کد خبر: ۲۲۹۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۶

آمانو: ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو به خوبی عمل می‌کند

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه شاهد همکاری خوب و حرکت مثبتی از سوی ایران هستیم، گفت: تهران به تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو به خوبی عمل می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، یوکیو آمانو روز یکشنبه در آخرین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ در سخنانی در نشست تخصصی ایران با موضوع توافق هسته ای ژنو و مذاکرات آینده برای دستیابی به توافق نهایی، گفت: وضعیت در مورد فعالیت های هسته ای ایران و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه های اخیر تغییر پیدا کرده است.

آمانو با استقبال از همکاری های خوب ایران با آژانس اظهار داشت: ما این روزها شاهد حرکت مثبتی از سوی ایران هستیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: آژانس و ایران مصمم هستند که همه مسائل باقی مانده در مورد برنامه هسته ای این کشور را از راه های سیاسی و استفاده از ابزارهای دیپلماتیک حل و فصل کند.

آمانو با تاکید بر اینکه ایران نیز در این راه به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای ژنو به خوبی عمل می کند، به نشست آتی ایران و آژانس در تاریخ 8 فوریه اشاره کرده و افزود: در این نشست سعی خواهیم کرد در مورد بخشی از مسائل باقی مانده دیگر نیز به توافق برسیم و دومین گام عملی را از مجموع 6 گامی که باید در مهلت تعیین شده برداشته شود، طی کنیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران گفت: ما امیدواریم در این رابطه به صورت کامل شفاف سازی شود و اگر تاسیسات و فعالیت هایی نیز در این رابطه وجود دارد که احتمالا اعلام نشده ما باید بتوانیم به آن دسترسی داشته باشیم . 

آمانو در پایان ابراز امیدواری کرد که در مذاکرات 18 فوریه ( 29 بهمن) گروه 1+5 و ایران، دو طرف به توافقی دست یابند که در نهایت موجب پیشرفت در رسیدن به توافق نهایی و جامع شود در اوایل تابستان شود.

وی با بیان اینکه ما حرکت های مثبت و امیدوار کننده خوبی شاهد هستیم اما کارهای زیادی هنوز باقی مانده است، گفت: امیدواریم در همکاری های آینده در مورد همه آن چیزهایی که ابهامات وجود دارد شفاف سازی کامل انجام شود.

ˈکارل بیلدتˈ وزیر خارجه سوئد نیز به عنوان یکی دیگر از شرکت کنندگان در این میزگرد در سخنانی گفت: با شفاف سازی کامل در مورد برنامه هسته ای ایران و با وجود حسن نیت می توان به حاصل شدن پیشرفت و دستیابی به توافق امیدوار بود.

وی با بیان اینکه بی اعتمادی بسیار بزرگی بین دو طرف مذاکره ( ایران و آمریکا ) وجود دارد و این دو کشور رابطه دیپلماتیک نیز ندارند، گفت: ما در دو مقطع زمانی در سال های 2003 و 2010 نیز به توافق نزدیک بودیم که به خاطر همین بی اعتمادی، فرصت از دست رفت.

وزیر امور خارجه سوئد افزود: با انتخاب آقای روحانی به عنوان رییس جمهوری ایران و اجرای سیاست های اعتدالی از سوی ایشان و همچنین حمایت مذاکره کنندگان از سوی رهبر انقلاب اسلامی ایران، امروز فرصت خوبی برای دستیابی به راه حل نهایی فراهم شده است.

کارل بیلدت در ادامه با بیان اینکه داشتن برنامه هسته ای صلح آمیز حق قانونی ایران است، گفت: ایران هم باید نشان دهد که ماهیت برنامه هسته ای اش صرفا مسالمت امیز است، ضمن اینکه غربی ها نیز باید ثابت کنند که تنها مسئله آنها با ایران موضوع هسته ای است و بعد از حل و فصل آن تحریم ها باید به طور کامل لغو شود.

وزیر خارجه سوئد در ادامه بر تعمیق گفت و گو ها با ایران در خصوص مسائل منطقه ای از جمله افغانستان تاکید کرد و گفت: ایران خود قربانی ترور و مواد مخدری است که از این کشور وارد می شود.

بیلدت گفت: نمی دانم که در مسئله اتمی به توافق نهایی می رسیم یا نه اما این را می توانم با قاطعیت بگویم که اگر ما کوشش حداکثری را برای موفقیت و دستیابی به توافق نهایی انجام ندهیم، جنایتکارانه عمل کرده ایم.

میزگرد تخصصی ایران با محوریت برنامه هسته ای ایران، توافق ژنو و مذاکرات آتی برای دستیابی به توافق نهایی، ظهر یکشنبه به وقت محلی با حضور وزیران امور خارجه ایران و سوئد، یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و کریستوفر مورفی سناتور آمریکایی در آخرین روز از پنجاهمین نشست امنیتی مونیخ برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین