کد خبر: ۲۲۹۳۶۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲

17 درصد ماموران ناجا اضافه وزن دارند

حدود یکسال از اجرای طرح «تناسب اندام ماموران پلیس» می‌گذرد؛ ماموران پلیس، آن طور که فرمانده‌شان گفته است با تغییر الگوی تغذیه و افزایش تحرک وزنشان را کاهش دهند. هر چند که تناسب اندام ماموران پلیس چاق در تمامی کشورها در دستورکار قرار دارد اما روی کار آمدن این بحث در ناجا مدت‌ها به سرخط تمامی اخبار بدل شد و حالا آماری منتشر شده؛ مبنی بر اضافه وزن 17 درصد از نیروهای پلیس ایران و آنگونه که بنظر می‌رسد ناجا برای این افراد برنامه‌هایی دارد تا در زمانی مناسب، به تناسب اندام برسند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سال گذشته بود که بحث اضافه وزن ماموران پلیس به عنوان یک طرح فوری در دستورکار معاونت نیروی انسانی ناجا قرار گرفت. آن زمان بود که سردار سعید شکری‌پور - معاون وقت تربیت و آموزش ناجا عنوان کرد که پلیسی که می‌خواهد ماموریت‌های انتظامی و امنیتی را انجام دهد باید از نظر چابکی و چالاکی در حدی باشد که بتواند با مجرمان برخورد کند.

او گفت که حداقل و حداکثر وزن پرسنل مشخص شده است و پلیسی که می‌خواهد مظهر اقتدار ملی باشد باید از نظر جسمانی و ظاهری نیز به گونه‌ای باشد که بدون دست بردن به تجهیزات پلیسی و تنها با اتکا به اقتدار خود از ارتکاب جرم از سوی مجرمان جلوگیری کند.

معاون تربیت و آموزش وقت ناجا آن زمان آماری از میزان چاقی در بین پلیس‌های ایران اعلام نکرد اما در میان سخنانش گفت که باید با یک برنامه ورزشی و غذایی مناسب به سمتی پیش رویم که به یک تناسب جسمانی برسیم.

پس از آن سردار حسین ذوالفقاری - فرمانده مرزبانی ناجا نیز بار دیگربحث چاقی ماموران پلیس را پیش کشید و اعلام کرد که افرادی که در این یگان (مرزبانی) فعالیت می‌کنند در صورتی که بیش از 10 کیلوگرم اضافه وزن داشته باشند تا پایان سال مهلت دارند که وزن خود را کاهش دهند. با این که ذوالفقاری اعلام نکرد که پس از پایان این مهلت که حدود شش ماه بود چه برخوردی با پلیس‌های چاقی که لاغر نکرده‌اند، می‌شود اما او در مصاحبه‌اش گفت که مرزبانان، جزء رسته عملیاتی ناجا محسوب می‌شوند و باید از آمادگی لازمی برخوردار باشند.

به گزارش ایسنا، هنوز زمان زیادی از بحث تناسب اندام پلیس‌های چاق نگذشته بود که سردار زاده‌کمند - جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا نیز سخن از لاغر کردن نیروهای پلیس دارای اضافه وزن آورد و گفت: توجه به ورزش جزء برنامه‌های تعریف شده ناجا است و ما نیز ورزش و آمادگی جسمانی نیروها را در دستورکار داریم و بر همین اساس همه نیروهای ما در طرح‌ها و برنامه‌های آمادگی جسمانی شرکت می‌کنند.

رفته رفته بحث تناسب اندام پلیس‌های چاق جدی شد اما آماری از تعداد این افراد منتشر نشد تا اینکه سرانجام سردار اسماعیل احمدی‌مقدم - فرمانده نیروی انتظامی از جدیت ناجا در برنامه‌های تناسب اندام خبر داد و گفت: تناسب اندام و تحرک ماموران پلیس برای ما بسیار مهم است به گونه‌ای که اصلاح الگوی تغذیه و افزایش تحرک جزو برنامه‌های لاغری ماموران است.

وی با بیان این که مساله چاقی در پلیس نه تنها در نیروهای مسلح بلکه در جامعه نیز به چشم می‌خورد، گفت: چاقی بیماری‌هایی همچون چربی خون، قند و امراض دیگر را به همراه می‌آورد و باید برای پیشگیری از بیماری و تناسب اندام و افزایش تحرک، الگوهای خاصی را مدنظر قرار دهیم.

احمدی‌مقدم با بیان این که ماموران چاق نمی‌توانند تحرک و چالاکی مدنظر پلیس را داشته باشند گفت: با اینکه در ابتدای استخدام میانگین قد ماموران و تلورانس وزن آن‌ها مد نظر قرار می‌گیرد اما چاقی و اضافه وزن در طول خدمت ایجاد می‌شود و به همین دلیل توسعه مراکز ورزشی و همچنین اصلاح الگوی تغذیه باید برای پرسنل در نظر گرفته شود.

وی با بیان این که یگان‌های رزمی و مرزی که فعالیت سخت‌تری دارند در اولویت‌های بعدی کاهش وزن قرار دارند از دستور‌العملی در سازمانش صحبت کرد که براساس آن ماموران چاق که نتوانند وزن خود را اصلاح کنند در ترفیع آنان مشکل ایجاد می‌شود و براساس دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح نیز اگر ماموری پس از هشت سال نتواند ترفیع بگیرد پس از بررسی در کمیسیون از خدمت رها می‌شود.

احمدی‌مقدم گفت: نیروهای رزمی از زمان اجرای این طرح حداقل پنج کیلو از وزن خود را کم کرده‌اند اما او نیز آماری از میزان اضافه وزن مامورانش به میان نیاورد تا این که حالا پس از گذشت تقریبا یک سال از اجرای این طرح سردار دکتر مجیدی - رئیس بهداری ناجا می‌گوید که این سازمان طرح سنجش BMI (تناسب قد و وزن) ماموران را انجام داده است و نتایج آن را برای فرماندهی ناجا بیان کرده است.

وی می‌گوید که جزئیات این نتایج را به خاطر ندارد اما معتقد است 15 تا 17 درصد از ماموران ناجا اضافه وزن دارند که برنامه و طرحی برای کاهش وزن این افراد در نظر گرفته شده است.

رئیس بهداری ناجا با این که بیشتر افرادی که در نیروی انتظامی دارای اضافه وزن هستند در دهه چهار به بعد زندگی خود قرار دارند، گفت: بیشتر این افراد به کارهای ستادی روی آورده‌اند و قصد داریم با کنترل کالری و ورزش آن‌ها را به تناسب اندام برسانیم.

مجیدی افزود: براساس طرحی که در دستورکار است ناجا در ابتدا سیاست تشویقی را برای ماموران دارای اضافه وزن در نظر گرفته و پس از آن به سیاست‌های اجباری روی می‌آورد تا تعادلی میان قد و وزن مامورانشان ایجاد شود.

وی تاکید می‌کند که علت اصلی چاقی، کاهش فعالیت بدنی است و به همین دلیل انجام ورزش در پلیس اجباری شده است و هر مامور اجبارا در هفته چهار و نیم ساعت ورزش می‌کند.

مجیدی می‌گوید آماری ندارد که در کدام رسته انتظامی بیشترین اضافه وزن ثبت شده است. اما معتقد است که در ماموران جوان اضافه وزن کمتر دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، تقریبا بیش از یک سال از طرح تناسب اندام ماموران چاق می‌گذرد و حالا پلیسی که سعی دارد با ایجاد تغییر و تحول از پلیس سنتی به پلیسی مدرن، روزآمد و کارآمد بدل شود.

علاوه بر استفاده از فناوری‌های نوین و ... حالا بحث تناسب اندام ماموران پلیس در دستور قرار گرفته است تا آن گونه که عنوان شده است پلیسی چالاک و چابک و پرتحرک در ناجا به کار گرفته شود و به نظر می‌رسد نیروی انتظامی راه سختی را برای کاهش وزن مامورانش در پیش ندارد چرا که آن گونه که سردار مجیدی عنوان کرده بیشتر آن 17 درصدی که اضافه وزن دارند در دهه چهارم عمر خود قرار دارند و بزودی بازنشسته می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین