کد خبر: ۲۲۹۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳

سیف خبر داد: برنامه‌ریزی برای تک‌نرخی کردن ارز

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون بار سنگینی از تامین مالی بر دوش نظام بانکی است گفت: بازار سرمایه نتوانسته نقش موثری در تامین مالی شرکت‌ها طی سال‌های گذشته داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش فارس، ولی‌الله سیف در حاشیه همایش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و جهت‌گیری‌های اقتصادی آن با اشاره به انسجام تیم اقتصادی دولت در برنامه‌ریزی‌ها اظهار داشت: اکنون جهت‌گیری مثبت اقتصادی را تیم اقتصادی دنبال می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که همزمان با طلیعه آغاز دهه فجر نقطه عطفی برای بازسازی، رشد و شکوفایی اقتصاد کشور به وجود آید. سیف در رابطه با افزایش سرمایه بانک‌ها و بخصوص بانک رفاه کارگران تاکید کرد: افزایش سرمایه این بانک مراحلی را طی کرده و به زودی به بانک ابلاغ و عرضه تدریجی سهام آن در بازار سهام انجام خواهد شد.

وی درباره مشکلات ایجاد شده توسط تحریم‌ها گفت: تشدید تحریم‌های بین‌المللی، تلاطمات ارزی، حاکمیت بازار و تورم، برای گرفتن بانک مرکزی در لیست تحریم‌ها موجب ایجاد رکود در کشور شد. وی ادامه داد: ۲۱.۹ درصد منفی رشد سرمایه‌گذاری در کشور بوده که خبر بسیار بدی است؛ نقدینگی در پایان آذر ۹۲ رشد ۱۹.۶ درصدی داشته که نسبت به سال گذشته افزایش حدود ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

سیف با بیان اینکه پایه پولی ۹۲ نیز ۱.۸ درصد افزایش یافته است گفت: کاهش رشد پایه پولی موجب بهینه شدن انضباط پولی در کشور می‌شود. وی درباره نقش اوراق مشارکت در رشد پایه پولی طی ۹ ماهه امسال تاکید کرد: اکنون سررسید اوراق مشارکت فرا رسیده که این امر موجب افزایش نقدینگی می‌شود بنابراین انتشار مجدد اوراق برای ایجاد تعادل در بازار یکی از راهکارهایی بود که همواره با آن بازار را کنترل می‌کردیم.

سیف با بیان اینکه انتشار اوراق مشارکت با مشکلات قانونی مواجه شده است گفت: پس از رفع موانع قانونی اوراق مشارکت نیز منتشر خواهد شد. رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: یکی از جهت گیری‌های بانک مرکزی این است که بخش بازار غیرمتشکل را تحت کنترل خود درآورد. سیف با اشاره به اینکه یکی از پارامتر‌های مهم ضریب فزاینده پولی است گفت: سهم پایه پولی از رشد نقدینگی کاهش و سهم ضریب فزاینده پولی افزایش یافته است.

سیف با اشاره به نرخ بیکاری در کشور و نحوه کاهش آن تاکید کرد: در پاییز ۹۲ نرخ بیکاری به ۱۰.۳ درصد رسید که در مقایسه با پاییز سال قبل ۹ دهم درصد کمتر است. وی ادامه داد: کاهش نرخ بیکاری با کاهش شاغلین و جمعیت فعال ارتباط مستقیمی دارد به طوری که این کاهش نرخ بیکاری تنها به دلیل سرخوردگی بخشی از جمعیت فعال از یافتن شغل مناسب است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه وضعیت اقتصاد کشور اکنون در رکود تورمی قرار دارد گفت: تنظیم سریع راهکارهای خروج از آن که از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است از جمله دستور کارهای بانک مرکزی خواهد بود. وی با ارائه آماری از میزان گرانی، کمبود مواد اولیه، نقدینگی و مسائل ارزی تاکید کرد: در سال ۹۱ گرانی، کمبود مواد اولیه، کمبود نقدینگی، مسائل ارزی و تقاضا از جمله مهمترین عوامل و تحت‌الشعاع قرار گرفتن بنگاه‌های تولیدی بود.

وی افزود: گرانی مواد اولیه ۲۶.۲ درصد، کمبود مواد اولیه ۱۹ درصد، نقدینگی ۱۵.۶ درصد، مسائل ارزی ۱۵.۳ درصد و تقاضا ۱۱.۸ درصد از مشکلات را به ترتیب به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین کمبود نقدینگی در میان این مشکلات رتبه اول را داشته است.

وی افزود: راهکارهای مختلفی به غیر از بانک‌ها برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی وجود دارد که تامین مالی از بازار سرمایه خواهد بود؛ یکی از اولویت‌های بانک مرکزی کاهش مشکلات فضای کسب و کار در بخش تولید و ایجاد جذابیت خواهد بود. وی مهار تورم، کنترل ریسک و آرامش بخشی در فضای جامعه را از مهمترین اولویت‌های بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: مهار تورم و انتظارات تورمی به افزایش هزینه فایده وارده در بنگاه‌های تولیدی به صورت معنا‌دار برای ایجاد فضای کسب و کار مناسب مدنظر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به آذر ۹۲ مطلوب بوده است تاکید کرد: بانک مرکزی به بانک‌ها توصیه کرده تا سرمایه در گردش بنگاه‌ها را در روند ارائه تسهیلات مدنظر قرار دهد.

پرداخت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تا آبان
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه طبق آخرین آمار تا پایان آبان ۹۲، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است گفت: از این میزان ۵۲.۶ درصد مربوط به تولید بوده است؛ با احتساب سهم تولید در GDP که ۳۱.۶ درصد از منابع خوبی را تشکیل داده است.

سیف افزود: تاکید ویژه بر بازار ارز و تولید کشور و ایجاد امکان افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و تامین مالی نیازهای مالی خرد اقتصادی و همچنین طرح عظیم مسکن مهر و اقدامات پیش‌برنده طی سال جاری مورد تاکید قرار گرفته است.

ابلاغ بخشنامه گشایش اسناد اعتباری به ۳۰ درصد 
وی با اشاره به گشایش اسناد اعتباری به ۳۰ درصد گفت: این بخشنامه از شانزدهم آذرماه برای اجرا ابلاغ شده است؛ تداوم حمایت گسترده از بازار ارز توسط مرکز مبادلات ارزی و تحت کنترل در آوردن بازار غیرمتشکل پولی و گسترش ابزارهای الکترونیکی برای نظارت بیشتر و تاکید بر تداوم انضباط مالی، ارزی و پولی همواره مورد تاکید است.

برنامه‌ریزی برای تک نرخی کردن ارز 
وی همچنین از برنامه‌ریزی برای تک نرخی کردن ارز در آینده خبر داد و افزود: تجربه موفق آن در سال ۸۰ وجود داشت که این بار هم با مدیریت بازار از طریق مرکز مبادلات ارزی، نرخ ارز ثابت و تک‌نرخی خواهد بود. وی با اشاره به اینکه در گذشته ظرف ۳ سال ۱۸۰ میلیارد دلار برای کنترل نرخ ارز به بازار تزریق شد گفت: این موضوع به دلیل جهت‌گیری‌های غلط و حساسیت‌های بی‌دلیل ایجاد شد.

وی با اشاره به عملکرد بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌ها گفت: با نگاهی به بورس مشخص می‌شود که تاکنون بازار سرمایه نتوانسته تامین مالی مناسبی نسبت به نظام بانکی داشته باشد. وی در پایان خاطرنشان کرد: بهبود فضای تولید، ایجاد انسجام در نظام پولی و بانکی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای رسیدن به چشم‌انداز اسناد بالادستی ۱۴۰۴ به امید موفقیت‌های آینده اقتصاد مدنظر خواهند بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین