و در جلسه بعدی روی الزامات و تقسیم کار ملی در حوزه محتوا و خدمات را به تصویب خواهیم رساند. بنابراین فضای مجازی کشور از نظر تعریف و معماری آن به تصویب می‌‌رسد و در عین حال برنامه‌های آن نیز به تصویب خواهد رسید و تنها مبحث اجرا می‌‌ماند که آن هم با همت بخش خصوصی جلو خواهد رفت. یعنی با این برنامه‌ریزی کشور وارد تحول سوم یعنی ورود به دنیای مجازی آن هم به صورت قدرتمند خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین